Fossiilivapaan liikkumisen edistäminen kunnassa

Aloite tehty:
20.06.2022
Aloitteen tekijä:
Eeva-Liisa Nieminen ja useat muut valtuutetut
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

"Kunta ei ole suoranainen toimija kaikissa kuntalaisia koskettavissa asioissa. Kuitenkin sekä HSL, ELY ja Hyvinvointialue pyytävät säännöllisesti lausuntoja, jolloin suunnitelmia tehdään yhteistyössä. Kunnassa on laadittu edunvalvontakortit, samoin on olemassa kunnan strategia, joka sisältää ilmastopoliittiset tavoitteet.

Konkreettinen päälle puskenut nykytilanne merkitsee, että jokainen gramma ja millilitra fossiilista polttoainetta tuottaa ilmastomuutosta aiheuttavaa hiilidioksidia ja lisäksi kartuttaa naapurivaltion sotakassaa. Koska sähköautoihin siirtyminen ei ole välittömästi ja laajasti mahdollista, kunnan tulee edistää toiminnassaan fossiilivapaata liikkumista. Tähän päästään useilla muillakin toimilla.

1. Pyöräily ja vauhdilla lisääntynyt sähköpyörien ja skuuttien käyttö on erinomainen tapa ilmaston hyväksi. Kuitenkin pyöräteiden kunto monilla osuuksilla on surkea. Esimerkiksi Kellokoskentien pyörätiet ovat täynnä poikittaishalkeamia, jotka tulisi mitä pikimmin korjata. Vaikka kuinka haluaisi kulkea pyörällä, kulkeminen on vaivalloista ja epämiellyttävää jatkuvan täristämisen ja pompottamisen vuoksi. Pyöräily on monelle ainoa tapa liikkua, kun HSL ei ulotu kaikkialle. Se myös edistää terveyttä.

2. Kaavoituksessa tulee hyödyntää raideliikenteen läheisyys ja pyrkiä vaikuttamaan lakkautettujen seisakkeiden palauttamiseen parhaillaan rakennettavien lisäraiteiden laiturisuunnitelmiin vaikuttamalla.

3. Hyvinvointialueen edunvalvonnassa ilmastonäkökulma puolustaa lähiterveysasemien säilyttämistä, koska kuntalaisten fossiilisen polttoaineen käyttö vähenee, kun ei tarvitse ajaa kymmeniä kilometrejä päästäkseen vaikkapa laboratorioon.

4. Koska Tuusulan asukkaiden auton käyttö on nykyisellään huomattavan suurta, tulevissa HSL:n vyöhykeuudistuksissa tulee siirtää painopistettä niin, että käyttäjälle vyöhykelipun hinta on mahdollisimman edullinen, joka on omiaan kannustamaan joukkoliikenteen käyttäjäksi. Tämä on vapautumista fossiilisesta polttoaineesta.

5. Kunnan tulee suunnitellusti kompensaation periaatteen mukaisesti luoda hiilinieluja omistamilleen maille, sekä uusille asuinalueille että niiden välittömään läheisyyteen."

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 20.6.2022 § 97: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 21.6.2022: Kasvun ja ympäristön -toimialueen valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 14.2.2023: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 20.2.2023: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 6.3.2023 § 42: Aloite käsitelty

Vastaus

Tuusulan kuntassa on osallistuttu viime vuosina useina erillisinä yksittäishankkeina ns. ilmastotalkoisiin kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Tästä ovat esimerkkinä mm. puurakentaminen julkisissa rakennuksissa, vähäpäästöisyysvaatimusten asteittainen kiristäminen sopimusurakoitsijoiden ajoneuvoissa ja työkoneissa, biohiilen käyttökokeilut viherrakentamisessa, ladattavien hybridiajoneuvojen käyttöönotto leasingautoissa, päästökompensaatiopilotointi Vanutehtaan asemakaavahankkeessa ja hiilijalanjäljen minimointitavoite Joenrannan uudella asuinalueella. Em. toimenpiteet ovat olleet itsenäisiä, yksittäisiä pilot-luonteisia hankkeita ilman suorannaista kuntatasolla määritettyä yhtenäistä tavoitetta kohti hiilineuraaliteettia.

