Kunnanhallituksen päätöksiä 8.2.2016

08.02.2016 klo 17.55

Päätöstiedotteessa mainitut liitteet ovat esityslistan liitteitä. Linkki esityslistaan löytyy päätöslistan lopusta. Päätökset vahvistuvat kokousta seuraavan viikon tiistaina, kun tarkastettu pöytäkirja asetetaan nähtäville, paitsi sellaisissa asiakohdissa, jotka kokous tarkastaa ja hyväksyy välittömästi. 

34 § Kesätyöllistämistuki ja kesätyöpaikat kunnan toimipisteissä vuonna 2016

Kunnanhallitus päätti julistaa yrityksille, yhdistyksille ja järjestöille tarkoitetun kesätyöllistämistuen haettavaksi torstaihin 31.3.2016 klo 16.00 mennessä.

Kunnanhallitus päätti, että työllistämistuki yrityksille, yhdistyksille ja järjestöille koskee työllistämisaikaa 1.5.-30.9.2016.

Kunnanhallitus päätti hyväksyä, että nuorten kesätyöllistäminen kunnan toimipisteisiin toteutetaan määrärahan puitteissa edellä kuvatulla tavalla ja että kesätyöpaikkojen haku toteutetaan 13.2.-6.3.2016.

Kunnanhallitus päätti tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

35 § Tuusulan Tenniskeskus Oy, laajennus, maanvuokrasopimus

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää vuokrata noin 9 300 m²:n suuruisen osan kiinteistöstä 858-401-13-0 Tuusulan Tenniskeskus Oy:lle 1.7.2015 lukien 31.12.2040 saakka 4 000 euron vuosivuokralla ja muutoin vuokrasopimuksessa tarkemmin määriteltävin normaalein vuokrasopimusehdoin.

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää merkitä Tuusulan kunnan ja Tuusulan Tenniskeskus Oy:n välillä 15.9.2015 allekirjoitetun maanvuokrasopimuksen päättyneeksi 1.7.2015.

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää oikeuttaa vuokrasopimuksen allekirjoittajien tarvittaessa tekemään vuokrasopimukseen pieniä, teknisluontoisia tarkistuksia ja allekirjoituksillaan hyväksymään lopullisen vuokrasopimuksen. 

36 § Kiinteistö Oy Tuusulan Silmu, päiväkotitilojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden myynti

Kunnanhallitus päätti oikeuttaa talousjohtajan myymään kunnan omistamat Kiinteistö Oy Tuusulan Silmu Oy:n osakkeet nrot 2601-2880, jotka oikeuttavat 280 m²:n päiväkotitilojen hallintaan osoitteessa Pähkinämäentie 240, Suomen Tenavapäiväkodit Oy:lle sen jälkeen, kun on saatu päätös siitä, ettei valtionavustusta peritä takaisin. Osakkeiden hallinta- ja omistusoikeus siirtyy ostajalle 1.8.2016 alkaen. Osakkeiden myyntihinnan tulee olla vähintään 233.500 €.

37 § Kuntakehityksen ja tekniikan toimialan hallinto- ja asiakaspalveluyksikön hallintopäällikön nimikkeenmuutos ja viran auki julistaminen

Kunnanhallitus päätti muuttaa kuntakehityksen ja tekniikan toimialan hallintopäällikön nimikkeen talous- ja asiakaspalvelupäälliköksi 1.6.2016 alkaen.

Kunnanhallitus päätti julistaa välittömästi talous- ja asiakaspalvelupäällikön viran haettavaksi.

Kunnanhallitus päätti, että kelpoisuusvaatimuksena talous- ja asiakaspalvelupäällikön virkaan on soveltuva korkeakoulututkinto sekä hyvä kokemus talousjohtamisesta. Lisäksi arvostetaan esimieskokemusta, tietoteknistä osaamista, oma-aloitteisuutta, tarkkuutta ja hyviä vuorovaikutustaitoja.

Kunnanhallitus päätti valtuuttaa kuntakehitysjohtajan hoitamaan käytännön hakumenettelyn.

Kunnanhallitus päätti tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.

38 § Helsingin kaupunki, lausunto uudesta yleiskaavaehdotuksesta

Kunnanhallitus päätti antaa Helsingin uudesta yleiskaavaehdotuksesta seuraavan lausunnon:

Tuusulan kunnan lausunto

Tuusulan kunta vastustaa kaupunkibulevardeihin perustuvaa kehittämismallia, ellei pendelöintimahdollisuuksia voida esitetystä edelleen merkittävästi parantaa myös kehyskuntien kannalta.

