Liikunta ja terveys

  • Hyvinvointi
     

830203
Intialainen päähieronta, 28 €
Opisto
La 28.2.15
Klo 10.00-16.00
Jonna Huttunen
Tällä kurssilla opitut hierontatekniikat perustuvat alunperin intialaisesta päähieronnasta tuttuun Ayurvediseen hoitoperinteeseen. Intialainen päähieronta pohjautuu tuhansia vuosia vanhaan Ayurveda-perinteeseen (ayus = elämä, veda = tieto, tiede). Sen mukaan ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu fyysisestä, psyykkisestä ja henkisestä tasapainosta. Päähieronnan juuret ulottuvat jo 1000 vuoden taakse. Päähierontaan pätevät paljolti samat suositukset kuin perinteisessä hieronnassa. Päähierontaa voi suositella lähes kaikille, jotka kaipaavat stressin poistoa ja rentoutumista, haluavat eroon päänsäryistä ja niska-hartiaseudun kireyksistä tai vaikkapa vain hemmotellakseen itseään. Kurssilla opit päähieronnan tekniikat ja tekemään hoidon läheisellesi tai asiakkaalle. Kurssi keskittyy käytännön harjoitteluun. Kurssilla on parityöskentelyä, mutta myös itsehoitomenetelmiä. Ota mukaan viltti.

830205
Intialaisen päähieronnan jatkokurssi, 28 €
Opisto
La 11.4.15
Klo 10.00-16.00
Jonna Huttunen
Tämä jatkokurssi on suunnattu niille, jotka ovat osallistuneet peruskurssille tai joilla on hoitoalan muuta kokemusta. Jos et ole osallistunut peruskurssille, voit olla yhteydessä suoraan kouluttajaan mahdollisuudestasi osallistua tälle kurssille. Ota mukaan jooga-alusta/patja, viltti ja tyyny.

 

  • Kuntoliikunta


Tunnit koostuvat alkuverryttelystä, sykkeenkohotusjaksosta, lihaskuntoharjoittelusta ja lyhyestä loppuvenyttelystä. Mukaan tarvitset sisäliikuntavarusteet, pyyhkeen, juomapullon ja jumppa-alustan.


830103

Kuntojumppa, 34 €
Mikkolan koulu
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 17.30-18.30
Fysioterapeutti Ene Mihhels

830105
Kuntojumppa niska- ja selkäongelmaisille, 34 €
Mikkolan koulu
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 18.40-19.40
Fysioterapeutti Ene Mihhels
Reipasta jumppaa niskan ja selän toimintakyvyn parantamiseksi. Liikkeet ovat yksinkertaisia ja turvallisia. Kohotetaan sykettä ja tehdään lihasharjoitteita ja lopuksi pidempi loppuvenyttely.

830107
Kuntojumppa, 34 €
Vanhankylän koulu
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 18.30-19.30
Liikunnanohjaaja Marja Haapala

830109
Kuntojumppa, 34 €
Riihikallion koulu
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 18.00-19.00
Liikunnanohjaaja Satu Okkonen
 
830111
Miesten kuntojumppa, 43 €
Riihikallion koulu
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 19.10-20.40
Liikunnanohjaaja Satu Okkonen

830113
Syvälihasjumppa,  34 €
Uimahallin alakerta
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 11.00-12.00
Liikunnanohjaaja Merja Kataja
Syvälihasjumppa on vartalon hallintaa kehittävä ja ryhtilihaksia vahvistava hidastempoinen tunti, jossa ydinkohtina ovat vartalon hallinta, kehon ja liikkeiden hahmottaminen sekä hengityksen yhdistäminen liikkeeseen. Erilaisten nopeatempoisten kuntojumppien lisäksi onkin kätevä hidastaa tahtia kehon syvien lihasten harjoittelulla rauhoittuen lopuksi venyttelyyn. Tunnilla kehitetään syviä, ryhtiä ylläpitäviä lihaksia erilaisilla lihasvoimaa, liikkuvuutta, koordinaatiota ja tasapainoa kehittävillä liikkeillä. Jokainen tunti loppuu venytys- ja/tai rentoutusharjoituksiin.

830115
Kuntojumppa niska- ja selkäongelmaisille, 34 €
Hyökkälän koulu, C-porras
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 17.30-18.30
Liikunnanohjaaja Tommi Salmi
Reipasta jumppaa niskan ja selän toimintakyvyn parantamiseksi. Liikkeet ovat yksinkertaisia ja turvallisia. Kohotetaan sykettä ja tehdään lihasharjoitteita ja lopuksi pidempi loppuvenyttely.

