Pysäkkikatosten uusiminen joukkoliikenteeseen

Aloite tehty:
29.01.2018
Aloitteen tekijä:
Noro Seppo / Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Vuoden 2018 alusta Tuusula on liittynyt HSL:ään. Pelkkä liittyminen ei tietenkään riitä, vaan on pyrittävä lisäämään joukkoliikenteen suosiota. Siinä Tuusulassa on paljon tekemistä.

Yhtenä kehittämiskohteena esitämme pysäkkikatosten uusimista. Rumat katokset ovat monin paikoin aika rähjäisessä kunnossa. Uudet pysäkkikatokset tulisi tehdä esteettisesti houkutteleviksi, informatiivisiksi, valaistuiksi, läpinäkyviksi, esteettömiksi, omaperäisiksi ja tuusulalaisiksi.

Katosten suunnittelussa olisi hyvä mahdollisuus hyödyntää kuntalaisten osallistamista. Kustannukset tulisi ottaa huomioon vuoden 2019 talousarviossa ja mahdollisuuksien mukaan jo kuluvan vuoden menoissa.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 29.1.2018 § 14: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 30.1.2018: Kuntakehitys ja tekniikan valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 21.11.2023 §127: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 27.11.2023 §480: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 11.12.2023 § 178: Aloite käsitelty

Vastaus

Vastaus

Tuusulan kunnan alueella on nykyisin noin 370 linja-​autopysäkkiä tai pysähtymispaikkaa,​ joilla on joukkoliikennettä. Näistä pysäkeistä noin 145:llä on pysäkkikatos. Kunnan katuverkolla tai kunnan ylläpitämillä väylillä liikkuvan joukkoliikenteen reiteillä olevien pysäkkien määrä on pysäkkien kokonaismäärästä noin 120 pysäkkiä. Kunnan vastattavana näillä pysäkeillä on noin 35 pysäkkikatosta.

Kunnan vastattavana olevia katuverkon pysäkkikatoksia on viime vuosina uusittu noin 10 kpl:ta. Katosten uusiminen on liittynyt tyypillisesti katurakentamishankkeisiin,​ jolloin samalla on muutettu ko. pysäkki esteettömyysvaatimusten mukaiseksi ja voitu tarvittaessa laajentaa pysäkin vaatimaa tilaa,​ kun asia on katusuunnitteluvaiheessa ennalta otettu huomioon.

Maantieverkolle sijoittuvia katoksellisia pysäkkejä on viime vuosina saneerattu Tuusulassa 5 kappaletta. Lisäksi muutamilla maantiepysäkeillä vain pysäkkikatos on uusittu. Maantiekohteista useat ovat sijoittuneet kunnan käynnistämien tierakentamishankkeiden alueelle hankkeiden ollessa kunnan kokonaan tai osittain rahoittamia.

Vuosikymmeniä vanhat linja-​autopysäkit eivät tyypillisesti täytä nykyisiä pysäkkien mitoitus-​ ja esteettömyysvaatimuksia. Vanhan pysäkkikatoksen tilalle ei esimerkiksi pystytä suoraan asentamaan nykyisen mitoituksen mukaista pysäkkikatosta pysäkkialueelle varatun tilan puitteissa. Yhdyskuntatekniikan palvelualueen näkemys on,​ että noudatettaessa pysäkkien suunnitteluohjeita,​ Tuusulan alueella olevat iäkkäämmät linja-​autopysäkit pitää saneerattaessa tyypillisesti suunnitella ja toteuttaa uudelleen kokonaan,​ mm. linja-​auton seisontatilan,​ matkustajien odotustilan,​ kulkuväylän sekä katoksellisilla pysäkeillä katoksen osalta.

Saneerattavilla katospysäkeillä tyypillisesti varaudutaan katoksen valaistukseen,​ mikäli pysäkki vaatii ja mahdollistaa katosmallin,​ johon valaisimet voidaan integroida. Katoksen valaistus puolestaan toteutetaan,​ mikäli pysäkin saneeraus kytkeytyy rakentamishankkeeseen,​ jonka puitteissa pysäkille voidaan tuoda valaistussähkölinja,​ joka tyypillisesti vanhoilta pysäkeiltä puuttuu. MIkäli kohteen tuntumassa on myöhemmin alkamassa väylävalaistukseen liittyvä hanke,​ katoksen valaiseminen saatetaan jättää odottamaan tätä hanketta.

Katosmalleina käytetään markkinoilla valmiiksi olevia yleisiä katosmalleja,​ jotta mahdollistetaan mm. varaosatarjonta kohtuullisin kustannuksin sekä katosten korjattavuus. Paikallista tunnistettavuutta haetaan uusittavissa katoksissa ensisijaisesti katosten värityksellä,​ jossa uusittavien kunnan pysäkkikatosten osalta noudatetaan kunnan ulkotilakalusteiden värityksen linjaa. Maantiekatoksissa maantieviranomainen käyttää puolestaan omaa väritystään. Vuonna 2021 toteutetussa,​ aloitteesta liikkeelle lähteneestä katoskunnostushankkeessa rajattuun määrään vanhoja vaneriseinäisiä teräskatoksia seinäpintoja ehostettiin graafisilla,​ paikallista historiaa kuvaavilla levypinnoilla. Tämän kaltainen ulkokalusteiden lokalisointi on todennäköisesti jatkossakin mahdollista,​ mikäli työ resursoidaan suunnittelun,​ toteutuksen ja ylläpidon osalta.

Yhdyskuntatekniikan palvelualue katsoo,​ että linja-​autopysäkkien uudistaminen etenee vuosittain,​ olemassa olevien väylien katu-​ ja tiesuunnitelmien sekä katu-​ ja tierakentamishankkeiden yhteydessä tarkastelemalla suunnittelukohteiden pysäkkitarpeet ja suunnittelemalla,​ resursoimalla ja toteuttamalla tarvittavat vanhojen pysäkkien saneeraukset näiden hankkeiden yhteydessä. Tämän lisäksi palvelualue ottaa tavoitteeksi sen,​ että vuorittain pystytään erikseen toteuttamaan 2 -​ 4  pysäkin saneeraussuunnittelu sekä em. pysäkkien saneerauksen toteutus. Saneeraussuunnitteluun ja -​toteutukseen valitaan kulloinkin sellaiset ikääntyneet pysäkit,​ jotka ovat vilkkaita tai jotka palvelevat runsasta joukkoliikennetarjontaa tai joihin liittyy muita erityisiä teknisiä tai toiminnallisia ongelmia.

Päätös

Päivitetty: 15.12.2023

« Takaisin