Kiireelliset toimet Tuusulan sosiaali- ja terveystoimen palvelun tehostamiseksi, aloite kunnanhallitukselle

Aloite tehty:
28.03.2011
Aloitteen tekijä:
Hyypijev Ritva, Järvinen Aarno, Kuusisto Päivö
Tyyppi:
Luottamushenkilöaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Viime aikoina on julkisuudessa ollut useita kirjoituksia Tuusulan terveystoimen palveluongelmista ja luottamushenkilöt saavat jatkuvasti vastaavaa palautetta kuntalaisilta. Jo vuosia on ollut tiedossa, että sosiaali- ja terveystoimen ammattihenkilöstöstä tulee merkittävä pula suurten ikäluokkien elä-köityessä. Tuusulan tulee huolehtia omasta työnantajaimagostaan, jotta se pärjäisi kiristyvässä kilpailussa niukkenevista ammattiresursseista. Siksi Tuusulan sos.dem. kunnanhallitusryhmä esittää seuraaviin kiireellisiin toimiin ryhtymistä.

1. Terveyskeskuksen vastaanoton ongelmat

On yleisesti tiedossa, että Kuuma-alueen kunnilla on vaikeuksia saada riittävästi lääkärityövoimaa terveyskeskuksiinsa. Toisaalta tiedämme, että tästä huolimatta terveyskeskuksessa on pystytty järjestämään aika akuuttia hoitoa tarvitseville. Se ei kuitenkaan selitä ongelmia terveyskeskuksen puhelin- ja ajanvarauspalveluissa. Kuntalaisten hyvän palvelun kannalta on tärkeää, että puhelimeen vastataan ripeästi ja asiakkaalle kerrotaan, milloin vastaanotolle on mahdollista päästä myös ei akuuteissa ja säännöllistä, esim. vuosittaista seurantaa vaativissa tapauksissa, eikä vain ilmoiteta aikoja jaettavan seuraa-van kerran esim. viikon kuluttua.

Esitämme, että terveyskeskuksen ajanvarausjärjestelmää kehitetään lisäämällä tarvittaessa vastaanottohenkilökunnan määrää ja ottamalla käyttöön yksityispuolella jo pitkään käytössä olleet tekniset apuvälineet kuten nettivaraus- ja tekstiviestipalvelu. Lisäksi sairaanhoitajavakansseja on pikaisesti lisättävä tarkoituksenmukaisen työnjaon edelleen kehittämiseksi lääkäri/hoitaja -työskentelyssä.

2. Sairaspoissaolojen määrä on huolestuttavan korkea sosiaali- ja terveystoimessa ja erityisesti koti- ja laitoshoidon tehtävissä ( yli 20 pvklö).

Esitämme, että lopetetaan välittömästi täyttölupamenettely ja sijaiskiellot sosiaali- ja terveystoimen ammattihenkilöstön osalta ja avoimeksi tulevat vakanssit täytetään mahdollisimman nopeasti, ellei ko. tehtävää ole tarkoi-tuksenmukaista muuttaa tai siirtää muulle vastuualueelle.

3. Tuusula irtisanoutui kuntien yhteisestä Resiina-sijaisvälityksestä tarkoituksenaan käynnistää oma sijaisvälitys ja varahenkilöjärjestelmä.

Edellytämme kunnanhallituksen informointia sijaisvälityksen tilanteesta ja sairaspoissaolojen (eriteltyinä alle ja yli 3 päivän poissaolot) kehityksestä sosiaali- ja terveystoimen eri sektoreilla verrattuna aikaisempiin vuosiin ja naapurikuntien vastaaviin lukuihin.

4. Tuusulassa ei ole riittävästi kouluterveydenhoitajia ja nykyresursseilla Tuu-sula rikkoo asiasta annettua asetusta.

Esitämme, että käynnistetään välittömästi yhden kouluterveydenhoitajan hakuprosessi ja arvioidaan mahdollisten lisäresurssien tarve osavuosikatsauksen yhteydessä.