830117
Venyttelyjumppa, 34 €
Hyökkälän koulu, C-porras
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 18.40-19.40
Liikunnanohjaaja Tommi Salmi
Säännöllinen venyttely notkistaa lihaksia, parantaa niiden aineenvaihduntaa, ehkäisee kipuja ja vammoja. Liikkeet ovat helppoja ja ne tehdään rauhallisesti. Venyttely sopii kaikille ja sillä voi notkistua minkä ikäinen tahansa. Tulokset näkyvät ja tuntuvat nopeasti.

830119
Tukikorsetti kuntoon, 34 €
Hyökkälän koulu, F-porras
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 19.00-20.00
Liikunnanohjaaja Merja Kataja
Tunnin alussa keskitytään keskivartalon ja alaraajojen (vatsa-selkä-reisi-pakara) lihaskunnon ylläpitoon. Lopuksi käydään läpi kokonaisvaltaisesti koko vartalon syvälihaksisto.

830121
Kuntoliikuntaa 60 +, 36 €
Uimahallin alakerta
To 15.1.-9.4.15
Klo 14.30-15.45
Liikunnanohjaaja Merja Kataja
Ikä ei ole este liikkumiselle. Yli 60-vuotiaille suunnatun ryhmän tarkoituksena on ohjata osallistujaa rasittamaan kehoaan kohtuudella ja iloisella mielellä. Ryhmässä pyritään harjoittamaan lihasvoimaa ja -kestävyyttä sekä ylläpitämään nivelten liikeratoja. Harjoitellaan tasapainoa, koordinaatiota ja lopuksi tehdään rauhallisia venytyksiä lihasten elastisuuden parantamiseksi.

830123
Miesten kuntojumppa, 43 €
Hyökkälän koulu, C-porras
To 15.1.-16.4.15
Klo 18.00-19.30
Liikunnanohjaaja Tiina Heino


  • Kahvakuula


Kahvakuulaharjoittelu on monipuolista ja haastavaa liikuntaa. Sen perustana ovat heilurimaiset liikkeet, kuten etuheilautus sekä painonnostosta tutut tempaus, rinnalle veto ja työntö. Kahvakuulaharjoittelulla kehitetään lihaskunnon lisäksi kehonhallintaa, tasapainoa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Koska suuret lihasryhmät tekevät työtä, syke nousee helposti ja samalla sydän-, hengitys- ja verenkiertoelimistö kuormittuvat tehokkaasti.

Kahvakuulaharjoittelu sopii lähes kaikille. Omia henkilökohtaisia rajoitteita pitää kuitenkin muistaa noudattaa ja kehon tuntemuksia kuunnella. Juomapullo ja jumppamatto mukaan.


830125
Kuntoilua kahvakuulalla, 34 €
Uimahallin alakerta
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 10.00-11.00
Fysioterapeutti Marita Simola
Uimahallilla kahvakuulat
 
830127
Kuntoilua kahvakuulalla, 34 €
Hyökkälän koulu C-porras
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 19.30-20.30
Fysioterapeutti Marita Simola
Oma kahvakuula mukaan.

830129
Kuntoilua kahvakuulalla, 34 €
Vaunukankaan koulu
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 18.00-19.00
Fysioterapeutti Marita Simola
Oma kahvakuula mukaan.

830131
Kuntoilua kahvakuulalla, 34 €
Vaunukankaan koulu
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 19.10-20.10
Fysioterapeutti Marita Simola
Oma kahvakuula mukaan.

Kahvakuulailuun tullessasi tarvitset oman kuulan ja jumppamaton. Jos olet hankkimassa ensimmäistä kahvakuulaasi, vinkkinä mainittakoon, kuulan tulee painaa. Esim. etuheilautuksen tekeminen liian kevyellä kuulalla on vaikeaa ja tekniikkaa on vaikea sisäistää. Naisille suositeltava kuula on 4-12 kg ja miehille 12-24 kg. Toinen tärkeä seikka kuulaa hankittaessa on kuulan kahva. Kahvan kuuluisi olla suhteellisen sileä, yhteen käteen sopiva ja myös paksuudeltaan miellyttävä.

  • Liikunnan erikoiskurssit


Varusteina rento vaatetus, jumppa-alusta, sisäkengät tai villasukat sekä juomapullo.


