Kouluissa esitettävien ulkopuolisten luentojen laadun valmistus Tuusulassa

Aloite tehty:
02.09.2013
Aloitteen tekijä:
Seppälä Ilkka
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Helsingin Sanomissa oli viime torstaina 29.8.2013 kahden sivun artikkeli uuden ajan seksivalistajasta Juuso Kekkosesta. Siinä oli minulle (aikuiselle miehelle, perheenisälle ja 38-vuotta Tuusulassa toimineelle terveyskeskus-lääkärillekin) kyseenalaista tietoa seksuaalisuuden rajojen avartumisesta uusille urille.

Tiedättekö arvoisat valtuutetut esimerkiksi, mitä on polyamoria tai, että seksi voi olla liian vaniljaa.

Tätä ja paljon muuta ihmeellistä seksuaalisuuden alalta on nyt tarjolla Tuusulan koulujen ysiluokkalaisille Juuso Kekkosen esitelmässä: Outo homo menee kouluun.

Myös Keski-Uusimaan eilisessä lehdessä olevan uutisen mukaan Juuso kertoo ysiluokkalaisille vajaassa tunnissa oman historiansa koulukiusatusta heteropojasta, jota haukuttiin homoksi - itsensä hyväksyneeksi, miehen kanssa parisuhteessa eläväksi heterohkoksi aikuiseksi. Kyseinen Juuson rakastettu oli alun perin nainen, mutta ajan kuluessa hänestä tuli sukupuolenkorjaamisen jälkeen mies.

Lehtiartikkelin mukaan esityksen tarkoituksena on kyseenalaistaa yhteiskunnan historian saatossa normaaliksi määrittelemiä asioita ja kannustaa nuoria kunnioittamaan sekä omaansa että toisten ihmisten seksuaalisuutta ja seksu-aalista suuntautumista.

Helsingin sanomien artikkeli oli suunnattu aikuisille ja sen saattoi paljon elämää nähneenä ja kokeneena jotenkin sulattaa nykyisessä toimintaympäristössä menettämättä itseymmärrystään omasta seksuaalisuudesta. Sen sijaan en yhtään ihmettelisi jos joku 16-vuotias nuori voisi artikkelin luettuaan kokea ahdistuneisuutta ja hämmennystä oman seksuaalisen identiteettinsä sisäistämisessä.

Seksuaalivalistus koskettelee nuoren syvimpiä tunteita ja viettivoimia ja on todella vaativa taitolaji miten sitä eri ikäryhmille kouluopetuksessa annettaan. Siksi on myös kouluopetuksessa oltava tai tulisi olla jokin suunnitel-ma/menettelytapa, millä kontrolloidaan, mitä ulkopuoliset luennoitsijat kouluissa esittävät.

Ainakin tämän luennon kohdalla minulle on käynyt ilmeiseksi, että kasvatus- ja sivistystoimenjohtaja ei ollut tietoinen koko asiasta. Edelleen tänään puhelimitse sain kuulla Hyökkälän koulun rehtorilta Janne Leivolta, ettei hänelläkään ollut ennakkoon mitään tietoa koko asiasta, mutta että Juuso oli jo käynyt pitämässä esitelmänsä koulussa. Siis koulutoimessa ei välttämättä kukaan vastuullinen toimija tänä päivänä tiedä mitä siellä tapahtuu ulkopuolisten luennoitsijoiden toimesta.

Mielestäni näin vapaata ja kontrolloimatonta ei kouluopetuksen sisältö voi olla.

Esitänkin, että koulutoimen sisäistä tiedotusta kehitetään niin, että opetuksen sisällöstä vastaavat toimijat, vähintäänkin opettajat, rehtorit, opetuspäällikkö ja miksei itse kaskojohtaja, ovat selvillä mitä kouluissamme ulkopuolisten toimesta esitelmöidään ja onko se riittävän laadukasta ja oikea-aikaista. Mikä on perinteiden arvojen painotus nykykoulussa!

Edelleen esitän koulutoimen tiedottamisessa, että myös kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenet saavat riittävästi tietoa siitä minkälaista ja -laatuista ulkopuolista esitelmätoimintaa kouluissamme lukuvuoden aikana tarjotaan, voidakseen omalta osaltaan ottaa kantaa sen sisältöön lautakunnassa.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 2.9.2013 § 112: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 3.9.2013: Kasvatus- ja sivistystoimen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 25.11.2013 § 476: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 9.12.2013 § 165: Aloite käsitelty

Vastaus

Kasvatus- ja sivistystoimen eri tulosalueiden näkökulmasta Outo Homo menee kouluun -esitys on tavoitteidemme mukainen ja perustuu opetussuunnitelman tavoitteisiin sekä nuorilta tulleisiin toiveisiin seksuaalikasvatuksen kehittämiseksi. Opetussuunnitelmassa on tuotu esiin arvot, joihin opetustyö perustuu. Näitä arvoja ovat mm.:

- ihmisoikeudet
- tasa-arvo
- monikulttuurisuus
- avoimuus
- oikeudenmukaisuus.