Tuusulan kunnassa on vuoden 2021 aikana valmisteltu ilmasto-ohjelmaa, jossa tavoitteeksi on asetettu, että kunta on hiilineutraali suorien ja epäsuorien päästöjen osalta vuoteen 2035 mennessä ja täydellinen hiilineutraalisuus saavutetaan vuoteen 2040 mennessä. Ilmasto-ohjelma tulee valtuuston hyväksyttäväksi keväällä 2023, ja siitä tulee hyväksynnän jälkeen yksi kunnan toimintoja ohjaava strateginen asiakirja. Ilmasto-ohjelma laaditaan vaalikausi kerrallaan. Ilmasto-ohjelmassa on lueteltu esimerkinomaisesti keinoja, joilla asetetut tavoitteet saavutetaan. Keinovalikoimassa on osittain samoja toimia kuin, mitä aloitteessa on esitetty. Aloitteen mukaisista keinoista torjua ilmastomuutosta toteamme:

1)      Kunnossapidon palveluyksikkö kartoitti Tuusulan kunnan omien kevyen liikenteen väylien kunnon vuonna 2022 ja tämän pohjalta yksikkö laatii kohteiden pintaus- ja saneeraussuunnitelmat, jota lähdemme toteuttamaan suunnitelmallisesti määrärahojen sallimissa puitteissa. Kevyen liikenteen väyliä kunnalla on noin 200 km. Ne sijaitsevat pääosin asemakaavoitetuilla alueilla taajamissa. Haja-asutusalueen väyläverkosto on useimmiten ely:n hoitovastuulla, mutta kunta pyrkii osaltaan vaikuttamaan siihen, että ely:kin pitäisi huoltoa omasta väyläverkostostaan. Pyöräily on ilmastoystävällinen ja terveyttä edistävä liikkumismuoto.

2)      Raideliikenteen läheisyys pyritään hyödyntämään kaavoituksessa mahdollisuuksien mukaan. Uusien seisakkeiden rakentaminen rautateille on kuitenkin kiinni Väyläviraston kannasta ja junien operoiminen niillä on kiinni VR:n kannasta. Lähtökohtaisesti esim. Nuppulinnaan tulisi kaavoittaa usean tuhannen ihmisen asuinalue ennen seisakkeen saantia ao. alueelle. Tällainen hajauttaisi voimakkaasti kuntarakennetta eikä olisi kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Otollisin seutu hyödyntää olemassa olevaa raideliikettä on Jokela, jonne onkin vireillä useita täydennyskaavoja. Tulevaisuudessa ehkä myös Hyrylän seutu saadaan jossain muodossa raideliikenteen piiriin.

3)      Periaatteessa näin on, mutta hyvinvointialueet päättävät itsenäisesti toimipisteidensä sijainnista. Hyrylään uuden matkakeskuksen viereen on suunnitteilla hyvinvointikeskus, johon pyritään saada myös terveyspalveluita. Lähipalvelujen saanti ja säilyminen ovat edunvalvonta-asioita kunnassa.

4)      HSL:n tulot muodostuvat lipputuloista (37 %), kuntaosuuksista (52 %) ja muista tuloista (11 %).  Lippuhinnoittelussa pyritään siihen, että matkalipun hinta on mahdollisimman alhainen, jotta joukkoliikenne pysyisi houkuttelevana vaihtoehtona liikkumiselle. Vuoden2023 alussa astui voimaan uusi vyöhykehinnoittelu, jossa ABCD-vyöhykkeiden lippujen hinnat alenivat. Kahden ja kolmen vyöhykkeen lippujen hinnat sitä vastoin nousivat, mutta eivät samassa suhteessa kuin ABCD-vyöhykkeen lippuhinnat laskivat. Korotuspainetta lippuhintoihin tuovat HSL:n voimakkaat panostukset joukkoliikenneinfraan (metron laajennus ja Raide-Jokeri) samoin kuin kasvavat polttoainekulut ja koronan myötä vähentynyt matkustajaliikennemäärä. Kuntalaisille kohdentuvan maksun suuruutta voidaan pienentää kuntaosuutta kasvattamalla.

5)      Kompensaatioperiaate on mukana Tuusulan kunnan ilmasto-ohjelmassa. Kompensaatiota pilotoidaan Vanutehtaan kaavahankkeessa Jokelassa. Hankkeelle on haettu HELMI-rahoitusta ympäristöministeriöstä, mutta rahoituspäätöstä ei ole vielä saatu.

Päätös

Päivitetty: 10.03.2023

« Takaisin