Opetus- ja kulttuuriministeriön kokeilu 5-vuotiaiden maksuttomasta varhaiskasvatuksesta, osallistuminen kokeiluun

Aloite tehty:
10.12.2018
Aloitteen tekijä:
Åvall Laura / Tuusulanjärven Kokoomus ry
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Varhaiskasvatukseen osallistumisen merkitys on tutkitusti erittäin tärkeää lapsen opinpolun kehittymisen sekä syrjäytymisen ja osattomuuden varhaisen ehkäisyn kannalta. Varhaiskasvatuksessa rakennetaan kirjaimellisesti myöhemmän oppimisen ja sosiaalisen kanssakäymisen perusteita. Laadukas varhaiskasvatus on kunnalle myös vetovoimatekijä kisassa lapsiperheiden asuinvalinnoista.

On niin lasten, perheiden kuin myös kunnan etu, että mahdollisimman moni tuusulalainen lapsi osallistuu varhaiskasvatukseen ennen peruskoulun alkua.

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja maan hallitus järjestävät opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen aloitteesta laajan kokeilun 5-vuotiaiden maksuttomasta varhaiskasvatuksesta, jonka tarkoitus on houkutella varhaiskasvatuksen pariin erityisesti sellaisten perheiden lapsia, jotka syystä tai toisesta ovat tippuneet palvelun ulkopuolelle. Erityisen suuret vaikutukset kokeilulla on erityisesti niille perheille, joilla poisjäämisen syyt ovat taloudellisia.

Maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeiluun otetaan mukaan uusia kuntia vuoden 2019 alussa ja valtio myöntää kokeiluun osallistuville kunnille avustuksia kokeilun toteuttamiseen.

Tuusulanjärven Kokoomus ry esittää Tuusulan kunnanvaltuustolle, että Tuusulan kunta lähtisi mukaan 5-vuotiaiden lasten maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeiluun 1.8.2019. Samalla esitämme, että kokeilu toteutetaan siten, että myös yksityiset varhaiskasvatuspalvelujen tuottajat voivat olla kokeilussa mukana sopimalla asiasta kunnan kanssa.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 10.12.2018 § 163: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 11.12.2018: Sivistys-yksikön valmisteltavaksi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 14.12.2018 § 125: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 14.1.2019 § 19: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 28.1.2019 § 16: Aloite käsitelty

Vastaus

Opetus-​ ja kulttuuriministeriöltä on haettavissa erityisavustusta 5-​vuotiaiden maksuttoman 20 viikkotunnin varhaiskasvatuksen kokeiluun. Hallitus päätti keväällä 2018 kehysriihessä jatkaa vuosina 2019 -​2020 viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilua yhdessä halukkaiden kuntien kanssa. Parhaillaan on käynnissä elokuussa 2018 alkanut maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilu vuosille 2018 -​2019.

5-​vuotiaiden maksuttoman 20 viikkotunnin varhaiskasvatuksen kokeilulla on tavoite lisätä ja edistää 5-​vuotiaiden osallistumista varhaiskasvatukseen. Maksuttomasta kokeilusta on järjestetty valtakunnallinen kokeilu kaudelle 2018-​19 siihen hakeutuneiden kuntien kanssa. Nyt kokeiluun haetaan lisää kuntia.

Erityisavustusta ajalle 1.8.2019-​ 31.7.2020 voivat hakea kunnat. Avustusta ei voida myöntää yksityishenkilöille eikä yksityisille varhaiskasvatusta järjestäville yrityksille,​ yhteisöille tai säätiöille. Yksityiset varhaiskasvatuspalvelujen tuottajat voivat olla kokeilussa mukana sopimalla asiasta kunnan kanssa. Opetus-​ ja kulttuuriministeriön myöntämän avustuksen määrä kattaa 40 prosenttia toteutuneesta asiakasmaksutulojen vähenemisestä. Yksityiset varhaiskasvatuspalvelujen tuottajat voivat olla kokeilussa mukana,​ mikäli kunta hankkii varhaiskasvatuksen ostopalveluna taikka kunnan myöntämä palvelusetelin arvo tai yksityisen hoidon tuen kuntalisän määrä mahdollistavat sen,​ että varhaiskasvatus on 5-​vuotiaan lapsen osalta perheelle 20 tunnin osalta maksutonta.

