Lahelantien kevyen liikenteen turvallisuuden parantaminen

Aloite tehty:
13.06.2011
Aloitteen tekijä:
Archer Mari ja useita muita allekirjoittajia/Arto Lindberg
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Lahelantie on yleisilmeeltään maalaismainen, siinä on pitkiä suoria ja tiella on näennäisesti hyvä näkyvyys. Jo vuonna 2005 tehdyssä selvityksessä tien liikennemäärä oli 4000-7000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mutta tämän ajankohdan jälkeen asuinrakennusten määrä alueella on huomattavasti lisääntynyt, kuten myös moottoriliikenne.
Tien luonne johtaa harhaan erityisesti tiellä satunnaisesti liikkuvia autoilijoita, mutta myös paikallisten asukkaiden ja erityisesti alueen läpi liikennöivän raskaan liikenteen ajonopeudet pysyvät harvoin 40 tai 50 kmh rajoitusten alapuolella. Tien hyva kunto ja pitkät, ilman hidastavia tekijöitä olevat suorat tuntuvat ajoittain suorastaan yllyttävän peusrajoituksen ylityksiin, ja useimmat nopeusrajoituksia noudattavat lienevät joutuneet sekä perässä roikkuvien autojonojen
harmistuksen kohteeksi, että vaarallisten ohitusten todistajiksi.
Poliisin suorittamassa tehovalvonnassa on toistuvasti havaittu, kuinka merkittävä määrä tietä
käyttävistä autoilijoista tulee pysäytetyksi huomautusta tai ylinopeussakkoa varten. Näiden valvontaiskujen seurauksena ajonopeuksia hillitään yleensä muutaman päivän ajan, jonka jälkeen keskinopeudet palaavat entiselle tasolleen. Todellisen liikenneturvallisuuden parantamiseksi tien rakennetta tulisi muuttaa, ja erityisesti alueen runsaslukuista lapsiväestöä tulisi suojata korotetuin suojatein, liikennevaloin, tai alikulkutunnelein.
Lahelantien turvallisuudesta huolestuneet kuntalaiset ovat laatineet lukuisia kuntalaisaloitteita. Viimeisinä kahtena vuotena aloitteita on tehty yhteensa 5 kpl, ja yhteensa aloitteita vuosien aikana lienee laadittu kymmeniä. Toistaiseksi nämä on vain kirjattu teknisen toimen valmisteltavaksi, ilman konkreettisia parannustoimenpiteitä. Näin ollen tilanne Lahelantiella jatkuu entisellään, eikä yhden lapsen menehtymiseen johtanut onnettomuus kyseisellä tieosuudella vaikuta nopeuttavan asian etenemistä.
Kuntalaisaloitteissa on ehdotettu raskaan liikenteen läpiajokieltoa, nopeusrajoitusten alentamista, erilaisia nopeushidasteita, taikka liikennevaloja. Aiemmin saadun tiedon mukaan Lahelantien ja Ristikiventien risteykseen on myös kaavoitettu alikulkutunneli, jonka valmistumisen ajankohdasta ei kuitenkaan ole mitään tietoa. Aiemmin toteutetut keskikorokkeelliset suojatiet parantavat jonkin verran tien ylittäjän turvallisuutta, mutta eivät mitenkään vaikuta autojen ajonopeuteen.
Katsomme, että Lahelantien turvallisuutta jalankulkijoille, ia erityisesti kvmmenille päivittäin
koulumatkaansa taittaville lapsille on välittömästi aloitettava parantaa. Suunnitellun, ja
ehdottomasti välttämättömän alikulkutunnelin aikataulu tulee selvittää, ja toteutusajankohtaa tarvittaessa kiirehtiä. Vilkkaimpien tienylityspaikkojen suojatiet tulee rakentaa korotetuiksi, jolloin myös autoilijoiden motivaatio vauhdin hidastamiseen suojateiden läheisyydessä kasvaa ajoneuvon rikkoutumista varoessa. Erityisen vilkkaasti käytettyjen suojateiden, kuten Lahelantien ja Nahkelantien, Lahelantien ja Ristikiventien sekä Lahelantien ja Maaniityntien turvaamista tulee harkita myös liikennevaloin, etenkin ennen suunnitellun alikulkutunnelin valmistumista. Kuitenkin koko Lahelantie kulkee erityisesti lapsiperheiden suosiman asuinalueen lapi, eikä yksittäisen tiehallinnon toteutettavaksi suunnitellun alikulkutunnelin turvaa tuova vaikutus ulotu kaikkien tien
varrella asuvien lasten koulumatkaan. Tuusulan kunnan puutturninen tien turvallisuuden parantamiseksi on siten paitsi välttämätöntä, myös kiireellistä.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 13.6.2011 § 77: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 20.6.2011 § 302: Teknisen toimialan valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 18.9.2012 § 131: Kunnanhallitukseen ehdotus
Tekninen lautakunta 27.11.2012 § 174: Ehdotus kunnanhallitukselle ja valtuustolle
Kunnanhallitus 3.12.2012 § 485: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 28.1.2013 § 31: Aloite käsitelty

