Kevyen liikenteen väylille kaistamerkinnät valkoisella katkoviivalla ja tarvittaessa keltaisella viivalla

Aloite tehty:
14.03.2016
Aloitteen tekijä:
Ahonen Petri / Lahela-Seura ry
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Nykytilanne:
Kevyen liikenteen väyliä käyttävät jalankulkijat (kävellen, juosten, rollaatto-reilla, pyörätuoleilla, lastenvaunujen kanssa, koirien kanssa), rullaluistelijat, pyöräilijät, mopoilijat. Kevyen liikenteen väylien käyttäjinä ovat niin pienet lapset kuin aikuiset ja vanhukset.

Tällä hetkellä kevyen liikenteen väylillä kuljetaan miten sattuu. Hyvin usein kulkijat valtaavat koko väylän kulkien väylän keskellä, jolloin ohittaminen ja vastasuuntaan kulkeminen on hankalaa, varsinkin jos kulkijoita on useita rin-nakkain. Usein kevyen liikenteen väylälle tullaan katsomatta lainkaan, onko väylä vapaa vai ei.

Ongelma:
Kevyen liikenteen väylillä liikkuminen ei ole turvallista millekään käyttäjä-ryhmälle, koska ei voi ennalta tietää, miten ohittamistilanteessa kukin käyttäytyy, kuka väistää ja mihin väistää. Sattuu törmäyksiä, jotka voivat aiheut-taa tapaturmia. Sattuu säikähdyksiä, jotka voivat johtaa sanaharkkaan.

Ratkaisuehdotus:
Koska käyttäjäryhmiä on useita ja monen ikäisiä, pitäisi kulkusääntöjen olla hyvin selkeät. Kulkemista selkiyttäisi, jos kevyen liikenteen väylille merkit-täisiin kulkukaistat valkoisella katkoviivalla. Oikean puoleista kaistaa pitkin, sen oikeassa reunassa kuljetaan ja vasen kaista varataan vastaantuleville. Vasemman puoleisen kaistan kautta ohitetaan. Mutkakohtiin voisi maalata keltaiset viivat merkitsemään ohituskieltoa.

Vanhempien olisi helpompi opettaa lapsia turvalliseen itsenäiseen liikkumiseen, jos kulkutiellä olisi keskiviiva ohjaamassa lapsia kulkemaan turvallisessa kohdassa tietä.

Kevyen liikenteen väylille tarvitaan yhtä selkeät säännöt kuin autoteille. Kevyen liikenteen väylien risteyksiin, etenkin alikulkutunnelien kohtiin, joissa näkyvyys on huono, voisi laittaa liikennemerkkejä ohjaamaan, kuka risteyk-sessä väistää.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 14.3.2016 § 33: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 15.3.2016: Kuntakehityksen ja tekniikan toimialan valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 25.04.2016 § 155: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 9.5.2016 § 51: Aloite käsitelty

Vastaus

Kevyen liikenteen väylät on merkitty Tuusulassa käytännössä aina liikennemerkillä 423 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija kulkee oikeassa tai vasemmassa reunassa. Pyöräilijä ajaa oikeassa reunassa. Pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä pyörätiellä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi.

Suunnitteluohjeiden mukaan kevyen liikenteen väylillä voidaan käyttää keskiviivamaalausta tai tiheämpijakoista ohjausviivaa. Näitä suositellaan lähinnä kevyen liikenteen verkon pääreiteille näkemiltään rajallisiin kohtiin, kuten alikulkuihin. Tällaiset kohdat ovat Tuusulassa käytännössä valtion teiden varsilla olevilla kevyen liikenteen pääreiteillä, minkä vuoksi näiden kohteiden toimenpiteistä vastaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Tuusulan kunnan omalla kevyen liikenteen väyläverkolla alikulut ovat harvinaisia ja näiden reittien käyttäjämäärät ovat vähäisempiä, mikä vuoksi Tuusulan kunta ei katso tarpeelliseksi maalata kevyen liikenteen väylille keskiviivoja. Mikäli kunnan alueella oleville kevyen liikenteen pääreiteille halutaan parannuksia, tulee asiasta olla yhteydessä Uudenmaan ely-keskukseen. Alustavasti Uudenmaan ely-keskuksesta saatu kanta on ollut se, että keskiviivamaalauksia ei yleensä tehdä ns. normipoikkileikkauksia omaavilla kevytväylillä. Keskiviivamaalaus edellyttää normaalia leveämmän poikkileikkauksen.

