Selkokielen käyttöönotto Tuusulan kunnan palveluissa, viestinnässä ja päätöksistä tiedottamisessa

Aloite tehty:
14.11.2022
Aloitteen tekijä:
Janne Hermunen ja Tuusulan Perussuomalaiset ry.
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Hallintolain (6.6.2003/434) mukaan viranomaisen tulee käyttää asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Viestintää ohjaavat mm. kuntalaki, julkisuuslaki, perustuslaki sekä kielilaki.

Selkokielen käyttö liittyy oleellisesti saavutettavuuteen. Kaikilla tulisi olla yhdenvertainen mahdollisuus tiedonhankintaan ja julkisten palveluiden käyttämiseen. Viestinnässä tulee ottaa huomioon eri asukasryhmien tarpeet.

Henkilöillä, joilla on vaikeuksia ymmärtää tavallista yleiskielistä tekstiä selkokieli helpottaa julkisten palveluiden käyttöä, koska sen rakenne ja sanasto on helpompaa ymmärtää. Selkokielestä hyötyvät ne ihmisryhmät, joiden kielitaidon puutteet vaikeuttavat arjen tilanteista selviytymistä ja yhteiskunnan toimintaan osallistumista. Kyky ymmärtää itseään koskevien asiakirjojen sisältöä varmistaa yhdenvertaisuuden toteutumista sekä mahdollistaa julkisten palveluiden käytön mahdollisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla.

Selkokielen tarpeelle voi olla erilaisia syitä. Selkokieli auttaa ymmärtämään silloin, kun ihmisellä on kielellisiä tai kognitiivisia haasteita. Selkokielisyys on osa tiedon kognitiivista saavutettavuutta. Erityisiä hyödynsaajia ovat kehitys- ja puhevammaiset, autismikirjon henkilöt, neurologisesti sairaat sekä maahanmuuttajataustaiset henkilöt. Selkokielen käyttäminen edistää kielen oppimista sekä kuntalaisten osallisuutta ja vähentää tulkkauspalveluiden tarvetta.

Lainsäädännössämme on voimassa saavutettavuusdirektiivi (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/20ı9), lisäksi 28.6.2022 on tullut voimaan esteettömyysdirektiivi, jota tulee noudattaa 28.6.2025 alkaen. Esteettömyysdirektiivin tavoitteena on täydentää voimassa olevaa saavutettavuusdirektiiviä ja edistää kaikkien, erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin.

Voimassa olevan saavutettavuusdirektiivin ja tulevan esteettömyysdirektiivin tavoitteena on, että saavutettavaa verkkosivua, palvelua tai asiakirjaa on mahdollista kenen tahansa käyttää riippumatta siitä millainen kielellinen tai kognitiivinen haaste henkilöllä on. Tarve korostuu erityisesti kriisitilanteissa, jolloin tiedon tarve on akuutti.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Tuusulan kunta ottaa palvelukielivalikkoon suomen ja ruotsin kielen lisäksi selkokielen kunnan palveluissa, viestinnässä sekä päätöksistä tiedottamisessa.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 14.11.2022 § 160: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 15.11.2022: Viestinnän valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 20.2.2023: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 6.3.2023 § 38: Aloite käsitelty

Vastaus

Viestintä on osa hyvää saavutettavuutta. Viestinnän saavutettavuudella tavoitellaan kaikkien mahdollisuutta toimia täysivertaisesti digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Saavutettavat verkkopalvelut mukautuvat erilaisiin käyttötarpeisiin ja toimivat yhdessä erilaisten laitteiden, apuvälineohjelmien ja käyttöliittymien kanssa. Verkkopalvelussa on tärkeää käyttää esimerkiksi erilaisia tapoja sisällön esittämiseen, kuten tekstiä, ääntä, videoita, kuvia ja symboleita. 

Saavutettavuuden kehittäminen entisestään otetaan huomioon kunnan www-sivujen uudistuksessa. 

Osa sisällöistä viestinnän eri kanavissa tehdään selkokieliseksi. Selkokieli on vieläkin helpompaa kieltä kuin hyvä ja selkeä yleiskieli. Esimerkiksi kunnan julkaisemassa Elämää Tuusulassa -asukaslehdessä julkaistaan ainakin yksi selkokielinen sisältöosio.  

Sen lisäksi Tuusulan kunta käyttää kaikessa viestinnässään selkeää yleiskieltä ja tekee viestinnän sisällöistä mahdollisimman helposti ymmärrettäviä. Tätä periaatetta sovelletaan viestintään ja tiedottamiseen kaikissa kunnan käyttämissä kanavissa. 

Kunnassa on esimerkiksi laadittu sosiaalisen median kanavien käyttöä ohjaava suunnitelma ja huoneentaulu. Niissä ohjeistetaan tuottamaan sisältöä sekä kohderyhmä että kanava huomioiden. Kunnan brändikäsikirjassa kerrotaan Tuusulan äänensävystä seuraavasti: Kun Tuusula puhuu, se puhuu selkeästi suoraan sydämeen. Viestin selkeys on viestin ymmärrettävyyttä. Tuusula puhuu kuin ihminen ihmiselle välttäen byrokraattista kieltä aina kun se vain on mahdollista. 

Koko kunnan henkilöstölle tarjotaan koulutusta selkeästä ja saavutettavasta verkkoviestinnästä vuonna 2023. Aikaisemmin on tarjottu kielenhuollon koulutusta. Tätä koulutusta voidaan tarjota myös jatkossa. Henkilöstöä rohkaistaan suorittamaan myös maksuttomia ja kaikille avoimia Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen verkkokursseja hyvästä virkakielestä. 

Kasvatuksessa kehitetään jatkuvasti kielitietoisuutta, koska toiminnan parissa on monia kieliä äidinkielenään puhuvia lapsia ja nuoria. Kielitietoisen toimintatavan koulutuksia on viime vuosina järjestetty varhaiskasvatuksen ja oppimisen palvelualueen henkilöstölle. 

Kriisiviestinnässä käytettävän kielen selkeys on oleellisen tärkeää, ja asia on huomioitu kunnan kriisiviestinnän suunnittelussa. Tarpeen mukaan viestintää tarjotaan myös muilla kuin suomen kielellä.  

Valtuuston kokouksia on mahdollista seurata suorina lähetyksinä verkossa, ja kokoukset tuodaan lisäksi tarjolle tekstitettyinä tallenteina katsottavaksi jälkeenpäin. 

Päätös

Päivitetty: 10.03.2023

« Takaisin