Kahdessa kodissa asuvien erityisoppilaiden koulukuljetusten järjestäminen

Aloite tehty:
10.06.2019
Aloitteen tekijä:
Lappalainen Annika ja useat muut valtuutetut
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tuusulan nykyinen koulukuljetusohjeistus mahdollistaa lapsen koulukuljetuksen ainoastaan yhdestä, väestörekisteriin merkitystä osoitteesta. Ohjeistus ei mahdollista lapsen koulukuljetusta molempien vanhempien luota esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa lapsi asuu vuoroviikoin molempien vanhempien luona. Erityisoppilaan koulukuljetuksen tarve ei kuitenkaan poistu toisen vanhemman luona ollessa. Nykyinen ohjeistus asettaa vanhemmat eriarvoiseen asemaan, eikä edistä lapsen etua.

Lähikunnista Nurmijärvi tarjoaa jo oppilailleen koulukuljetusta myös sellaisissa tilanteissa, joissa oppilaan vanhemmat asuvat eri osoitteissa.

Sen lisäksi, että koulukuljetuksen tarjoaminen erityisoppilaalle tukisi lapsen oikeutta molempiin vanhempiinsa, voisi se muodostua pitovoimaa lisääväksi tekijäksi Tuusulassa.

Esitän, että selvitetään mahdollisuus tarjota koulukuljetukseen oikeutetuille, kahdessa kodissa asuville erityisoppilaille koulukuljetus molempien, Tuusulassa asuvien vanhempien luota.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 10.6.2019 § 105: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 11.6.2019: Sivistys-toimialueen valmisteltavaksi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 22.10.2019 § 104: Ehdotus kunnanhallitukselle
Kunnanhallitus 28.10.2019 § 421: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 11.11.2019 § 153: Palautettiin uudelleen valmisteltavaksi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 21.4.2020 § 35: Ehdotus kunnanhallitukselle
Kunnanhallitus 27.4.2020 § 178: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 11.5.2020 § 57: Aloite käsitelty

Vastaus

Sivistyksen toimialueen vastaus aloitteeseen:

Nykyisen lainsäädännön mukaan lapsella voi olla vain yksi virallinen osoite, jonka perusteella mahdollisia etuuksia myönnetään.

Hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus haluaa selvittää vuoroasumisen periaatteita tai vuoroasumisen säännökset kirjattaisiin lakiin. Vanhemmat voisivat sopia tai tuomioistuin voisi päättää yhtenä mahdollisena asumismuotona, että lapsi asuu vuorotellen kummankin vanhempansa luona. Asumisratkaisuun vaikuttaisivat muun muassa lapsen yksilölliset ominaisuudet ja tarpeet.

Vuoroasumisessakin lapsella voisi olla vain yksi virallinen asuinpaikka. Ehdotetut säännökset eivät siten vaikuttaisi etuuksiin ja palveluihin, kuten asumistukeen ja lapsilisän jakautumiseen. Vuoroasumisjärjestely tulisi kuitenkin näkyville väestötietojärjestelmään ja kuvastaisi nykyistä paremmin lapsen asumista silloin, kun hän asuu yhtä paljon kummankin vanhempansa luona.

Tuusulan sivistyksen toimialue haluaa seurata kansallista linjausta ja toimia sen mukaan. Emme lähde tässä vaiheessa tekemään linjausmuutoksia.

Osa erityisoppilaista saa koulukuljetuksen perustuen heidän terveydentilaansa ja heidän kuljetuksiaan tehdään aamu- ja päivätoimintaan vammaispalvelulain mukaisesti. Suurin osa näistä oppilaista on Mikkolan koulussa tai lähikuntien erityiskouluissa. Mikäli oppilas on lastensuojelun kautta sijoitettuna Tuusulan kuntaan pois omasta kodista, järjestämme oppilaille tarvittavat koulukuljetukset.

Valtuusto palautti kokouksessaan 11.11.2019 asian uudelleen valmisteltavaksi Sivistyksen toimialueelle.

Sivistyksen toimialue antaa asiaan seuraavan lisäselvityksen:

Nurmijärven kunta on tehnyt päätöksen, jossa kahdessa kodissa asuvien lasten kuljetuksia tuetaan seuraavin ehdoin: Oppilas asuu kahden eri huoltajan kanssa Nurmijärven kunnan alueella eri osoitteissa kokonaiset vuoroviikot maanantaista perjantaihin. Mikäli maksuttoman kuljetuksen myöntämisen ehdot täyttyvät lapsen molemmista osoitteesta, oppilaalle järjestetään koulukuljetus molemmista kodeista. Jos kuljetuksen myöntämisen ehdot eivät täyty oppilaan virallisesta asuinosoitteesta, ei kuljetusta järjestetä toisen huoltajan luota, vaikka kuljetusehdot täyttyisivätkin siitä osoitteesta. Nurmijärven kunnassa on 40 oppilasta, joita kuljetetaan kahdesta eri osoitteesta kevätlukukaudella 2020.

Tuusulan kunnassa on kahdessa kodissa asuvia peruskouluiäisiä lapsia, joiden huoltajat asuvat eri osoitteissa, 1035. Näistä noin 540 lapsen huoltajat asuvat molemmat Tuusulan kunnassa. Jos Tuusulan kunnassa järjestettäisiin Nurmijärven kunnan asettamien ehtojen mukaisesti kuljetus kahdessa kodissa asuville, olisi näitä oppilaita 47. Jos lisäehtona olisi aloitteen mukaisesti se, että oppilas on erityisen tuen piirissä oleva, olisi näitä oppilaita 17. Näemme kuitenkin, että päätöksen tulisi kohdentua kaikkiin vuoroperheissä asuviin lapsiin, ei vain erityisen tuen lapsiin.

Kuljetusehto tulee kuitenkin asettaa kustannussyistä niin, että molemmat huoltajat asuvat Tuusulan kunnan alueella. Jos tätä ehtoa ei olisi, voisi toinen huoltaja asua Suomessa hyvinkin kaukana. Asetettu ehto on kuitenkin haasteellinen, koska Tuusulassa toinen huoltaja voi asua esimerkiksi Kellokosken tai Jokelan alueella ja toinen Hyrylässä, jolloin kuljetusmatka tulee pidemmäksi kuin siinä tapauksessa, että toinen huoltaja asuu esimerkiksi Hyrylässä ja toinen Keravalla.

Koulukuljetusten järjestämisen näkökulmasta vuoroviikkoasumisen tulee toteutua täysinä viikkoina maanantaista perjantaihin. Huoltajilla on kuitenkin erilaisia asumisjärjestelyitä ja erilaisia sopimuksia siitä, kuinka monta päivää viikossa tai kuukaudessa lapsi asuu toisen huoltajan luona. Järjestelyä on mahdotonta tehdä huomioiden perheiden erilaiset sopimukset, mutta se voidaan tehdä, jos vuoroviikkoasuminen tapahtuu vuoroviikoin kalenteriviikon ajan.

Koko kunnan koulukuljetuksia hoitaa tällä hetkellä yksi henkilö Tuusulan sivistystoimessa ja lisääntyvä kuljetusten räätälöinti tulee huomioida tulevaisuudessa hallinnon tehtävissä.

Mikäli Tuusulan kunnassa halutaan järjestää kuljetus kahdessa kodissa asuville lapsille, esitämme, että se järjestetään samoin ehdoin kuin Nurmijärven kunnassa on tehty, eikä lisäehtona ole erityisen tuen piirissä oleminen. Vuoden 2020 talousarvioon tulee lisätä 65 500€.

Päätös

Päivitetty: 10.07.2020

« Takaisin