Liikenneviraston ohjejulkaisun Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu, 11/2014, mukaan kaksisuuntaisen pyörätien käyttö on hyvä ratkaisu silloin, kun pyöräilijöiden määrä vaatii liikennemuotojen erottelua, eli jalankulku voidaan erottaa omalle väyläosalleen pyöräilijöille varatusta väyläosasta.  Tällainen järjestely vaatii jalankululle ja pyöräilylle kuitenkin Tuusulassa tyypillisesti käytettyjä kevyen liikenteen väyliä leveämpää väyläpoikkileikkausta, jossa pyöräilyyn ja jalankulkuun varatun väylän yhteisleveys on vähintään 5 metriä. Suunnitteluohje ei käytännössä tunne eikä näin ollen ohjaa suunnittelemaan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää, jossa käytettäisiin kulkusuunnat erottelevaa keskiviivaa. Ohjeen mukaan jalankulun ja pyöräilyn määrän kasvaessa riittävän suureksi ensisijainen toimenpide on erotella jalankulku ja pyöräily toisistaan ja tarvittaessa tämän jälkeen vasta pyöräilyn ajosuunnat toisistaan liikenteenohjauksellisin keinoin.

Tuusulan kuntaan on valmistunut vuonna 2013 liikenneturvallisuussuunnitelma, jossa Tuusulan kunta yhteistyössä Uudenmaan ely-keskuksen ja Keski-Uudenmaan poliisilaitoksen kanssa on kartoittanut liikenneturvallisuuden kannalta ongelmallisimmat kohteet. Suunnitelmaa päivitetään noin 5 vuoden välein.

Liikenneturvallisuussuunnitelmassa esitettyjen hankkeiden lisäksi Tuusulan kunta ottaa vastaan aloitteita. Liikenneturvallisuusaloitteet, kun ne kohdistuvat tiettyyn yksilöityyn kohteeseen, arvioidaan ja pisteytetään tätä tarkoitusta varten laaditulla menetelmällä ja sijoitetaan hankekoriin pisteytyksensä mukaiseen järjestykseen. Pisteytyksellä pyritään siihen, että jokainen aloitekohde tulee arvioitua tasapuolisesti.

Liikenneturvallisuussuunnitelmassa ja hankekorissa esitettyjä liikenneympäristön turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä pyritään kunnassa systemaattisesti toteuttaa vuosittain määrärahojen puitteissa. Lukumääräisesti kohteita on viime vuosina ollut 3...6 kpl vuodessa ja hankkeisiin varattu määräraha on ollut 300 000...500 000 €/v. Liikenneturvallisuushankkeet kohdistuvat lähes yksinomaan kevyen liikenteen turvaamiseen

Em. toimenpiteiden lisäksi Tuusulan kunnan liikennekasvatustyöryhmä on päättänyt kartoittaa keväällä 2016 1.-6.-luokkalaisten koulumatkoilla käyttämien suojateiden tai muiden tienylityspaikkojen turvallisuutta karttapohjaisella kyselyllä. Kyselyn tulokset käsitellään Tuusulan liikennekasvatustyöryhmässä ja niitä hyödynnetään mm. tiedotuksessa, suojateiden turvallisuuteen liittyvissä tempauksissa, liikenteen valvonnan kohdentamisessa sekä liikenneympäristön parantamistoimenpiteiden suunnittelussa.

Päätös

Päivitetty: 16.05.2016

« Takaisin