5. Kunnanhallitus päätti 2.8.2010 poiketen lautakunnan asettamista säästötvoitteista, että kunnan ostamista yksityisistä asumispalveluista vapautuvat paikat käytetään. Valtuusto päätti puolestaan 15.11.2010 lisätä yksityisiä ympärivuorokautisia asumispalvelupaikkoja kolmella vuodelle 2011. Tästä huolimatta useita henkilöitä on jonossa sekä asumispalveluihin että pitkäaikaiseen laitoshoitoon.

Esitämme, että ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä tehdään tarvittavat resurssilisäysesitykset tilanteen pitämiseksi edes tyydyttävänä, kunnes meneillään olevat suunnitelmat paikkojen lisäämisestä (Riihikallion palvelukeskus ja Hyvinvointipalvelukeskus) realisoituvat.

6. Esitämme, että järjestetään valtuustolle tilaisuus, jossa käydään perusteellisesti läpi sosiaali- ja terveyspuolen resurssitilanne ja -kapeikot ennen vuoden 2012 budjetoinnin käynnistämistä sekä ne keinot (uudet innovaatiot, tutkimustiedon ja alan tutkimuslaitosten hyödyntäminen uudenlaisten näkökulmien löytämiseksi tehtäväjärjestelyissä, palvelujen ostoissa, tietoteknisten ja muiden teknisten apuvälineiden hyödyntäminen), joilla palveluongelmia voidaan lähivuosina helpottaa.

Käsittelyvaiheet

Kunnanhallitus 28.3.2011: Aloite jätetty
Johtoryhmä 29.3.2011: Aloite siirretty käsiteltäväksi
1. Terveyskeskuksen vastaanoton ongelmat
- sosiaali- ja terveystoimi ja teknisen ratkaisun osalta tietohallinto
2. Sairaspoissaolojen määrä
- sosiaali- ja terveystoimi ja henkilöstöhallinto
3. Resiina-sijaisvälitys
- sosiaali- ja terveystoimi ja henkilöstöhallinto
4. Kouluterveydenhoitajat
- sosiaali- ja terveystoimi
5. Resurssilisäykset asumispalvelupaikkoihin
- sosiaali- ja terveystoimi
6. valtuustolle järjestettävä tilaisuus sosiaali- ja terveystoimen resurssitilanteesta
- kunnanjohtaja ja valtuuston puheenjohtaja sopivat
Sosiaali- ja terveyslautakunta 28.4.2011 § 49: Aloite sosiaali- ja terveystoimialan osalta käsitelty
Kunnanhallitus 9.5.2011 § 228: Aloite käsitelty

Vastaus

Sosiaali- ja terveystoimialan vastaus luottamushenkilöiden aloitteeseen:

1.
Tuusulan kunnassa on valmisteilla puhelinjärjestelmän uudistus. Uuden jär-jestelmän avulla hyödynnetään ajanvarausresurssia tehokkaammin ja siihen voidaan liittää sairaanhoitajan puhelinpalvelua toimipisteestä riippumatta jolloin asiakkaan jonotusaika puhelimessa lyhenee. Vastaanottopalveluissa tämä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa on käytettävissä mm. takaisinsoittopalvelu. Samalla saadaan myös tilastotietoa siitä, paljonko puheluita tulee ja kuinka moneen puheluun ei pystytä vastaamaan. Uudistuksen jälkeen voi-daan paremmin arvioida puhelimeen vastaavan henkilöstön tarvetta. Nettiajanvaraus ja tekstiviestipalvelu ovat potilastietojärjestelmään liittyviä ominaisuuksia, joiden liittäminen puhelinjärjestelmään ei onnistu vastaanottotoiminnan nykyisin käytössä olevassa potilastietojärjestelmässä. Suun ter-veydenhuollossa on käytössä eri potilastietojärjestelmä ja tulosyksikössä suunnitellaan nettiajanvarauksen ja tekstiviestipalvelujen käyttöönottoa vuo-delle 2012.