830133
Asahi, 34 €
Hyökkälän koulu, F-porras
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 18.00-19.00
Asahi,Qigong ja Taiji-ohjaaja Juha Pekka Palonen
Asahi Health-liikuntamenetelmän tavoitteena on yksinkertaisesti parempi elämänlaatu. Asahin tarkoituksena on olla sekä terveyttä ylläpitävä että jo syntyneitä ongelmia hoitava harjoitus. Menetelmä sopii virkistävän ja rentouttavan vaikutuksensa ansiosta jokaiselle. Myös henkilöt, jotka eivät aikaisemmin ole lainkaan harrastaneet liikuntaa, pääsevät helposti mukaan liikkeiden helppouden ansiosta. Myöskään ylipaino ei ole Asahi-harjoituksen este. Asahi sopii kaikenikäisille ja kaikenkuntoisille. Erityisen hyvin Asahi sopii stressin ennaltaehkäisyyn sekä sen hoitoon, koska liikesarjat on suunniteltu niin, että se tasapainottaa mieltä ja rentouttaa kehoa

 

  • Jooga


Joogatuntien perustana on hathajooga. Tunneilla keskitymme oman kehon hyvinvointiin, lihaskuntoon ja rentoutumiseen erilaisia asanoita ja niiden variaatioita hyödyntäen. Tavoitteena hyvä olo, voimakkaampi ja energisempi minä sekä rentoutunut ja hyvä mieli. Tule  kasvattamaan kehon ja mielen voimaa tavalliseen arjen pyöritykseen. Varusteina joogatunneille lämmin vaatetus, jumppa-alusta ja juomapullo.


830137
Jooga,  56 €
Ruukin koulu
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 19.00-20.30
Joogaohjaaja Satu Vuorenmaa
Sopii myös aloittelijoille. Aikaisempaa joogatuntemusta ei tarvita.

830139
Joogan jatkokurssi, 56 €
Hyökkälän koulu, F-porras
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 17.30-19.00
Joogaohjaaja Eija Laitinen
Jatkokurssilla on hyvä tuntea jo jonkin verran joogan perusteita.

830141
Joogan alkeet, 56 €
Hyökkälän koulu, F-porras
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 19.00-20.30
Joogaohjaaja Eija Laitinen
Aikaisempaa joogatuntemusta ei tarvita.

830143
Dynaaminen hathajooga, 56 €
Nahkelan koulu
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 19.00-20.30
Joogaohjaaja Eija Laitinen
Tunneilla tehdään fyysisesti voimakkaampia klassisia joogaliikkeitä ja liikesarjoja, kuten aurinkotervehdyksiä. Tämä jooga lisää kehon voimaa ja keskittymistä. Harjoituksissa edistytään antamalla keholle uusia haasteita ottaen huomioon kunkin yksilölliset edellytykset. Sopii voimakkaammasta joogasta kiinnostuneille, niin aloittelijoille kuin aiemmin jooganneille

830145
Lempeää hathajoogaa 50 + ikään ehtineille, 56 €
Uimahallin alakerta
Pe 16.1.-17.4.15 
Klo 9.00-10.30
Joogaohjaaja Eija Laitinen
Omaa hengitystä ja kehoa kuunnellen teemme rauhallisia joogaliikkeitä tarkoituksena ylläpitää ja lisätä kehon joustavuutta ja vitaalisuutta. Tämä jooga sopii kaikenkuntoisille eikä aikaisempaa joogakokemusta tarvita.


  • Pilates



Pilates on harjoitusmenetelmä, joka perustuu kehon keskustan hallintaan, jossa tavoitteena on kehittää voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Pilates-harjoittelun avulla opitaan käyttämään lihaksia ja niveliä tasapainoisesti, jolloin liian aktiiviset lihakset rentoutuvat ja keskivartalon syvät, ryhtiä tukevat lihakset vahvistuvat. Pilates-tuntien tempo on rauhallinen. Varusteina lämmin vaatetus ja jumppa-alusta.

