Koululiitu-järjestelmän uudelleen arviointi

Aloite tehty:
08.02.2021
Aloitteen tekijä:
Lepojärvi Kati ja Mäensivu Karita
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tuusulan käyttöönottaman koulumatkojen turvallisuutta arvioivan Koululiitu-systeemin on todettu aiheuttaneen virheellisiä turvallisiksi luokitteluja aiemmin vaaralliseksi luokitelluille kouluteille. Koulukuljetuspäätöksiä on tullut kielteisenä moniin osiin Tuusulaa alueilla, missä kulkee mm. paljon raskasta liikennettä, eikä kevyen liikenteen väyliä ole kattavasti.

Perimmäisenä ongelmana Koululiituun siirtymisessä on, että Kasvatus- ja sivistyslautakunta on määritellyt ( https://tuusula.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kasvatus_ja_sivistyslautakunta/Kokous_1662020/Koulukuljetusperiaatteiden_muutokset_ja_(23987) ) että ”Koulumatkan vaarallisuuden arvioinnissa käytetään arviointiperusteena Koululiitu –menetelmää.”

Koululiidun kehittäneen Ramboll Finland Oy:n projektipäällikkö Teemu Kinnunen on kuitenkin mediassa sanonut, että oikea tapa Koululiidun käyttöön on käyttää sitä vain apuvälineenä muiden arviointimenetelmien ohella. Tuntuu itsestään selvältä, ettei pelkkään Koululiituun voisi siis näissä kunnan linjauksissa nojata, vaan tiestön vaarallisuus tai turvallisuus tulee arvioida kokonaisvaltaisesti.

Kunnan linja on ollut niin, että vanhemmat voivat valittaa koulukyytien kieltävistä tai peruutuspäätöksistä kuntaan ja tapaukset tarkastellaan yksi kerrallaan. Ei ole kuitenkaan kestävää ottaa käyttöön pelkästään Koululiituun pohjaavaa uutta tiestöarviointia ja muuttaa luokituksia mahdollisesti vain vanhempien valitusprosessien kautta. Vanhemmille siirretyn vastuun, huolen ja vaivan lisäksi siinä ei ole myöskään huomioitu niitä perheitä, jotka muuttavat vaarattomaksi virheellisesti luokitellun tien varteen, eivätkä yllättäen saakaan lapselleen koulukyytiä, koska virheellinen tien turvallisuusmääritys on jätetty voimaan.

Esitän, että Koululiitu-päätöksessä vaarallisista turvallisiksi muutetut tiet käydään kaikki kunnan puolesta tarkastamassa (yhteistyössä poliisin, ELYn ja muiden vastuullisten tahojen kanssa) ja asukkaat osallistetaan arviointiin kysymällä heiltä myös keliolosuhteista tai vuodenajoista riippuvaisista vaaranpaikoista. Esitän myös, että kasvatus- ja sivistyslautakunta, sekä muut halukkaat luottamushenkilöt käyvät turvallisuuskävelyillä alueilla, kuten vanhemmat ovat ehdottaneet mm. Rusutjärven koulun vanhempainkerhon aloitteessa.

Tätä ei voi jättää vain vanhempien harteille.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 8.2.2021 § 21: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä: Sivistys -toimialueen valmisteltavaksi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 21.9.2021 § 89: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 27.9.2021 § 370: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 8.11.2021 § 152: Valtuusto päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 24.5.2022 § 53: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 30.5.2022 § 213: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 20.6.2022 § 91: Aloite käsitelty

Vastaus

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti kokouksessaan 16.6.2020 uusista koulukuljetusperiaatteista ja Koululiitu-sovelluksen käyttöönotosta 1.8.2021 alkaen.

Kokouksessaan 23.11.2021 kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti, että koulumatkan vaarallisuuden arvioinnissa käytetään apuna Koululiitu-sovellusta. Lisäksi kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti esittää tekniselle lautakunnalle Linjatien kevyen liikenteen väylän toteuttamista yhdessä Mäntsälän kanssa ja Linjatien turvallisuuden lisäämistä hidasteilla ja nopeusvalvonnalla. Lisäksi lautakunta päätti esittää sivistyksen hallinnolle, että se käy neuvottelua Rambollin kanssa Koululiitu-palvelun tuottamisesta.

Koululiitu-sovelluksesta saadaan tiedot teiden ominaisuuksista Liikenneviraston ylläpitämästä tierekisteristä. Tierekisterin tiedot päivittyvät kerran vuodessa Koululiitu-sovellukseen. Tietöiden tai muiden tilapäisten tieolosuhteiden muutosten vuoksi on tärkeää, että tieosuuksien tarkastelua tehdään tarvittaessa sivistyksen toimialueen hallinnossa Koululiitu -sovelluksen arviointeihin ja lisätietoihin perustuen.

Koulukuljetuspäätökset tehdään kasvatus- ja sivistyslautakunnan määrittelemien koulukuljetusperiaatteiden mukaisesti ja päätökset tehdään yhdenvertaisuusperiaatetta noudattaen.


Koulumatkan vaarallisuuden arviointi, Linjatie

Yhdestä keväällä 2021 tehdystä kuljetuspäätöksestä on tehty oikaisuvaatimus hallinto-oikeuteen. Oikaisuvaatimus koski Kellokosken yläkoulun oppilaan kuljetuspäätöstä ja Linjatien vaarallisuutta. Helsingin hallinto-oikeus on tehnyt päätöksen kyseistä koulukuljetuspäätöstä koskevasta valituksesta 1.2.2022. Hallinto-oikeus toteaa päätöksessään, että

“Perusopetuslain 32 §:n 1 momentin (542/2018) mukaan, jos perusopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pidempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Perusopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.

Tuusulan koulukuljetusoppaan 16.6.2020 mukaan kunta järjestää peruskoulun oppilaille maksuttoman kuljetuksen, tai korvaa oppilaan huoltajalle koulumatkakustannuksia, jos 3.–9. luokan oppilaan koulumatka on lyhintä käyttökelpoista reittiä pitkin yli viisi kilometriä. Koulumatkan vaarallisuuden määrittelyssä käytetään Koululiitu-sovellusta. Tuusulassa käytetään koko vuoden talviajan suosituksen mukaista viisi pistettä alhaisempaa raja-arvoa.

Tuusulan kunnan selvityksen mukaan koulumatka Linjatietä pitkin on turvallinen yläluokan oppilaalle Koululiitu-sovelluksella arvioiden. Kun otetaan huomioon koulureitistä esitetty selvitys, hallinto-oikeus katsoo, että matkaa XX:n kotoa kouluun ei ole pidettävä perusopetuslain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla hänelle liian vaarallisena siten, että hänelle tulisi myöntää koulukuljetus. Valituksenalaista päätöstä ei siten ole syytä muuttaa.”

Sivistyksen hallinnon linjauksen mukaan Linjatie välillä Kaukolantie-Vanha Lahdentie on määritelty vaaralliseksi 1.12.2021 alkaen lukuvuoden 2022-23 loppuun eli 2.6.2023 saakka työmaaliikenteen vuoksi. Kuljetusetuus on määritelty päättyväksi, jos tien vaarallisuusluokitus muuttuu työmaan päättymisen vuoksi tai muusta syystä. Linjatien vaarallisuutta tarkastellaan viimeistään keväällä 2023.

Päätös

Päivitetty: 29.06.2022

« Takaisin