Kevyen liikenteen väylä Roinilan alueelta Linjatietä myöten Lahdentielle

Aloite tehty:
21.03.2011
Aloitteen tekijä:
Nieminen Eeva-Liisa
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Roinilan alueelle kunta on rakentanut kilometreittäin väylästöä. Kuitenkin kevyen liikenteen väylää Linjatien varteen ei ole rakennettu. Sillä olisi paljon käyttöä, koska tie on reunoiltaan hyvin kapea ja liikenteen määrä lisääntyy koko ajan alueen rakentuessa. Linjatie on myös sijainniltaan hyvä tasoittamaan Kellokosken läpi kulkevan liikenteen määrää.

Ehdotan kevyen liikenteen väylän rakentamista Linjatielle Vanhalta valtatieltä Helsinki-Lahti-maantielle.

Koska Linjatie kulkee Tuusulan ja Mäntsälän rajalla ja moottoritien jälkeen myös Järvenpään ja Mäntsälän rajalla, hanketta tulisi viedä eteenpäin kuntien yhteistyönä. Hanke onkin mahdollisesti jäänyt toteuttamatta siksi, että ensiksi tulisi päättää kumman kunnan puolelle tie sijoittuu.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 21.3.2011 § 42: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 28.3.2011 § 164: Teknisen toimialan valmisteltavaksi
30.3.2011 J-M. Laaksolle valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 4.10.2011 § 173: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 24.10.2011 § 461: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 14.11.2011 § 136: Aloite käsitelty

Vastaus

Linjatie on Uudenmaan ELY-keskuksen hallinnoima maantie 11671.

Uudenmaan ELY-keskus on tehnyt vuonna 2010 kevyen liikenteen tarvesel-vityksen, jossa ELY-keskuksen alueen maantieverkon kevyen liikenteen hankkeet on priorisoitu ja jaoteltu neljään kiireellisyysluokkaan.

Parhaat hankkeet on jaettu kolmeen kiireellisyysluokkaan A1, A2 ja A3. Li-säksi on määritelty luokka B hankkeille, jotka eivät tarveindeksin tai asian-tuntija- arvioinnin perusteella ole ELY-keskuksen näkökulmasta ajankohtai-sia.

Luokka A1 on kärkihankejoukko, joka sisältää kiireellisimmät hankkeet. Uudenmaan ELY-keskus toteuttaa kevyen liikenteen väylähankkeita rahoi-tustasonsa mahdollistamassa laajuudessa ensisijaisesti kiireellisyysluokasta A1. Nämä hankkeet toteutetaan pääsääntöisesti ELY-keskuksen omalla ra-hoituksella.

Kunnan aloitteesta ja rahoittamana voidaan toteuttaa hankkeita kiireellisyys-luokista A2 ja A3. Kuntien osittain rahoittamina nämä hankkeet rinnastetaan kiireellisyysluokan A1 hankkeisiin. Kiireellisyysluokkien A2 ja A3 hankkeita voidaan ELY-keskuksen puolelta rahoittaa vain sellaisessa laajuudessa, ettei niiden toteuttaminen kohtuuttomasti hidasta kiireellisyysluokan A1 hankkeiden etenemistä. ELY-keskuksen rahoitusosuudesta neuvotellaan ta-pauskohtaisesti. Kiireellisyysluokan A2 hankkeiden osalta ELY-keskuksen rahoitusosuus on korkeintaan 50 %. Kiireellisyysluokan A3 hankkeiden osal-ta ELY-keskuksen rahoitusosuus on korkeintaan 20 %. ELY-keskus ei osal-listu kiireellisyysluokan B hankkeiden rahoitukseen.

Uudenmaan ELY-keskuksen kevyen liikenteen tarveselvityksessä Linjatien kevyen liikenteen väylä on hankkeena nimeltään.

- Mt 11671 Linjatie jkp-tie. Hanke kattaa Linjatien osuuden Vanhalta valtatieltä (mt 1456) Vanhalle Lahdentielle (mt 140)

Hanke on ELY:n priorisoinnissa päätynyt luokkaan B. Tällä hetkellä sen to-teuttamisen rahoittaminen jää kokonaisuudessaan kuntien vastuulle.

Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaprosessin aikana sekä Tuu-sulan kunnan tekninen toimi että KUUMA -kuntien liikenneryhmä ovat pi-täneet hanketta tarpeellisena ja pyrkineet vaikuttamaan hankkeen statukseen siten, että siihen saataisiin edes osittainen valtion rahoitus. Toistaiseksi hankkeen tilanteeseen ei ole tältä osin tullut muutosta.

Kevyen liikenteen väylä Linjatien varteen välille Vanha valtatie - Vanha Lahdentie olisi pituudeltaan noin 4 000 metriä. Oletus on, että kevyen liiken-teen väylä toteutettaisiin Linjatien eteläreunaan. Itse Linjatie on pääasiassa Tuusulan ja Mäntsälän rajalla. Linjatien itäpäässä noin 800 metriä hahmotel-lusta kevyen liikenteen väylästä olisi Järvenpään puolella. Oikoradan ja Lah-denväylän ylikulkusiltojen kohdalla kevyen liikenteen väylä sijaitsisi noin 400 metrin matkalla Mäntsälän puolella.

Roinilan asemakaava-alueen kohdalle on kaavailtu noin 600 metrin mittaista puistoraittia, joka kulkisi pääpiirteissään Linjatien suunnassa Linjatien ete-lä/länsireunassa. Toteutuessaan se täyttäisi kevyen liikenteen väylätarpeen Linjatien varressa kaava-alueen kohdalla. Puistoraitin toteuttaminen on tek-nisen toimen vuoden 2012 rakentamisohjelmassa.

Nykyinen kustannustaso kevyen liikenteen väylän rakentamiselle maantien varteen ilman hankkeen lunastus- ja korvauskustannuksia tai eritasoris-teämisjärjestelyjä ajoratojen tai radan kanssa on noin 340 € /metri. Tämän li-säksi kustannuksia nostaa huomattavasti oikoradan ja Lahdenväylän ylittävi-en siltojen kansirakenteiden leventäminen kevyen liikenteen väylää varten. Näiden rakentamistöiden kustannusvaikutus on noin miljoona euroa. Edellä mainitusta väyläjaksosta muodostuvan kokonaisuuden karkea rakentamis-kustannusarvio näillä oletuksilla on noin 2,35 miljoonaa euroa. Tarkan kus-tannustason selvittäminen edellyttää hankkeen tarkkaa rajaamista sekä tie-suunnitelman laadintaa.

Tekninen toimi toteaa, että Mäntsälän kunta tai Järvenpään kaupunki eivät ole osoittaneet erityistä mielenkiintoa Linjatien kevyen liikenteen väylän to-teuttamista kohtaan. Tuusulan kunnalla ei yksinään ole mahdollisuutta to-teuttaa Linjatien kevyen liikenteen väylää välille Vanha valtatie - Vanha Lahdentie. Kunnalla ei myöskään ole taloudellisia mahdollisuuksia väylän toteuttamiseen.

Päätös

Päivitetty: 27.12.2011

« Takaisin