Avustuksella tuettavan kokeilun tavoitteena on:

  • selvittää,​ miten maksuttomuus vaikuttaa 5-​vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen osallistumisasteeseen,
  • ​selvittää kokeilun vaikutusta perheen nuorempien lasten varhaiskasvatuksen osallistumisasteeseen
  • selvittää maksuttoman varhaiskasvatuksen kustannusvaikutuksia,
  • ​edistää vanhempien työllistymistä,
  • ​kehittää 5-​vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen toimintamalleja ja pedagogiikkaa sekä eheää jatkumoa esiopetukseen,​ sekä
  • varhaiskasvatuksen palveluohjauksen kehittäminen

Varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nostamiseen tulee pyrkiä,​ sillä varhaiskasvatus ehkäisee syrjäytymistä,​ tasaa lasten kotitaustaeroja,​ lisää koulutuksellista tasa-​arvoa ja tukee kasvua,​ kehitystä ja oppimista. Kunnan panostus varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nousuun luovat myös myönteistä kuntakuvaa.

Vaikka maksuttomalla varhaiskasvatuksella on paljon myönteisiä vaikutuksia,​ liittyy sen järjestämiseen huomioon otettavia reunaehtoja. Kunnan mahdollinen valikoituminen kokeiluun ja siihen osallistuminen luovat varhaiskasvatuspalvelun asiakasperheille odotusarvon maksuttoman varhaiskasvatuksen jatkumosta kokeilun jälkeenkin. Lainsäädännössä tapahtuvien mahdollisten muutosten aikataulusta koskien 5-​vuotiaiden maksutonta varhaiskasvatusta ei tässä kohtaa ole tarkempaa tietoa. Tämä tarkoittaa sitä,​ että kunnan tulisi varautua seuraavien talousarviovuosien osalta maksuttomuuden aiheuttaman asiakasmaksukertymän vähenemään ilman valtion kompensaatiota.

Nykytilanne

Tuusulassa on Facta Kuntarekisterin mukaan 453 lasta,​ jotka ovat syntyneet vuonna 2014. Palveluihin osallistumisaste on näiden tänä vuonna neljävuotiaiden osalta 88-​97%. Pienempi luku kertoo kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa,​ kerhoissa ja perhepäivähoidossa olevien 4-​vuotiaiden määrän ja suurempi luku sisältää myös seurakunnan kerhoihin osallistuvat lapset.

Varhaiskasvatuspalveluissa 2014 syntyneet lapset sijoittuvat seuraavalla tavalla lokakuun tilanteen mukaan:

  • Kunnallisessa varhaiskasvatuksessa päiväkodissa 2014 syntyneitä on 276
  • Kunnallisessa perhepäivähoidossa 2014 syntyneitä on 9
  • Yksityisellä palveluntuottajalla 2014 syntyneitä on 96
  • Kunnallisissa kerhoissa 2014 syntyneitä on 17
  • Seurakunnan kerhopalveluissa 2014 syntyneitä on 4
  • Kotihoidon tukea saavia 2014 syntyneitä on 26

Kunnallinen varhaiskasvatus

Mikäli kunnallista varhaiskasvatusta käyttävät 2014 syntyneet lapset käyttäisivät ensi syksynä palveluita samoilla palvelutarpeen ehdoilla kuin nyt,​ heistä saatu maksukertymä olisi n. 49 000€/kk. Kun heidän varhaiskasvatusmaksuissaan hyvitettäisiin 5-​vuotiaille ilmainen 20h varhaiskasvatuksen osuus,​ maksukertymä olisi n.36 000€/kk. Kuukausitasolla maksujen menetystä olisi n. 13 000€,​ josta erityisavustus korvaisi 40% (5200€). Vuositasolla tämä tarkoittaisi (13 000€ x 11kk=143 000€,​ josta 40% korvaus olisi 57 200€) 85 800€ maksukertymän pienenemistä varhaiskasvatuksessa kunnallisen varhaiskasvatuksen osalta. Vuodelle 2019 kohdistuisi 39000€ vähemmän maksukertymää ja vuodelle 2020 tulisi 46 800€ vähemmän.

