Psykologin käynti peruskoulun päättäville

Aloite tehty:
23.02.2009
Aloitteen tekijä:
Piironen Essi, nuorisovaltuuston puheenjohtaja
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Viimeaikaiset väkivaltateot ympäri Suomea, kuten Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat sekä Keravan koripallokentällä tapahtunut raaka murha, ovat saaneet kuntien ja valtion päättäjät keskustelemaan yleisestä turvallisuudesta ja mielenterveysongelmista Suomessa nuorten keskuudessa. Kaikkien huulilla tuntuu olevan kysymys miten tämä voitaisiin estää. Nuorille olisikin siis hyvin tärkeää oppia hakemaan apua ennen kun on liian myöhäistä.

Avun hakemisessa auttaisi kun kynnys avun hakemiseen laskettaisiin mahdollisimman alas. Tämä on mahdollista järjestämällä kaikille tuusulalaisille nuorille psykologin tai muun vastaavan asiantuntijan käynti yhdeksännellä luokalla, ennen heidän peruskoulunsa päättymistä, lääkärin ja terveydenhoitajan tarkastuksen yhteydessä.

Ennalta ehkäisevä työ tulee olemaan kunnalle huomattavasti edullisempi toimi kun korjaavat hoidot.

Käytännössä tämä psykologilla tai muulla vastaavalla asiantuntijalla käynti voitaisiin hoitaa niin, että jokaiselle yhdeksäsluokkalaiselle jaetaan terveydentarkastajan vastaanotolla lääkärinvastaanottokutsun lisäksi myös aika psykologille tai vastaavalle asiantuntijalle.

Aika voisi olla n. 20-45 minuutin pituinen. Vastaanotolla psykologi ja nuori voisivat keskustella nuoren mieltä painavista asioista tai sitten nuorille normaaleista asioista, kuten koulunkäynnistä, ystävistä, harrastuksista sekä per-hesuhteista. Mikäli psykologi tämän vastaanoton jälkeen näkee tarpeen nuo-ren hoitoon, niin hoitosuhdetta voidaan jatkaa myös vastaanottokäynnin jälkeen. Tämä toisi psykologin lähemmäs opiskelijoita, joka tekee avun hakemisesta matalampikynnyksistä, kun se nykyään on.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 23.2.2009 § 54: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 2.3.2009 120: Sosiaali- ja terveystoimialan valmisteltavaksi
Sosiaali- ja terveyslautakunta 21.4.2009 § 46: Ehdotus valtuustolle
Kunnanhallitus 27.04.2009 § 243: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 18.5.2009 § 98: Palautus uudelleen valmisteltavaksi
Sosiaali- ja terveysltk 18.11.2009 § 119: Ehdotus valtuustolle
Kunnanhallitus 23.11.2009 § 621: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 31.1.2011 § 12: Aloite käsitelty
Valtuusto 7.12.2009 § 176 : Palautus uudelleen valmisteltavaksi kasvatus- ja sivistystoimialalle
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 17.11.2010 § 95: Ehdotus kunnanhallitukselle
Kunnanhallitus 29.11.2010 § 564: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 31.1.2011 § 12: Aloite käsitelty

Vastaus

Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaan oppimista, kasvua ja sosiaalista kehitystä. Ohjauksen tuella oppilas tekee omiin kykyihinsä ja kiinnostuksiinsa perustuvia opiskelua, koulutusta, arkielämää ja elämänuraa koskevia ratkaisuja. Ohjauksella pyritään edistämään koulutyön tuloksellisuutta sekä lisäämään hyvinvointia koulussa ja koulun ulkopuolella. Ohjauksen avulla edistetään myös koulutuksellista, etnistä ja sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Opiskelun nivelvaiheissa oppilaan siirtymistä tuetaan oppilaitosten opinto-ohjaajien, opettajien, vanhempien ja tarpeen mukaan muiden ammattilaisten välisellä yhteistyöllä yli oppilaitosrajojen.

Ohjaus on jatkuva, pitkäjänteinen prosessi, joka perustuu toimivaan vuorovaikutussuhteeseen ja monipuolisiin toiminta-tapoihin: henkilökohtainen ohjaus, pienryhmäohjaus, luokkatunnit, ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttäminen.

Tuusulan kunnassa on lukuvuonna 2010-11 perusopetuksessa neljä opinto-ohjaajan virkaa sekä yksi opinto-ohjauksen tuntiopettaja. Opiskelijoita oli perusopetuksen luokilla 7-9 lukuvuoden 2010-11 alussa 1712. Tämä tarkoittaa, että yhtä opinto-ohjaajaa kohden oppilaita on n. 350, kun opinto-ohjaajien liiton suositus on 250 oppilasta ohjaaja kohden.

Kasvatus- ja sivistystoimi näkee opinto-ohjaajien roolin tärkeänä peruskoulun päättävien jatko-opintojen suunnittelussa ja syrjäytymisen ehkäisemisessä. Tärkeää peruskoulun aikana on luoda yhteistyössä eri toimijoiden kanssa oppilaille hyvät perustiedot ja -taidot sekä ohjata oppilaat heidän edellytyksiä vastaaviin jatko-opintoihin. Eri toimijoiden, mukaan lukien opinto-ohjaajat, yhteistyön kautta on mahdollista löytää oppilaat, jotka hyötyvät koulupsykologin tapaamisesta peruskoulun päättymisen yhteydessä. Nämä oppilaat voidaan ohjata koulupsykologille esimerkiksi oppilashuoltoryhmien kautta. Kaikilla oppilailla ei ole tarvetta koulupsykologin palveluihin. Tämän vuoksi kasvatus- ja sivistystoimi ei näe tarpeellisena, että jokainen oppilas tapaisi koulupsykologia peruskoulun päättymisen yhteydessä tai että opinto-ohjaajalla olisi erityinen rooli tässä prosessissa. Koulupsykologin resurssit on tärkeämpää suunnata ennaltaehkäisevästi opintojen aikaisempiin vaiheisiin.

Opinto-ohjaajien rooli ennaltaehkäisevässä toiminnassa täyttyy heidän normaalin työnkuvansa kautta, kun oppilaalle pyritään löytämään mahdollisimman hyvin hänen edellytyksilleen sopiva jatko-opiskelupaikka. Mikäli opinto-ohjaajien roolia ennaltaehkäisevässä työssä halutaan tulevina vuosina lisätä, tulisi opinto-ohjaajien määrää kasvattaa perusopetuksessa vastaamaan paremmin suosituksia. Suosituksiin pääseminen tarkoittaisi kolmen opinto-ohjaajan viran perustamista perusopetukseen.

Päätös

Päivitetty: 19.01.2015

« Takaisin