Oikoradan uudet asemat

Aloite tehty:
16.05.2011
Aloitteen tekijä:
Helasvuo Anni ja useat muut valtuutetut
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Uudenmaan maakuntakaavan luonnoksessa esitetään Kerava-Lahti -oikoradalle uusia asemia Tuusulan Ristikytöön ja Mäntsälän Hirvihaaraan. Esitämme näiden lisäksi tai Hirvihaaran aseman vaihtoehdoksi uuden aseman perustamista Mäntsälän Hyökännummelle, oikoradan ja Linjatien risteysalueen läheisyyteen. Tämä sijainti palvelisi mm. Kellokosken, Hyökännummen, Haarajoen pohjoisosien sekä Jokelanseudun ja Arolan kylien asukkaita.

Esitämme selvityksen tekemistä yhteistyössä Tuusulan ja Mäntsälän kuntien ja alueen asukkaiden kesken.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 16.5.2011 § 63: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 23.5.2011 § 250: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 13.6.2011 § 76: Palautettiin uudelleen valmisteltavaksi
Kaavoituslautakunta 21.9.2011 § 68: Ehdotus hallitukselle ja edelleen valtustolle
Kunnanhallitus 26.9.2011 § 398: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 10.10.2011 § 111: Aloite käsitelty

Vastaus

Kuuma-kaavoittajaryhmä on teettänyt Raja-alueyhteistyöhön liittyvänä tehtävänä Lentoradan lisätarkasteluja Kuuma-kuntien alueella. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin, onko Lentorata mahdollista linjata siten, että Hyrylään voidaan sijoittaa asema ja rataosalle taajamaliikennettä, ja toisessa vaiheessa selvitettiin, mihin kohtiin Oikoradalla Ristikydön ja Mäntsälän kunnan pohjoisrajan välillä on mahdollista teknisesti sijoittaa asemia nykyisten Haarajoen ja Mäntsälän asemien lisäksi. Työn suoritti Sito Oy ja se valmistui 19.4.2011.

Tässä selvitystyössä todettiin, että nykyinen raidegeometria asettaa rajoituksia asemien sijoittamiselle ennen Haarajoen nykyistä asemaa. Haarajoen ja Mäntsälän nykyisten asemien välille on mahdollista sijoittaa kolme uutta asemaa tietyin edellytyksin. Ensimmäinen mahdollinen uusi asema Haarajoen aseman jälkeen on Arola, joka sijaitsee noin kolme kilometriä Haarajoen asemalta. Seuraava mahdollinen uusi asema on Hirvihaaran asema, joka sijaitsee noin kymmenen kilometrin päässä Arolan asemalta. Ennen Mäntsälän asemaa voi sijaita vielä Kehä V:n asema, joka sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä Hirvihaaran asemalta. Mäntsälän aseman jälkeen voi sijaita yksi asema, Levanto, joka on noin 20 kilometrin päässä Mäntsälän nykyiseltä asemalta.

Uuden asemalaiturin sijoittaminen edellyttää riittävän pitkää suoraa rataosuutta, lähtökohtaisesti vähintään kahden kilometrin etäisyyttä edellisestä asemasta sekä pientä pituuskaltevuutta ja kallistusta. Lisäksi uusien asemien rakentaminen vaatii laajoja maaleikkaus- ja pengerrystöitä, siltoihin muutostöitä, turvalaiteteknisiä muutostöitä sekä uusien kulkuyhteyksien luomista vaativiin maasto-olosuhteisiin.

Sito Oy:n selvityksessä kävi siis ilmi, että Haarajoen jälkeen on mahdollista sijoittaa seuraava Oikoradan asema Arolaan, noin 3 kilometriä Haarajoelta pohjoiseen. Asema sijoittuisi lähelle Tuusulan kunnan rajaa Mäntsälän puolelle. Käsitellessään lausuntoa 2. vaihemaakuntakaavan luonnoksesta Tuusulan kunnanvaltuusto lisäsi maakuntakaavaan junaseisakemerkinnän Arolan asemaa varten.

Päätös

Päivitetty: 17.10.2011

« Takaisin