830147
Pilates alkeet, 86 €

Paijalan koulu
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 19.30-20.30
Pilatesohjaaja Nina Taponen

830149
Pilates alkeiden jatko, 86 €
Vaunukankaan koulu
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 18.00-19.00
Pilatesohjaaja Arja Vakkila

830151
Pilates jatkokurssi, 86 €
Uimahallin alakerta
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 16.30-17.30
Pilatesohjaaja Arja Vakkila

830153
Pilates jatkokurssi, 86 €
Vaunukankaan koulu
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 19.00-20.00
Pilatesohjaaja Arja Vakkila

830155
Pilates alkeiden jatko, 86 €
Ruotsinkylän koulu
Ke 14.1.-8.4.15
Klo 19.00-20.00
Pilatesohjaaja Arja Vakkila

830157
Pilates alkeiden jatko, 86 €
Paijalan koulu
Pe 16.1.-17.4.15
Klo 17.00-18.00
Pilatesohjaaja Nina Taponen

830159
Pilates jatkokurssi, 86 €
Paijalan koulu
Pe 16.1.-17.4.15
Klo 18.10-19.10
Pilatesohjaaja Nina Taponen
Jatkokursseille voi osallistua, jos on käynyt jonkun johdanto- tai alkeiskurssin.

  • Tanssikurssit

Ota kursseille sisäliikuntajalkineet, rennot vaatteet ja juomapullo.

830161
Senioritanssin alkeiden jatko, 43 €
Uimahallin alakerta
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 13.00-14.30
Tanssinohjaaja Ritva Taipalkoski
Senioritanssit ovat rentoja seuratansseja. Musiikki perustuu kansantansseihin ja muihin tanssirytmeihin. Tansseja tanssitaan paripiirissä, jossa tanssipari vaihtuu jatkuvasti. Tansseissa on helpot askelsarjat ja muistettavat kokonaisuudet ovat lyhyitä. Tanssi on tasapainoa ja muistia kehittävää monipuolista liikuntaa. Tansseihin voi tulla yksin, paria ei tarvitse olla eikä aikaisempaa tanssitaitoa tarvita. Kurssi on tarkoitettu alkeiskurssin käyneille tai aikaisemmin senioritansseja harrastaneille. Kerrataan alkeiskurssin tansseja ja opetellaan uusia tansseja.
 
830163
Kuntotanssi, 34 € 
Hyökkälän koulu C-porras
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 18.00-18.55
Fysioterapeutti Tuija Antila
Kuntotanssi on hauska, tanssillinen liikuntamuoto. Tunneilla liikutaan eri aikakausien ja eri tyylisuuntien edustaman musiikin mukaan.  Tyylejä ovat esim. latino, rock, swing, country… Aiempaa taitoa ei tarvita, vain halu heittäytyä musiikin vietäväksi. Myöskään paria tunnilla ei tarvita. Perustasoisessa kuntotanssissa emme tee hyppyjä ja pyrimme välttämään polviin kohdistuvaa kiertoliikettä. Tunti alkaa kevyellä lämmittelyllä asteittain sykettä nostaen, pieni lihaskunto-osuus ja lopuksi kevyt venyttely. Tanssi nostaa peruskuntoa, aktivoi lihaksia uudella tavalla, parantaa ryhtiä ja koordinaatiota, askelkuvioiden muisteleminen auttaa muistia, mutta ennen kaikkea tanssi, jammailu musiikin mukaan antaa iloa ja hyvää mieltä.

830165
FolkJam, 40 €
Hyökkälän koulu C-porras
Ti 13.1.-7.4.15
Klo 19.00-19.55
Fysioterapeutti Tuija Antila
FolkJam on uusi suomalainen tanssiliikuntamuoto, jonka parissa pääsee kokemaan tanssin yhteisöllisyyttä ja iloa. Kotimaiseen tanssiin pohjautuva liikuntamuoto on tarkoitettu kaikille ikään tai taitotasoon katsomatta. Tunnilla korostuu liikkeen sisäisen kokemisen merkitys ulkoisen muodon tai näyttävyyden sijaan. Liikemateriaali hyödyntää suomalaista tanssiperinnettä. Jokainen liikkuu tunnilla omista lähtökohdistaan itseään haastaen. Paria ei tunnilla tarvita, vain avoin iloinen mieli.

830167
Lavatanssikurssin alkeet, 34 €
Mikkolan koulu
Ti 20.1.-14.4.15
Klo 17.00-18.00
Tanssinojaajat Pirkko ja Kari Smura
Kurssi on aloittavien ja perusasioita kertaavien tanssijoiden ryhmä. Aikaisempaa osaamista perinteisistä tanssilajeista (foksi, valssi, humppa, fusku syyskaudella ja keväällä tango,
hidasvalssi, bugg ja jenkka) ei tarvitse, koska tunneilla opetellaan perusaskel ja muutamia helpohkoja kuvioita. Tavoitteena on, että alkeet käytyäsi pystyt tanssimaan kyseistä tanssia esim. tanssipaikoilla.