  • Avustusta saa käyttää vain kompensoimaan 5-​vuotiaille järjestettävän 20 tunnin maksuttoman varhaiskasvatuksen aiheuttamaa asiakasmaksutulojen vähenemistä. Opetus-​ ja kulttuuriministeriön myöntämän avustuksen määrä kattaa 40 prosenttia toteutuneesta asiakasmaksutulojen vähenemisestä

Yksityinen varhaiskasvatus  

Tuusulassa yksityisten palveluntuottajien varhaiskasvatusta käyttää 96 vuonna 2014 syntynyttä lasta. Jotta nämä lapset olisivat kunnassa tasa-​arvoisessa asemassa suhteessa kunnan omia palveluita käyttäviin,​ tulisi heidän maksuttomuuttaan myös tukea kunnan toimesta. Tämä tarkoittaisi esiopetuskorvausta vastaavan korvauksen maksamista yksityisessä palvelussa oleville 5-​vuotiaille. Tämän maksukustannus olisi n. 9200€/kk ja (9200€ x 12kk=) 110 400€/vuosi. Tästä summasta kunta ei voi saada korvausta. Vuodelle 2019 lisäkustannukset olisivat 46 000€ ja vuodelle 2020 kustannukset lisääntyisivät 64 400€. Yksityisiä tukemalla vaikutetaan asiakkaiden pysymiseen yksityisen palveluntuottajan asiakkaana kunnalliseen palveluun siirtymisen sijaan.  

Yksityisen osallistuessa kokeiluun,​ se edellyttää Kelan sopimuksen uudistamista. Siihen liittyen päätös tulisi tehdä viimeistään huhtikuussa.  

Kerhopalveluihin osallistuminen  

Kunnallisissa kerhoissa on tällä hetkellä 17 vuonna 2014 syntynyttä ja seurakunnan kerhoissa 43 lasta. Kaikkien näiden lasten tullessa kunnallisten palveluiden piiriin,​ 5-​vuotiaiden maksuttomaan varhaiskasvatukseen,​ tarvitaan miltei kahdeksan kasvattajaa lisää. Yhden kasvattajan laskennallinen palkkasumma on n. 45 000€/vuosi,​ eli yhteensä henkilöstömenojen kasvussa tulisi varautua 360 000€,​ josta vuodelle 2019 tulisi varata n. 150 000€ ja vuodelle 2020 summa olisi 210000€. Mikäli seurakunnan ja varhaiskasvatuksen omia kerhopalveluita käytettäisiin vähemmän,​ tulisi kunnalliselle puolelle hakeville lapsille olla kasvattajien lisäksi myös tilat.  

Kokeilun vaikutukset   

Kokeilun myötä varhaiskasvatuspalveluiden piiriin tulisi arviolta lisää 5-​vuotiaita lapsia 20-​30 lasta. Kokonaisuudessaan kustannusvaikutukset olisivat ajalle 1.8.2019-​31.7.2020 yhteensä 556 200€. Vuodelle 2019 kohdistuisi 235 000€ ja vuodelle 2020 ne olisivat 321 200€. Vuoden 2019 talousarviossa ei ole varattu rahaa 5–vuotiaiden maksuttomuuteen.  

Muuta varhaiskasvatuksen tuotoissa ja kustannuksissa huomioitavaa  

1.8.2019 alkaen on suunniteltu,​ että 20h subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus tullaan laajentamaan. Subjektiivista varhaiskasvatusta kunnallisissa palveluissa käyttää tällä hetkellä 63 lasta. Lasten palveluntarpeen muutokset kokonaisuudessaan syksylle 2019 selviää keväällä ryhmiä muodostettaessa. Myös näiden lasten sijoittuminen palveluihin kokoaikaisesti lisää kustannuksia. Yksityisellä puolella 20h varhaiskasvatusta käyttävien osalta muutos lisää yksityisenhoidon tuen kuluja.

Päätös

Päivitetty: 29.01.2019

« Takaisin