Vastaanottopalvelujen tavoitteena on hoitajapainotteisempi vastaanottomalli, jolloin potilaat ohjautuisivat lääkäreiden vastaanotoille tarkoituksenmukaisemmin. Toimintamallia ja hoitajan vastaanoton sisältöjä on kehitetty käy-mällä läpi eri sairauksien, mm. diabeteksen ja verenpainetaudin hoitokäytän-töjä ja miettimällä työnjakoa niihin liittyen. Tähän pohjautuen hoidontarpeen arviossa ohjataan potilas mahdollisuuksien mukaan ensin hoitajalle ja vasta sitten, mikäli se on tarpeen lääkärille. Tämän lisäksi on aloitettu päivystävän hoitajan vastaanotto ja hygieniahoitajan toimenkuvaan on lisätty infektio- ja tartuntatautivastaanottoa. Vastaanoton toimintamallin edellyttämää henkilö-resurssia arvioidaan vuoden 2012 talousarvioesityksen valmistelun yhteydes-sä.

Tietojärjestelmäpalvelut täydentävät tarvittaessa vastausta puhelinuudistuksen teknisen ratkaisun osalta

2
Tuusulan kunnassa valtuusto on 15.11.2010, § 115 hyväksynyt talousohjel-man vuodelle 2011, joka sisältää toimenpiteet henkilöstömenojen sopeuttamiseksi. Tätä toimintaohjetta noudatetaan kaikilla toimialoilla 31.12.2011 saakka. Toimintaohje sisältää mm. täyttölupamenettelyohjeet 1.1. - 31.12.2011. Sosiaali- ja terveystoimialalla noudatetaan näiden toimintaohjeiden mukaista menettelyä vapautuvien vakanssien ja sijaisuuksien täytössä.  Sosiaali- ja terveystoimessa ei ole sijaiskieltoja.
 
Henkilöstöhallinto täydentää vastausta muilta osin.

3
Koti- ja laitoshoidon tulosalueella lähiesimies tai päivystävä esimies arvioi akuutin sijaistarpeen ja sen mukaisesti sijaisten käytön. Koti- ja laitoshoidon tulosalueella on käytössä oma varahenkilöjärjestelmä (5 lähihoitajaa) akuutteihin lyhytaikaisiin sijaistarpeisiin. Lisäksi ulkopuolisia sijaisia hankitaan tulosalueen sijaisvälityksen kautta (Laura-ohjelma). Koti- ja laitoshoidon tu-losalueella kaikki avoimeksi tulleet vakanssit on täytetty. Lähihoitajien saatavuus lyhytaikaisiin ja vakituisiin tehtäviin on ollut hyvä, mutta sairaanhoitajien rekrytoinnissa on ollut haasteita.
Terveyspalveluissa henkilöstön sairauspoissaolot olivat vuonna 2010 keskimäärin11,8 päivää/työntekijä. Edellisenä vuonna vastaava luku oli 10,2.

Koti- ja laitoshoidon tulosalueen sairauspoissaolot olivat vuonna 2010 keskimäärin 20,4 pv/ työntekijä ja yli 60 pv kestäneitä sairauspoissaolojaksoja oli yhteensä 20. Vuonna 2009 vastaavat työntekijäkohtaiset sairauspoissaolot olivat 23,5 pv/työntekijä ja yli 60 pv kestäneitä sairauspoissaolojaksoja oli 18.

Sosiaalipalveluissa vuonna 2009 työntekijäkohtaisia sairauspoissaoloja oli keskimäärin 15 päivää, kun vastaava luku vuonna 2010 oli 8,5 pv/työntekijä.
Henkilöstöhallinto täydentää vastausta muilta osin.

4
Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveyden-huollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta tuli voimaan 1.7.2009. Kunta on velvollinen järjestämään terveystarkastuksiin liittyvät palvelut tämän asetuksen mukaisesti viimeistään 1 päivänä tammi-kuuta 2011.  Valtuusto päätti 15.11.2011 § 115 että asetuksen vaatimista mahdollisista lisäresursseista päätetään vuoden 2011 ensimmäisen osa-vuosikatsauksen yhteydessä annettavan selvityksen perusteella. Selvitys asi-assa annetaan I osavuosikatsauksen yhteydessä. 
 
5
Talousarviossa 2011 on varattu asumispalveluihin määräraha 28 paikkaan omassa yksikössä ja 48 paikkaan ostopalveluna eli yhteensä 76 paikkaa. Al-kuvuodesta 2011 palveluasumisen jonoa purettiin viidellä (5) palveluasumi-sen lisäpaikalla, joihin talousarviossa ei ole määrärahavarausta. Tällä hetkellä palveluasumista jonottaa viisi (5) asiakasta palvelukeskus Tuuskodon hoivaosastolla ja terveyskeskussairaalassa.
 
