Koulusosionomin toimen jatkaminen ja vakinaistaminen

Aloite tehty:
09.10.2017
Aloitteen tekijä:
Palvas Liisa / Kellokosken koulun vanhempainyhdistys ry, Kellokosken koulun oppilaskunta, Linjamäen koulun vanhemmat ry, Riihikallion Koulun Tuki ry ja Hyökkälän KotiKoulu ry
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Kellokosken koulun vanhempainyhdistys ry, Kellokosken koulun oppilaskunta, Linjamäen koulun vanhemmat ry, Riihikallion Koulun Tuki ry ja Hyökkälän KotiKoulu ry olemme huolissamme määräaikaisen koulusosionomin toimen päättymisestä 1.8.2018.

Koulusosionomi on matalankynnyksen aikuinen, jota lasten ja nuorten on helppo lähestyä pienissäkin ongelmatilanteissa sekä vaihtaa päivittäisiä kuulumisia. Hänelle ei tarvitse varata aikaa, ja hän on tavoitettavissa koko koulupäivän ajan, joten ongelmatilanteet saattavat ratketa päivittäisessä kanssakäymisessä hänen kanssaan. Koulusosionomi on hyvin merkittävä ja ennaltaehkäisevä taho oppilaiden arjessa, hänellä on tärkeä rooli ryhmäytymisessä. Hänen läsnäolonsa tukee koulun toimintaa ja koulurauhaa auttaen takaamaan jokaiselle oppilaalle sekä koulun henkilökunnalle miellyttävän ja asiallisen työympäristön.

Koulusosionomin luokse voidaan myös lähettää oppitunneilla häiritseviä oppilaita keskustelemaan. Opettajat toimivat tiiviissä yhteistyössä koulusosionomin kanssa.

Kellokosken koulun oppilaskunta, joka koostuu yläkoululaisista ja lukiolaisista, on myös ilmaissut huolensa koulusosionomin toimen päättymisestä. Oppilaskunta pitää toimea erittäin tärkeänä koulun oppilaiden hyvinvoinnin ja koulun yleisen ilmapiirin kannalta. Sosionomi järjestää koululla erilaisia aktiviteetteja oppilaille. Esimerkiksi ulkovälitunneilla erilaiset pelit innostavat oppilaita liikkumaan. Aktiviteetit myös liäävät yhteisöllisyyttä ja ennaltaehkäisevät kiusaamista ja syrjintää. Sosionomi luo koululla yhteenkuuluvuuden tunnetta. Hän kehittää monin tavoin kouluviihtyvyyttä motivoimalla hyvään käytökseen ja kannustaa aidosti oppilaita yrittämään parhaansa. Koulusosionomi on monelle oppilaalle helpoiten lähestyttävä aikuinen koulussa ja hänelle voi aina kertoa mieltä painavat asiat ja murheet. Oppilaat kokevat koulusosionomin läsnäolon erittäin tärkeänä, ja hän on erittäin arvostettu ja pidetty oppilaiden keskuudessa. Oppilaskunta toivoo jatkoa koulusosionomin toimelle.

Koulusosionomi on koettu myös Riihikallion koululla hyväksi ja toimivaksi resurssiksi lasten kasvun tukena. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on, että jo usealta 9-luokkalaiselta olisi ilman koulusosionomin työpanosta päättötodistuksen saaminen vakavasti vaarantunut. Riihikallion koulun tuki ry onkin huolissaan siitä, että määräaikainen hanke on tulossa päätökseensä. Koulusosionomin työskentely koululla ja nimenomaan koulun omana resurssina tulisi pyrkiä turvaamaan myös vastaisuudessa.

