Kansainväliseen järjestötyöhön suuntautuneen lukion/oppilaitoksen perustaminen

Aloite tehty:
22.03.2010
Aloitteen tekijä:
Sipilä Jukka
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä ja allekirjoittaneet tekevät valtuustoaloitteen kansainväliseen järjestötyöhön suuntautuneen lukion perustamisen selvittämisestä Tuusulaan.

Perustetut:

1. Tuusulassa on Puolustusvoimien Kansainvälinen Keskus, PVKVK (Finnish Defence Forces International Centre, FINCENT)), jonka osaaminen sekä sotilaallisen että siviilikriisinhallinnan osaamisessa on kansainvälistä huippua. Yhteistyö sen kanssa voisi olla yksi toiminnallinen lähtökohta.

2. Helsinki-Vantaan lentokenttä on kaukoitään suuntautuvan lentoliikenteen solmukohta, mikä tukee tämän seudun muodostumista kansainväliseksi kohtaamispaikaksi.

3. Tuusulan alueen luonne soveltuu kansainvälisten järjestöjen sijaintipaikaksi. Luovuuden ja ongelman ratkaisun ympäristössä tarvitaan tilaa ja sitä Tuusulassa on. Esim. varuskunta-alue olisi sopiva ympäristö.

4. Keski-Uudenmaan alueelle hakeutuu huomattava määrä kansainvälisistä tehtävistä palaavia ihmisiä, joilla on merkittävää osaamista.

5. Kansainvälinen järjestötyö on kasvava toimiala. Sen osaamisen kehittäminen on tulevaisuuteen suuntautunut panostus ja voi mahdollistaa jatkossa myös koulutuspalveluiden myymisen - kasvunäkymät ovat huikeat.

6. Uusi koulutusyksikkö voisi olla nimeltään esim. Ahtisaari-instituutti. Merkittävä henkinen alkupääoma olisi, jos presidentti Ahtisaaren johtama CMI (Crisis Management Initiative) tai osa siitä saataisiin Tuusulaan.

7. Vastaavasti suuntautunutta lukiota tai koulutuskeskusta ei Suomessa vielä ole. (Kuopio on kehittämässä siviilikriisinhallintaan erikoistunutta osaamiskeskusta).

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 22.3.2010 : Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
kunnanhallitus 29.3.2010 : kasvatus- ja sivistystoimen toimialalle valmisteltavaksi
kasvatus- ja koulutuslautakunta 17.11.2010 : Ehdotus kunnanhallitukselle
Kunnanhallitus 29.11.2010 § 565: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 31.1.2011 § 11: Aloite käsitelty

Vastaus

Lukio on kurssimuotoinen yleissivistävä koulu, jossa ei ole vuosiluokkia. Lukiokoulutuksen päätteeksi suoritetaan valtakunnallinen ylioppilastutkinto. Lukio-opetusta voivat antaa siihen opetus- ja kulttuuriministeriöltä luvan saaneet koulutuksen järjestäjät. Lupa voidaan myöntää kunnalle, kuntayhtymälle, rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle. Lukiokoulutusta voidaan järjestää myös valtion oppilaitoksissa.

Kunta tai muu koulutuksen järjestäjä päättää missä oppilaitoksissa lukiokoulutusta järjestetään. Koulutuksen järjestäjillä on yhteistyövelvollisuus muiden alueella toimivien koulutuksen järjestäjien kanssa.

Erikoislukioilla on jokin erityistehtäväalue, kuten musiikki, taideaineet tai urheilu, jonka Opetusministeriö on myöntänyt lukioille. Oppilaat suorittavat kyseisiä erityisalan opintoja normaalin lukion oppimäärän ja ylioppilastutkinnon lisäksi. Erikoislukiot saattavat poiketa hieman valtakunnallisesta lukioiden tuntijaosta. Varsinaisia erikoislukioita Suomessa on suunnilleen seitsemänkymmentä, mutta erilaisia aineita painottavia lukioita on kuitenkin paljon enemmän.