Vastaus

Lahelantie on pääosin Uudenmaan ELY-keskuksen hallinnoima maantie (mt 11465). Lahelantie on pohjoisosastaan kunnan hallinnoima katu. Hallinnolli-nen raja on Lahelantie-Ristikiventien liittymän eteläpuolella.

Onnettomuustilastojen valossa, kun tarkastellaan viimeisen viiden vuoden jaksoa, Lahelantie ei onnettomuusmäärällisesti korostu verrattuna Etelä-Tuusulan muuhun väylästöön. Onnettomuudet ovat yleisempiä väylillä, joi-den liikennemäärät ovat selvästi Lahelantietä korkeampia. Lahelantiellä on muutamia liittymiä, joissa useampana vuonna on tapahtunut onnettomuuksia. Näitä ovat Lahelantie-Nahkelantie-Vaunukankaantie -liittymä, Lahelantie-Kuusamantie -liittymä sekä Lahelantie-Myllykyläntie-Maisalantie -liittymä. Onnettomuudet ovat pääasiassa olleet moottoriajoneuvo-onnettomuuksia. Ja-lankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuudet ovat keskittyneet Lahelantie-Nahkelantie-Vaunukankaantie -liittymään.

Sekä maantieviranomainen että kunta on aiempina vuosina tehneet useita parantamistoimenpiteitä väylälle. Kunta on toteuttanut Lahelantien pohjoi-selle katujaksolle kaksi keskisaarekkeellista suojatietä Pylväsmännynkujan ja Terttuseljankujan liittymiin. Lahelantien pohjoisreunaan on samalla toteutettu pyörätie Maitiaisentien ja Tienristinkujan väliselle jaksolle. Maantiejaksolle kunta on toteuttanut Lahelantie-Alikyläntie -liittymän suojatiesaareke-järjestelyt sekä Lahelantie-Ruutintie -liittymän suojatiesaarekejärjestelyt. Maantieviranomainen on toteuttanut Lahelantien eteläpään suojatiesaareke-järjestelyt Lahelantie-Maisalantie-Myllykyläntie -liittymässä.

Tässä mielessä Lahelantiehen on kunnan toimesta viime vuosina kohdistettu jopa poikkeuksellisesti huomiota verrattuna muihin vastaavassa asemassa oleviin väyliin. Panostus väylään jatkuu. Lahelantie-Ristikiventie -liittymän parantamissuunnittelu on käynnissä. Lahelantie-Nahkelantie-Vaunukankaantie -liittymän osalta liittymän parantaminen vaatii tiesuunni-telmaa, jota edistetään (Nahkelantie eli Mt 139 on Uudenmaan ELY -keskuksen hallinnoima maantie). Myös uusi Tuusulanjoentie-Lahelantie -liittymä Stenbackan kaava-alueen kohdalla edellyttänee tiesuunnitelmapro-sessin läpikäyntiä ennen rakentamisen aloittamista.