830169

Lavatanssikurssin alkeiden jatko, 34 €
Mikkolan koulu
Ti 20.1.-14.4.15
Klo 18.00-19.00
Tanssinohjaajat Pirkko ja Kari Smura
Kurssi on tarkoitettu alkeiskurssin perusteet osaaville. Hallitset perusaskeleet sujuvasti ja osaat muutamia kuvioita, olet tanssinut enemmän kuin yhden alkeiskurssin verran ja esim. käynyt tanssipaikoilla tanssimassa. Tällä tasolla jatketaan uusilla haasteilla, opetellaan uusia kuvioita, vientiä ja seuraamista ja tanssitekniikkaa. Tanssilajeina alkeisjatkotunneilla ovat perinteisiä lavatansseja (foksi, valssi, humppa, fusku, tango, hidasvalssi, bugg  ja jenkka).

830171
Paritanssi – Vakiot, 30 €
Kirkonkylän koulu
La 17.1.,7.2.,14.3. ja 18.4.15
Klo 11.00-13.00
Tanssinopettajat Satu Pihlajaniemi ja Mika Seppänen
Kurssilla tanssitaan jokaisella kerralla eri tanssia. Tansseina ovat hidasvalssi, tango,
quickstep ja foxtrot. Tunnin aluksi kerrataan käsiteltävän tanssin perusteet ja perusaskeleet. Sen jälkeen opetellaan vaativampi kuvioyhdistelmä. Kurssi on suunnattu jo jonkun verran
kokeneille tanssijoille, mutta opinhaluiset aloittelijat ovat myös tervetulleita. Ota mukaan
oma pari ja tanssikengät.

830173
Paritanssi – Lattarit, 30 €
Kirkonkylän koulu
La 17.1.,7.2.,14.3. ja 18.4.15
Klo 13.15-15.15
Tanssinopettajat Satu Pihlajaniemi ja Mika Seppänen
Joka kerralla tanssitaan eri tanssia. Tanssilajit ovat rumba, cha cha, samba ja jive. Joka tunnin aluksi käydään läpi tunnin aiheena olevan tanssin perusliikkumista ja -askeleita. Sen lisäksi opetellaan vaativampi kuvioyhdistelmä. Kurssi on suunnattu tanssilajeihin jo tutustuneille, mutta jos et pelkää haasteita ja huumorintaju riittää, olet tervetullut vähäisemmälläkin kokemuksella. Ota mukaan oma pari ja tanssikengät.
 
830175
Zumba,  44 €
Ruukin koulu
To 15.1.-16.4.15
Klo 18.00-19.00
Zumbaohjaaja Laura Nurminen
Zumba on kuntotanssi, joka sopii kaikille. Perusideana on, että tanssiliikkeet ovat helppoja, joten jokainen pääsee heti kunnolla irrottelemaan ja nauttimaan tanssimisesta. Tunnilla ei tehdä koreografiaa eikä opetella tanssitekniikkaa, vaan tärkeintä on hyvä mieli sekä monipuolinen ja hauska liikunta. Aikaisempaa tanssitaustaa ei tarvita.

  • Vesijumppa

 
HUOM! Kurssilaiset maksavat tunneille tullessaan itse hallimaksun uimahallin kassaan. Opisto perii laskuttamalla ohjaajamaksun 45 min ryhmiltä 48 € ja 30 min ryhmiltä 32 €. Klo 21.00 päättyvien vuorojen jälkeen ei voi enää saunoa, vaan hallista on poistuttava pikaisesti suihkun ja pukeutumisen jälkeen.


830177
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 19.30-20.15
Ohjaaja Eva Vesterinen

830179
Ma 12.1.-13.4.15
Klo 20.15-21.00
Ohjaaja Eva Vesterinen

830181
To 15.1.-9.4.15
Klo 10.00-10.30
Liikunnanohjaaja Tiina Heino

830183
To 15.1.-9.4.15
Klo 10.30-11.00
Liikunnanohjaaja Tiina Heino

830185
To 15.1.-9.4.15
Klo 11.30-12.00
Liikunnanohjaaja Tiina Heino

830187
To 15.1.-16.4.15
Klo 19.30-20.15
Ohjaaja Eva Vesterinen
 
830189
To 15.1.-16.4.15
Klo 20.15-21.00
Ohjaaja Eva Vesterinen

 


Netland-tuotantoa