Hyökkälän koululla mm. kiusaamisen vastainen työ on tärkeä osa koulusosionomin työnkuvaa niin ala- kuin yläkoulunkin puolella. Varsinkin yläkoulun puolella sosionomi on koettu todella tarpeelliseksi ja hyödylliseksi resurssiksi. Koulusosionomi pitää oppilaille läksyparkkia koulun jälkeen, joka helpottaa ja auttaa monien oppilaiden kohdalla läksyjen tekoa. Sosionomin toimenkuvaan on myös kuulunut malttikerhon pitäminen erityistä keskittymistä tarvitseville alakoulun oppilaille sekä sosiaalisten taitojen ryhmien pitämistä ujoille tytöille ja maahanmuuttajille. Sosionomi tukee myös oppilaiden työskentelyä tunneilla ja osallistuu valmistavan opetuksen oppilaiden integroimisessa yleisopetukseen. Koulusosionomin työnkuva vaihtelee koulun mukaan ja näin pystytään keskittymään juuri kyseisen koulun tarpeisiin.

Koemme koulusosionomin läsnäolon taprpeelliseksi tukemaan oppilaiden hyvinvointia. Olemme vakuuttuneita kyseisen toimen merkityksestä koko kouluyhteisön viihtyvyydelle. Panostamalla varhaiseen välittämiseen ja tukeen lasten ja nuorten ongelmatilanteissa säästetään kustannuksia, joita kasaantuneet huolet ja ongelmat voivat aiheuttaa.

Me Kellokosken koulun vanhempainyhdistys ry, Kellokosken koulun oppilaskunta, Linjamäen koulun vanhemmat ry, Riihikallion Koulun Tuki ry ja Hyökkälän KotiKoulu ry vaadimme ehdottomasti koulusosionomin toimen jatkamista ja vakinaistamista kouluillamme.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 9.10.2017 § 189: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 10.10.2017: Kasvatus- ja sivistystoimeen valmisteltavaksi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 31.10.2017 § 44: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 6.11.2017 § 502: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 11.12.2017 § 235: Aloite käsitelty

Vastaus

Koulusosionomit ovat aloittaneet toimintansa Tuusulassa Koulutuksellisen tasa-arvon (KOTA) hankerahoituksen turvin lukuvuoden 2014-15 alusta alkaen. Tällöin koulusosionomi aloitti toiminnan Riihikallion koulussa. Lukuvuodeksi 2015-16 hankerahan määrä lisääntyi ja Tuusulan kuntaan palkattiin kolme koulusosionomia lukuvuodeksi 2015-2016 Riihikallion, Hyökkälän ja Kellokosken yhtenäiskouluihin, koska vain nämä koulut täyttivät hankerahoituksen kriteerit.

Hankerahan loputtua koulusosionomien palkkausta jatkettiin lukuvuodelle 2016-17 yhteistyössä Tuusulan kunnan perheiden sosiaalipalvelujen kanssa. Opetuksen tulosyksikkö vähensi koulunkäynninohjaajien määrää kattaakseen koulusosionomien palkkakulut ja sosiaalipalvelut kattoivat oman osansa kustannuksista vähentämällä ostopalveluita. Tavoitteena oli, että koulusosionomit työskentelevät iltaisin/iltapäivisin ammatillisina tukihenkilöinä yksittäisille perheiden sosiaalipalvelujen asiakkuudessa oleville lapsille ja nuorille, jolloin vastaavia palveluita ei tarvitse ostaa kunnan ulkopuolelta. Kokeilussa yhteistyöstä saatiin osittain hyviä kokemuksia, mutta toisaalta esim. työaikaan liittyvät haasteet vähensivät sosiaalipalveluiden mahdollisuutta vähentää ostopalveluitaan suunnitelman mukaisesti. Lisäksi toisinaan koulusosionomin antama tuki ei vastannut tukihenkilöä tarvitsevan lapsen tarpeisiin, jolloin ostopalveluiden käyttö oli edelleen tarpeellista. Kokeilua ei jatkettu seuraavalle lukuvuodelle samanlaisena.

