Palveluverkon suunnittelu realistisemmilla kampusmitoituksilla

Aloite tehty:
28.06.2021
Aloitteen tekijä:
Matti Alanko
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Palveluverkko täytyy suunnitella uudestaan realistisemmilla kampusmitoituksilla. Mahdollisimman monelle ala-aste täytyy olla alle kolmen kilometrin etäisyydellä.

Suuri koulukampus ei ole taloudellisin. Kustannustehokkain koulun koko on jossain 200 ja 300 oppilaan välimaastossa. Kaksisarjaista koulua suurempia kouluja ei kannata rakentaa, koska kouluverkko harvenee liikaa pistemäisiksi megakampuksiksi. Oppilaiden, vanhempien ja veronmaksajien kannalta ideaalinen tilanne on, jos mahdollisimman monelle etenkin ala-aste on kävelymatkan päässä. Tällöin ei tarvita koulukyytejä ja oppilaat saavat hyötyliikuntaa koulumatkalle.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 28.6.2021 § 90: Kunnanhallitukselle valmisteltavaksi
Johtoryhmä 29.6.2021: Sivistys -toimialueen valmisteltavaksi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta 15.2.2023 § 18: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 20.2.2023: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 6.3.2023 § 46: Aloite käsitelty

Vastaus

Valtuuston hyväksymässä palveluverkkosuunnitelman päivityksessä 13.12.2021 todetaan varhaiskasvatuksen ja oppimisen palveluverkosta seuraavaa: 

Tilakonsultit Oy:n tekemän varhaiskasvatuksen ja koulujen palveluverkkoselvityksen (7.2.2018) johtopäätösten mukaan Tuusulan kunnan nykyinen palveluverkko on vanhentunut teknisesti, toiminnallisesti ja suhteessa kunnan väestörakenteeseen. Palvelukapasiteettia on liikaa pienissä kouluissa, jotka eivät kykene tarjoamaan uudistetun opetussuunnitelman mukaisia tiloja. Taajamien koulut ovat täynnä ja niihin kohdistuu laajentamistarvetta. Vanhentuneen kouluverkon uudistaminen on järkevää palvelun laadun, koulujen sisältämien riskirakenteiden ja talouden kannalta. Tilakonsultit esittivät kolme vaihtoehtoista mallia palveluverkon kehittämiseksi. Kaikki vaihtoehtoiset mallit osoittautuivat nykyistä palveluverkkoa edullisimmiksi. Tuusulan kunta on laatinut yhdessä Inspira Oy:n kanssa laskentamallin kunnan sivistyksen palveluverkkosuunnitelman kehittämisen taloudellisten vaikutusten tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. Palveluverkkosuunnitelman mukaan uudistettavan kouluverkon vaikutuskunnan vuositulokseen on laskelmien mukaan noin3 milj. euroa positiivinen vanhan rakenteen pohjalta kehitettävään verkkoon verrattuna. 

Palveluverkkosuunnitelman päivittämisen yhteydessä (valtuuston hyväksymä palvelusverkkosuunnitelman päivitys 13.12.2021) Tuusulan kunta on päivittänyt yhteistyössä Inspira Oy:n kanssa Tuusulan palveluverkon kustannuslaskelmia. Laskelmien tarkoituksena on verrata nykyisiin yksikköihin perustuvan päiväkoti-ja kouluverkon kustannuksia palveluverkkosuunnitelman 2019 –2026 pohjalta kehitettävän palveluverkon kustannuksiin.

Tarkastelun keskeiset johtopäätökset: 

  • Etelä-Tuusulan ja Jokelan palveluverkkosuunnitelmilla toteutuksella voidaan saavuttaa 60 MEUR säästöt 20 vuoden aikana (keskimäärin noin 3 MEUR vuodessa). 
  • Palveluverkon uudistaminen kasvattaa investointeja, mutta toiminnalliset kustannukset laskevat. 
  • Palveluverkkosuunnitelman mukaisilla toimenpiteillä saavutetaan kouluille parempi tilatehokkuus. Tilatehokkuus paranee perusopetuksessa 5 brm2 / oppilas(nykyverkolla 22,5 brm / oppilasja palveluverkkosuunnitelmilla 17,5 brm / oppilas) 
  • Palveluverkkosuunnitelmien mukaisilla toimenpiteillä ei saavuteta varhaiskasvatustiloille parempaa tilatehokkuutta, koska uusiin päiväkoteihin lisätään mm. yhteis- ja ruokailutiloja. 
     

Keskitetyn palveluverkon strategisia hyötyjä on kartoitettu niin taloudellisesta ja toiminnallisesta näkökulmasta osana palveluverkkosuunnitelmaa. Yhdistämällä yksiköt isompiin kokonaisuuksiin saadaan taloudellisia hyötyjä mm. seuraavista asioista: 

  • Sisäiset vuokrat, laajempi säästö jos kiinteistö vuokrataan kunnan ulkopuoliselle tai myydään 

  • m2/oppilas, uusi tilaohjelma, jota toteutetaan uusiin yksiköihin. Vanhoissa yksiköissä on paljon ns. hukkatilaa esimerkiksi käytäviä. 9m2/oppilas / koulu, 8m2/lapsi/päiväkoti 

  • Henkilöstökustannukset: henkilöstön kokonaismäärä ja sijaiskustannukset 

  • Tukipalvelut /siivous- ja ruokapalvelut, oppilashuolto 

  • tieto- ja viestintätekniikka 

  • Johtamisen kustannukset 

  • Aineet/tarvikkeet, tavarat ja pienhankinnat keskittyvät  
     

Yhdistämällä yksiköt isompiin kokonaisuuksiin saadaan toiminnallista hyötyjä mm. seuraavista asioista: 

  • Työyhteisön keskinäisen oppimisen ja kollegoiden tuen mahdollisuudet laajenevat 

  • Oppilashuollon palveluiden tehostuminen 

  • Henkilöstön sijaistamiset helpottuvat 

  • Valinnaisuutta, erilaisia palveluita voidaan laajentaa ja laatua siten nostaa 

 

Kun palveluverkon uudistamista on suunniteltu, uusien kampusten sijaintia suhteessa sinne ohjattavien oppilaiden koulumatkoihin on pohdittu tarkasti. Uusien yksiköiden lisäksi palveluverkossamme säilyy myös monia vanhoja yksiköitä. Palveluverkon kohteet on mitoitettu siten, että uusiin kampuksiin yhdistyvien yksiköiden osalta oppilaaksiottoa ohjataan siten, että oppilaiden koulumatkat pysyvät kohtuullisina.  Koulukuljetuksia käytetään kunnan jo tällä hetkellä osassa yksiköistä, eikä uudistuva palveluverkko tuo merkittäviä muutoksia koulukuljetustarpeeseen. 

Tuusulan kunta on valtuuston päättämällä tavalla sitoutunut edistämään strategiaansa ja palveluverkko-ohjelmaa osana strategiaa. Palveluverkon kohteiden toteuttaminen on edennyt palveluverkko-ohjelman mukaisesti. Aloitteessa esitetty palveluverkon suunnittelu uudelleen ei ole tarkoituksenmukaista, eikä tällaiselle tarkastelulle ole riittäviä perusteita.

Päätös

Päivitetty: 10.03.2023

« Takaisin