6
Luottamushenkilöaloitteen kohdan 6 teemasta pidetään valtuustoinfo 12.5.2011.

Seuraavassa on henkilöstöhallinnon täydentävät vastaukset esitettyyn aloitteeseen.

Aloitteen kohdassa 2 esitetään täyttölupamenettelyn päättämistä. Talousohjelmasta vuodelle 2011 on päätetty valtuustossa talousarvion yhteydessä Valt 15.11.2010, § 115). Siihen sisältyvä täyttölupamenettely avoimeksi tulleiden virkojen ja tehtävien osalta koskee kaikkia toimialoja. Menettely on katsottu perustelluksi henkilöstömäärän kehityksen jatkuvan seurannan kannalta. Talousohjelma on voimassa tämän päätöksen mukaan vuoden 2011 loppuun saakka.

Aloitteen kohdassa 3 edellytetään informointia sijaisvälityksen tilanteesta ja sairauspoissaolojen kehityksestä. Järvenpään kaupungin palvelukeskus Resinan sijaisvälityspalvelusta luovuttiin 31.12.2009 alkaen. Kuntaan hankittiin vuoden 2010 alussa uusi sähköinen rekrytointijärjestelmä, jonka avulla keskitetty sijaisvälitys omana toimintana aloitettiin koti- ja laitoshoidon tulosalueella huhtikuussa 2010. Kaikki tulosalueen yksiköt ovat välitystoiminnassa mukana. Sähköistä sijaisvälitystä käytetään lyhyisiin ja äkillisiin, 1-13 päivää kestäviin sijaisuuksiin.

Palvelussa sijaisvälittäjä vastaa hoitotyön sijaisten keskitetystä rekrytoinnista sijaisrekisteriin. Työpaikkailmoitus on nähtävillä kunnan www-sivulla: www.tuusula.fi/tyopaikat (sosiaali- ja terveyspalvelujen työpaikat). Haastattelujen kautta rekrytoidut sijaiset muodostavat sijaisrekisterin, jossa on sekä vakinainen varahenkilöstö että lyhytaikaisia sijaisuuksia tekevät ns. keikkalaiset. Ensisijaisesti sijaistarpeisiin käytetään vakinaista varahenkilöstöä, työvuorojen muutoksia sekä paikalliseen sopimukseen perustuen lisävuoroja. Sijaisvälitys täydentää poissaoloista johtuvia sijaisjärjestelyjä. Välitys tapahtuu sähköisen kalenterin avulla, jossa yhdistetään sijaistarpeet ja käytettävissä olevat sijaiset. Lisäksi viikonloppujen äkillisiin sijaistarpeisiin varten käytetään sijaisvälityksen sijaislistaa. Sijaisuudet välitetään ja vastaanotetaan tekstiviestin välityksellä. Vuoden 2010 osalta sijaisvälitykseen ilmoitettujen sijaistarpeiden täyttöaste tulosalueella oli 75 %: 990:sta ilmoitetusta sijaistarpeesta täyttyi 745 kpl.

Sairauspoissaolojen kehitystä seurataan tulosaluetasolla kolmannesvuosittain osavuosikatsauksen yhteydessä. Tilasto käsitellään kunnan ja toimialojen johtoryhmissä sekä yhteistoimintaelimissä. Tulosalueilla tarkastellaan sairauspoissaolojen kehitystä tarkemmin ja toteutetaan ennaltaehkäisemisen keinoja. Vuonna 2010 sairauspoissaoloista suurin osa kertyi lääkärintodistukseen perustuvista poissaoloista. Koko kunnan henkilöstön osalta sairauspoissaoloja oli 14,2 kalenteripäivää henkilöä kohden.

Sosiaali- ja terveystoimen resurssitilannetta ja keinoja palveluongelmien helpottamiseksi käydään läpi seuraavassa valtuustoasioiden informaatiotilaisuudessa eli 12.5.2011.

Päätös

Päivitetty: 22.09.2011

« Takaisin