Opetussuunnitelmassa on tuotu esiin myös opetuksen eheyttäminen ja aihekokonaisuudet. Ne ovat kasvatusta ja opetusta eheyttäviä teemoja. Niiden kautta vastataan myös ajan koulutushaasteisiin. Koko opetuksen kattavan Ihmisenä kasvaminen -aihekokonaisuuden päämääränä on tukea oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja elämän hallinnan kehittymistä. Tavoitteina on, että oppilas oppii

- ymmärtämään omaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvuaan sekä omaa ainutkertaisuuttaan

- arvioimaan toimintansa eettisyyttä ja tunnistamaan oikean ja väärän

- tunnistamaan esteettisten kokemusten tärkeyden elämänlaadul-le

- tunnistamaan oman oppimistyylinsä ja kehittämään itseään op-pijana

- toimimaan ryhmän ja yhteisön jäsenenä

Vuonna 2008 Tuusulan nuorisovaltuusto teki ”kortsut kouraan”-nimisen aloitteen. Valtuusto käsitteli aloitetta useaan kertaan, viimeksi vuonna 2012. Tällöin todettiin, että seksuaalivalistusta kehitetään edelleen yhteistyössä koulujen kanssa yhä enemmän kohti seksuaalikasvatusta. Tämä oli nuorilta tullut toive, jota myös seksuaalikasvatuksen kentältä on tuotu esiin esimerkiksi Väestöliiton tekemissä seksuaalikasvatukseen pureutuneissa tutkimushankkeissa. Seksuaalikasvatuksen ajatus on, että nuori on kokonaisuus ja seksuaalisuus ja miehuus tai naiseus on paljon muutekin kuin pelkkä seksi. Jos pitäydymme pelkässä lisääntymiseen ja ehkäisyyn keskittyvässä seksuaalivalistuksessa, emme ole avoimia keskustelulle muista nuoria mietityttävistä aiheista. Seksuaalisuuteen liittyen niitä on esimerkiksi seksuaaliset suuntaukset, ulkonäkö paineet, oman kehon rajat, oman itsen kunnioittaminen ja tois-ten ihmisten kunnioitus.

Nuorisopalvelut liittyivät myös osaksi valtakunnallista Nuorten seksuaaliterveysverkostoa, jonka taustajärjestönä on Väestöliitto. Verkoston tavoite on vaikuttaa seksuaalikasvatuksen laatuun ja määrään, vahvistaa seksuaalikas-vattajien osaamistasoa ja lisätä yleisellä tasolla nuorten tietotaitoa seksuaaliterveydestä. ”Outo homo menee kouluun” -esityksen yksi taustaorganisaatioista on juur Väestöliitto, joka on nuorten seksuaalikasvatuksen edelläkävijöitä. Muita yhteistyökumppaneita on seta ja Suomen Punainen Risti.

Nuorten kanssa käydyissä keskusteluissa esitysten jälkeen on heiltä saatu vain positiivista palautetta. Esitystä on kuvattu ajatuksia herättäväksi ja nuo-ret ovat arvostaneet sitä, että esityksessä asioista puhutaan suoraan, aikuinen on esityksessä läsnä ja avoin, ja kaikkien erilaisuutta kunnioitetaan. Tällaiset vierailut tukevat kasvatus- ja sivistystoimen yhteisiä kasvatuksellisia tavoitteita ja sitovat yhteen eri tulosalueet osaksi nuorten tukemista kohti vahvaa aikuisuutta.

Kasvatus- ja sivistystoimi ei näe tarvetta luoda järjestelmää, jossa hallinnosta päätetään koulun tapahtumien sisällöstä tai vierailijoiden hyväksymisestä, vaan vastuu on kunkin yksikön johtajalla sekä yhteistyökumppaneilla (esim. nuorisotoimi), jotka tuottavat esityksiä kouluille. Tapahtumien suunnittelussa on tärkeää kiinnittää huomiota, että niitä tehdään tiiviissä yhteistyössä koulun kanssa.

Päätös

Päivitetty: 17.12.2013

« Takaisin