Lukiot voivat profiloitua ja painottaa opetuksessaan esim. kuvataiteita, luonnontieteitä tai liikuntaa. Osa lukioista on erikoistunut tiettyihin aineisiin, ja niitä kutsutaan erityisen koulutustehtävän saaneiksi lukioiksi. Ne voivat painottaa tiettyä oppiainetta joko koko opetuksessaan, kuten urheilu-, kuvataide- ja musiikkilukiot, tai tarjota tavallisen lukio-opetuksen lisäksi erikoislinjoja.

Tuusulan kunnan sivistystoimi pyrkii aktiivisesti kehittämään lukio-opetusta sekä lukioidensa vetovoimaisuutta. Kehittämisessä on kaksi suuntausta. Toisaalta pyritään rakentamaan yksi yhteinen Tuusulan lukio, jolla on toimipisteet kunnan taajamissa. Tällä tavoin pyrimme lisäämään lukioidemme yhteistyötä sekä tehostamaan resurssien käyttöä ja sitä kautta monipuolistamaan lukioidemme opiskelijoille suuntaamia palveluita ja kurssitarjontaa. Toinen kehittämissuuntaus on uuden lukiorakennuksen saaminen Hyrylään. Hyrylään suunniteltavan lukion toiminnallisena lähtökohtana on, että se on yleislukio, joka antaa opiskelijalle hyvät mahdollisuudet harrastaa opiskelujen ohella lähellä kotiaan. Tavoitteena on luoda lukio, joka tekee tiivistä yhteistyötä urheiluseurojen sekä kulttuurin eri toimijoiden kanssa. Uusiin tiloihin on tarkoitus sijoittaa myös Tuusulan kansalaisopiston toimintoja, mikä mahdollistaisi tiiviimmän yhteistyön kansalaisopiston kanssa.

Uuden lukiorakennuksen parhaana sijaintipaikkana nähdään Rykmentinpuisto. Tämä antaisi hyvät mahdollisuudet yhteistyön tekemiseen esimerkiksi Puolustusvoimien Kansainvälisen Keskuksen kanssa ja siten pyrkiä luomaan painotusta myös esimerkiksi järjestötyöhön. Kunnan omien lukioiden verkottumisella pyritään luomaan vahvempaa pohjaa erilaisille painotuksille, joita uudessa lukiossa voitaisiin toteuttaa.

Vuonna 2009 Tuusulan kunnan lukioissa opiskeli 624 opiskelijaa. Näistä 93 oli ulkopaikkakuntalaisia. Muissa Uudenmaan kuntien lukioissa vuonna 2009 opiskeli 313 tuusulalaista opiskelijaa. Tuusulan lukioiden oppilasmäärä hajautettuna kolmeen eri lukioon ei tue erikoislukion perustamista Tuusulaan. Julkisen liikenteen vähyyden vuoksi on oletettavaa, että Tuusulaan ei hakeutuisi oppilaita muista kunnista erikoislukion tarpeisiin. Kasvatus- ja sivistystoimi näkee erikoislukiota tärkeämpänä kehittää mahdollista Tuusulan lukiota yleislukiona, joka tarjoaa nuorelle mahdollisuuden aktiivisesti yhdistää opiskelu ja harrastukset mielekkääksi kokonaisuudeksi erilaisten painotusten kautta. Kasvatus- ja sivistystoimi ei näe estettä sille, että yksi painotusalue voisi olla järjestötyö, jos siihen opiskelijoiden sekä yhteistyökumppaneiden puolelta löytyisi kiinnostusta. Tärkeää on luoda edellytykset yhteistyön lisäämiselle Tuusulan omien yksiköiden kanssa (kansalaisopisto, liikunta-, kulttuuri-, nuorisotoimi) sekä eri järjestöjen ja seurojen kanssa.

Tuusulan lukioiden kehittämisessä kasvatus- ja sivistystoimi suorittaa jatkossa opiskelijoiden keskuudessa kyselyn minkälainen lukion heidän näkemyksensä mukaan tulisi olla. Tämän kyselyn kautta pyrimme löytämään ne painotusalueet, joita opiskelijat itse arvostaisivat valitessaan opiskelupaikkaansa.

Päätös

Päivitetty: 15.02.2011

« Takaisin