Tekninen toimi on listannut noin 40 erilaista liikenneturvallisuushanketta Tuusulassa (yht. n. 10 milj. €, osin yhdessä ELY -keskuksen kanssa). Niistä voidaan toteuttaa nykyisellä talousarvioista ilmenevällä teihin ja katuihin osoitetulla kokonaisuudessaan n. 3 milj. €:n investointien tasolla 1..3 kpl/vuosi. Uusia tarpeita ilmaantuu joka vuosi.

Koko kunnan liikenneturvallisuuden parantaminen korostuu myös kuntalais-ten toiveissa (mm. aloitteet, kuntalaiskysely v. 2011), mikä on helppo ym-märtää. Olisikin toivottavaa, että tulevina vuosina tähän työhön voitaisiin osoittaa talousarviossa enemmän varoja.

Vuoden 2012 syksyllä on käynnistymässä uuden Uudenmaan ELY-keskuksen ja Tuusulan kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma. Lahelantien tapauksessa tällainen yhteissuunnitelma on otollinen, kun selvitetään väy-läympäristön tulevia toimenpiteitä. Suunnitelman yhteydessä saadaan yhteis-ymmärrystä ja pidemmän tähtäimen näkemystä siitä mitä toimenpiteitä, missä aikataulussa ja kenen toimesta väylälle jatkossa tehdään.

Kunta laatii parhaillaan suunnitelmaa Lahelantie-Ristikiventie -liittymän kiertoliittymäjärjestelystä. Samassa yhteydessä suunnitellaan kevyen liiken-teen väylä Lahelantielle välille Kuismankuja-Maitiaisentie sekä suojatie- ja linja-autopysäkkijärjestelyt tälle Lahelantien jaksolle. Suunnitteluaikataulu mahdollistaa liittymän rakentamisen aloittamisen vuoden 2013 aikana. Em. kevyen liikenteen väylän ja siihen liittyvien järjestelyjen toteutukseen ei ole varattu määrärahaa vielä vuodelle 2013.

Kunnanhallitus on 17.9.2012 velvoittanut teknisen toimen toteuttamaan La-helantie-Ristikiventie -liittymään risteysalueen turvallisuuden lisäämiseksi suojatien vilkkuvalot ja nopeusnäyttötaulun/nopeusnäyttötaulut. Liittymään on Lahelantien suojatielle asennettu suojatielle pyrkivästä jalankulkijasta tai pyöräilijästä autoilijoita varoittavat suojatievilkkuvalot viikolla 42. Liittymän yhteyteen asennetaan kaksi nopeusnäyttötaulua viikolla 47. Taulut asenne-taan siten, että ne näyttävät ajonopeuden liittymään pohjoisen suunnasta ja etelän suunnasta saapuville autoilijoille. Suojatievilkkujen ja nopeusnäyttö-taulujen kustannuksia ei voida kattaa teknisen toimen määrärahasta ja niille on poikkeuksellisesti määritetty toinen kunnan rahoitusmomentti.

Tuusulan kunnan ja Uudenmaan ELY-keskuksen yhteisen liikenneturvalli-suussuunnitelman laatiminen on käynnistynyt lokakuussa 2012. Suunnitelma valmistuu kesäkuun 2013 loppuun mennessä. Työssä on parhaillaan käynnissä asukaskysely, johon voi vastata 5.11.-25.11.2012. Tekninen toimi esittää, että Lahelantien tilanne käsitellään liikenneturvallisuussuunnitelman yhtey-dessä ja toimenpiteiden tarpeellisuus parhaiten soveltuvat toimenpiteet mää-ritellään tässä yhteydessä mukaan lukien toimenpiteiden kustannusarviot. Lahelantien tapauksessa tällainen kunnan ja ELY-keskuksen yhteissuunni-telma on oleellinen, jotta saadaan yhteisymmärrystä ja pidemmän tähtäimen näkemystä siitä mitä toimenpiteitä, missä aikataulussa ja kenen toimesta väy-lälle jatkossa tehdään.

Päätös

Päivitetty: 04.02.2013

« Takaisin