Helsingin säteittäisten sisääntuloväylien muuttaminen kaupunkibulevardeiksi olisi merkittävä muutos seudullisessa liikennejärjestelmässä. Tämän laajuinen liikennejärjestelmän muutos tulee suunnitella seudullisena yhteistyönä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman yhteydessä.

Säteittäisten raitiotielinjojen kytkeytyminen seudullisen joukkoliikenteen runkoverkkoon on esitetty puutteellisesti eikä niiden liittymisessä poikittaisiin runkolinjoihin ole otettu riittävästi kantaa tarvittavien vaihtoterminaalien toteuttamiseen. Yleiskaavassa ei ole huomioitu bulevardisoinnin ja bulevardikäytäviin toteutettavien raitioteiden edellyttämiä liityntäpysäköintialueita ja niiden toteuttamista. Seudullisen liityntäpysäköinnin järjestämis- ja kustannustenjakokysymykset ovat toistaiseksi avoimia eikä kustannuksia voida siirtää Helsingin yleiskaavaratkaisuilla seudun muiden kuntien maksettavaksi.

Tuusulan kunta pitää kuitenkin tärkeänä yleiskaavan tavoitetta panostaa voimakkaasti joukkoliikenteen ja muiden kestävien kulkumuotojen käytön lisäämiseen. Helsingin keskustan ja sen palveluiden saavutettavuus Helsingin alueelta paranee joukkoliikenneyhteyksien parantuessa. Tämä kuitenkin tapahtuu Kehä I -vyöhykkeen ulkopuolisten alueiden kustannuksella, joiden osalta Helsingin keskustan saavuttavuus heikkenee nykyisestä. Yleiskaavaehdotuksen joukkoliikennejärjestelmä perustuu voimakkaasti raideliikenteeseen, mutta Helsingin seudulla on runsaasti alueita, jotka eivät sijaitse raideliikenteen välittömässä läheisyydessä. Yleiskaavaehdotuksessa esitetty joukkoliikenneratkaisu johtaa näiden alueiden saavutettavuuden merkittävään heikkenemiseen joukkoliikennematkojen vaihtojen lisääntyessä ja kokonaismatka-aikojen pidentyessä.

Kaupunkibulevardit lisäävät merkittävästi Helsingin kasvumahdollisuuksia, mikä hyvän joukkoliikenteen palvelutason alueella on tavoiteltava ratkaisu. Tämä toisaalta hidastaa kehyskuntien taajamien kehittymistä ainakin kerrostalorakentamisen osalta, mikä toisaalta taas johtanee siihen, että kehyskuntien pientalorakentamispainotteisuus jatkuu. Tämä ei ole joukkoliikenteen järjestämisen kannalta toivottava ratkaisu. Samaten kerrostalotuotannon niukkuus kehyskunnissa ei edesauta väestön sosiaalista sekoittumista. Seudun väestönkasvun jakautuminen yleiskaavaehdotusta tasaisemmin eri kuntien välillä mahdollistaisikin nykyisten aluekeskusten ja pienempien kuntien kuntakeskusten täydennysrakentamisen, mikä loisi edellytykset näiden keskusten paremmalle palvelu- ja työpaikkatarjonnalle ja vähentäisi toisaalta pendelöintiä kehyskuntien ja Helsingin välillä.

39 § Hyvinkään kaupunki, Kurkisuon osayleiskaavaehdotus, lausunto

Kunnanhallitus päätti, että Tuusulan kunnalla ei ole lausuttavaa Kurkisuon osayleiskaavaehdotuksesta.

40 § Varpanen Lea, luottamustoimen päättyminen ja rakennuslautakunnan varajäsenen vaali

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää todeta Lea Varpasen varajäsenyyden rakennuslautakunnassa päättyneeksi ja suorittaa täydennysvaalin jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

41 § Viranhaltijapäätökset

Kunnanhallitus päätti, ettei esityslistalla mainittuja viranhaltijapäätöksiä oteta kuntalain 51 §:n nojalla kunnanhallituksen käsiteltäväksi.

42 § Toimielinten pöytäkirjoja

Kunnanhallitus päätti, ettei esityslistalla mainituissa toimielinten pöytäkirjoissa käsiteltyjä asioita oteta kuntalain 51 §:n nojalla kunnanhallituksen käsiteltäväksi.

 

Esityslista

Takaisin