Lukuvuodeksi 2017-18 osana Lape-hanketta sovittiin kokeilusta, jossa koulusosionomit siirtyivät kokonaan kasvatus- ja sivistystoimen henkilöstöksi. Kokeilussa perheiden sosiaalipalvelut ostaa edelleen lapsille tukipalveluita koulusosionomeilta silloin, kun katsotaan heillä olevan lapsen tarpeisiin sopivaa palvelua tarjolla. Muuten kustannukset katettiin edelleen arvioimalla koulunkäynninohjaajien määrää. Tästä kokeilusta kerätään kokemuksia kuluvan lukuvuoden ajan.

Koulusosionomit ovat työskennelleet osana oppilashuoltoa, mutta esimerkiksi koulukuraattoreista poiketen rehtorin alaisuudessa kasvatus- ja sivistystoimen työntekijöinä. Koulusosionomien työ on ollut sekä yksilöllistä että yhteisöllistä oppilashuoltoa, ja siinä on keskitytty oppilaan tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn pääasiassa juuri koulunkäynnin tukemisen kautta sekä aktivoimalla kodin ja koulun yhteistyötä. Koulusosionomeilla on ollut mahdollisuus tarttua oppilaiden akuutteihin huoliin ja aikuisen huomiontarpeeseen keskustelemalla välittömästi sekä olla tavoitettavissa koko koulupäivän ajan aamukahdeksasta iltapäiväneljään. Koulun ja oppilashuollon henkilöstöltä erityistä kiitosta on tullut koulusosionomien mahdollisuudesta reagoida yllättäviin tilanteisiin nopeasti, yhteydenpidosta oppilaiden huoltajien kanssa sekä koulujen yhteisöllisyyden ja yhteishengen kehittämisestä. Oppilaat pitävät merkityksellisenä mahdollisuutta tulla juttelemaan omista asioistaan sekä saada apua koulunkäyntiin. Myös kiusaamiseen puuttumista pidetään tärkeänä.

Koulusosionomit ovat keränneet ja saaneet palautetta työstään koulujen henkilökunnalta, oppilailta ja heidän huoltajiltaan. Palaute on ollut kauttaaltaan positiivista, ja koulusosionomit toivotaan vakituisiksi työntekijöiksi kouluihin. Toiveena on, että jokaisessa oppilasmäärältään suuremmassa koulussa voisi olla oma koulusosionomi.

Mikäli Tuusulan kunta haluaa vakiinnuttaa koulusosionomin palvelut kuntaan suuremmille kouluille, tarkoittaisi tämä yhteensä 5 koulusosionomin palkkaamista suurille yhtenäiskouluille ja yläkouluille. Koulusosionomin palkkakustannukset ovat n. 46 000 €.

Koulusosionomien työ nähdään tärkeänä osana lasten ja nuorten oppimisen tukea sekä ennaltaehkäisevänä tukena lapsille ja nuorille, jotka eivät vielä ole muiden palvelujen piirissä. Opetustoimen nykyisellä resursoinnilla koulusosionomien palkkaaminen vähentää kuitenkin liikaa muita tukipalveluita eikä toiminnan jatkaminen halutussa laajuudessa ole mahdollista ilman lisärahoitusta.

1.3.2016 voimaan tullut laki sosiaalihuollon ammattinimikkeestä rajaa sosionominimikkeen käytön vain ao. koulutuksen omaaville henkilöille. Tästä johtuen henkilöt, joilla ei ole sosionomin pätevyyttä eivät voi käyttää ko. ammattinimikettä.  Lisäksi laki edellyttää sosionomia tekemään sosiaalihuollon mukaiset kirjaukset asiakastyöstä. Siirtymäaika päättyy 31.12.2017. Syksyn 2017 aikana toteutetaan koulusosionomien nimikkeenmuutos. Uutta nimikettä ei ole vielä päätetty, vaan se tarkentuu prosessin aikana.

Päätös

Päivitetty: 18.12.2017

« Takaisin