Koulukyytien laajennettu käyttö

Aloite tehty:
21.03.2011
Aloitteen tekijä:
Nieminen Eeva-Liisa
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Joissakin kunnissa kaikilla kuntalaisilla on mahdollisuus päästä koulutaksin kyytiin bussilipun hinnalla, jos koulutaksissa on tilaa.

Tuusulassa kuntalaiset ovat kertoneet tapauksista, joissa kouluun menevät lapset asuvat noin 200 metrin päässä toisistaan, mutta toinen vain pääsee koulutaksilla ja toinen pitää vanhempien toimesta viedä perheen autolla kouluun, koska koulukyytiraja kulkee talojen välissä.

Tuntuu kohtuuttomalta, että kunta ei edes maksua vastaan taksin ollessa puolityhjä anna lapselle mahdollisuutta päästä koulukyytiin. Tätä voi pitää kunnan joustamattomuutena ja ekologisesti huonona ratkaisuna.

Esitän, että koulutakseille annetaan lupa kuljettaa kuntalaisia bussilipun hinnalla, jos taksissa on ylimääräistä tilaa.

Pyydän selvittämään miten koulukyytejä voitaisiin avata myös muuhun haja-asutusalueen käyttötarpeeseen. Kyytien ajankohdat ja vapaat paikat tulisi olla kaikkien nähtävillä esim. kunnan nettisivuilla.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 21.3.2011 § 41: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 28.3.2011 § 163: Teknisen toimialan valmisteltavaksi
30.3.2011 J-M. Laakson valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 7.2.2012 § 20: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 13.2.2012 § 71: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 19.3.2012 § 40: Aloite käsitelty

Vastaus

Kun koulutaksi aloittaa ajonkierroksen reittinsä alkupisteestä on luonnollista, että autossa on tilaa. Pääsääntöisesti koulutaksit kuitenkin täyttyvät reitin varrelta mukaan nousevista oppilaista. Muita ylimääräisiä ennalta sovitun matkustajajoukon ulkopuolelta tulevia kulkijoita ei näin ollen voida ottaa kyytiin.

Kun määritellään ehdot ja edellytykset koulukyydin saamiselle, niiden tulee olla yleispätevät ja samat kaikille kuntalaisille. Näiden periaatteiden perus-teella johonkin määrittyy maantieteellinen raja tai muu ehto, joka rajaa sitä saako oppilas kunnan järjestämän koulukyydin vai ei.

Koulutaksilla tarkoitetaan sopimuksen perusteella tilausajona ajavaa autoa, jonka on oltava merkitty koulukyytitunnuksin. Kuljettajalla on oltava kunnan vahvistama lista oppilaista, jotka kuljetetaan kouluun sovitun aikataulun mu-kaisesti. Koulukuljetusten tilausajojen sopimushinnat perustuvat kilometri-kohtaiseen laskutukseen. Tämä tarkoittaa sitä kuten edellä on jo mainittu, että autot täytetään mahdollisimman täyteen, jolloin tavanomaisessa tilanteessa satunnaisille matkustajille ei ole tilaa ainakaan haluttuun kohteeseen saakka. Edellä mainittuihin asioihin perustuen koulutakseihin ei pystytä lisäämää sa-tunnaisia oppilaita ilman heidän ottamista mukaan reittisuunnitteluun. Läh-tökohdaltaan tällaisen ratkaisun olisi oltava kaikille kuntalaisille mahdollinen. Nykyinen kalustokapasiteetti tai liikennöintiä suunnitteleva henkilöstö ei tällaisessa ratkaisussa riittäisi kyytien toteuttamiseen.

Suurimmat ns. koulutaksit ovat joukkoliikenneluvalla toimivia autoja, joita ei kuitenkaan ole varustettu rahastuslaitteilla. Tällä hetkellä ei myöskään ole määritelty matkalipun hintaa, joka suhteutuisi kuljetusten kustannuksiin, mi-käli tilausajot avattaisiin laajempaan käyttöön. Ei voitane myöskään tehdä ratkaisua, jossa vaikkapa kaikki alle 200 metrin päässä koulutaksin sen het-kisestä reitistä asuvat voitaisiin ottaa kyytiin. On joka tapauksessa selvää, että nykyisillä reunaehdoilla kaikille halukkaille ei kyseistä palvelua voitaisi järjestää. Kunta ei voi myöskään nykyisten sopimusten perusteella maksaa ylimääräisiä oppilaita kuljettaville takseille sopimuksesta poikkeavaa korva-usta.

Koulukuljetuksissa käytettävät reitit ja kuljetuksissa olevat lapsimäärät eivät ole pysyviä, vaan ne muuttuvat tarpeen mukaan mm. oppilas- tai lukujärjes-tysmuutosten perusteella. Näin ollen mitään takuita koulutaksikuljetusten reittien tai ajoaikataulujen pysyvyydestä ei voida antaa. Reitti- ja aikataulu-tietojen julkaisu ei myöskään ole mielekästä, koska niiden on oltava välittö-mästi muutettavissa tarpeen mukaan. Autojen tehokkaan käytön vuoksi ajo-aikataulut ovat tiukkoja. Aikataulun ja reitin muuttaminen ilman ennakkotie-toa satunnaisen asiakkaan kulkemistarpeen mukaan ei sovellu nykyiseen jär-jestelmään.

Edellä mainittuihin näkökohtiin perustuen tekninen toimi katsoo yhdessä kasvatus- ja sivistystoimen kanssa, että nykyisten koulutaksikuljetusten avaaminen muuhun joukkoliikennekäyttöön ei ole mahdollista kohtuullisin kustannuksin. Kaikille avoimen joukkoliikenteen kehittäminen tehdään kut-suohjatun tai muun palveluliikenteen sekä linjaliikenteen kautta.

Päätös

Päivitetty: 23.03.2012

« Takaisin