Hämeentien liikenneturvallisuuden parantaminen Kolistimenmäen kohdalla

Aloite tehty:
11.11.2013
Aloitteen tekijä:
Useiden kuntalaisten aloite / Reinikainen Tuija
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Vuohikkaankaaren, Vuohikkaantien ja Vuohikkaanraitin sekä Kolistimenmäenkujan ja Kolistimensyrjän asukkaiden Hämeentien suojateiden poistamisesta

Hämeentiellä Rusutjärven pohjoisen risteyksen kohdalla olevat suojatiet on yllättäen poistettu kokonaan viikolla 42. Edellisellä viikolla ko. suojatien kohdalla tapahtui kuolemaan johtanut onnettomuus.

On tärkeää, että suojatiet palautetaan entiselle paikalleen. Vuohikkaantiellä, Vuohikkaanraitilla, Vuohikkaankaarella, Kolistimenmäenkujalla ja Kolistimensyrjällä asuu paljon lapsia ja nuoria, jotka kulkevat linja-autolla kouluun Hyrylään. He ylittävät Hämeentien suojateiden kohdalta aamuisin, koska linja-autopysäkki sijaitsee suojateiden kohdalla. Ruuhka-aikaan tien ylitys on aikaa vievää ja vaarallista. Kevyen liikenteen väylä kulkee Hämeentien länsipuolella, joten kaikki jotka väylää käyttävät joutuvat näin ollen ylittämään Hämeentien. Suojatiet ovat olleet tärkeä turvallisuutta lisäävä seikka.

Hyvinkäältä tultaessa mäennyppylä vie näkyvyyttä. Nopeusrajoitus on 60 km/h, jota usein noudatetaankin valvontakameroiden vuoksi.

Jotta tien ylitys olisi jatkossakin turvallista, tarvitaan siihen valvontakamerat jatkuvaan käyttöön ja 50 km/h tuntirajoitus sekä suojateiden palauttaminen. Toinen vaihtoehto on liikennevalot, jotka toimivat painonapista.

Liikenneturvallisuutta tulisi muutenkin parantaa koko Kolistimenmäen ja Ammähaudan välisellä alueella. Vuohikkaankaaren eteläpäässä näkyvyys etelään on erittäin heikko notkelman takia. Usein on syntynyt vaaratilanteita kun mäennyppylän takaa tulee ohittava auto etelästä kun Vuohikkaankaaren liittymästä on lähdetty etelän suuntaan. Nopeusrajoitus tulisi alkaa jo Ämmähaudan mäestä jatkuen aina nykyiseen Tienhaaraan. Myös alueelle tulisi maalata sulkuviivat ja ohituskieltomerkit, koskemaan koko em. aluetta.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 11.11.2013 § 144: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 12.11.2013: Tekniseen toimeen valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 26.2.2014 § 16: Ehdotus kunnanhallitukselle
Kunnanhallitus 3.3.3014 § 106: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 31.3.2014 § 47: Aloite käsitelty

Vastaus

Tuusulan kunnan tekninen toimi on käynyt kantatien 45 tilannetta Kolistimenmäen ja sen lähialueiden osalta läpi Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa tammikuun alussa 2014. Uudenmaan ELY-keskus on linjannut asian osalta mm. seuraavasti:

- Kantatien 45 suojateitä ei palauteta Kolistimenmäen kohdalle. Suojatiet poistettiin vaarallisina. Kun otetaan huomioon kohteen sijainti sekä ympäröivät olosuhteet, suojatiet olivat täysin nykyisen tienpidon ohjeistuksen vastaisia. Ne olivat lisäksi huonosti havaittavia. Tienpitäjän näkökulmasta suojatiet johtivat väärään turvallisuuden tunteeseen sekä vaaratilanteisiin. On todettu, että maantieolosuhteissa tien ylitys on vähemmän vaarallinen silloin, kun suojatietä ei ole. Tällöin jalankulkija tai pyöräilijä ylittää pääsääntöisesti tien vain silloin, kun tien liikenteessä on tähän turvallinen väli.

- Suojateiden poisto on kirjattu Tuusulan liikenneturvallisuussuunnitelmaan, joka valmistui lokakuussa 2013. Lokakuun alussa Vuohikkaankaaren suojatien kohdalla tapahtuneen jalankulkijaonnettomuuden vuoksi Uudenmaan ELY-keskus nopeutti suojateiden poistoa.

- Kantatien nopeusrajoituksen lasku tai liikennevaloilla ohjattu suojatie eivät tule tienpitäjän näkökulmasta kyseeseen Kolistimenmäellä tiejaksolla, jolla on rajoitus 60 km/h. Turvallisuutta merkittävästi parantava ratkaisu olisi kevyen liikenteen alikulku, mutta sitä ei ole mahdollista toteuttaa nykyisen tiealueen puitteissa tai ELY-keskuksen rahoituksella.

Aloitteessa esitetty nykyisen 60 km/h nopeusrajoitusalueen laajentaminen tai ohittamisen kieltävän sulkuviivalla osoitetun alueen laajentamista ei kunnan ja ELY:n yhteydenpidossa tässä yhteydessä käsitelty. Tekninen toimi on erikseen yhteydessä näistä ehdotuksista ELY-keskukseen.

Liikennemäärien kasvaessa tarve kehittää kantatietä 45 Hyrylän pohjoispuolella on lähivuosina ajankohtaista. Uudenmaan ELY-keskus edellyttää, että kehittämistoimenpiteet suunnitellaan riittävän laajan tarkastelun perusteella. Käytännössä kantatielle 45 tulee laatia tiesuunnitelma, joka sisältää tiejakson Häriskiven asemakaava-alueen tasalta Kolistimenmäelle. Tällaisen suunnitelman laatiminen ei sisälly Uudenmaan ELY-keskuksen suunnitteluhankelistalle suunnittelukaudella 2014-2017. Kunnan tuleekin sopimusteitse käynnistää tiesuunnitelman laatiminen yhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa.

Tiesuunnitelma on tielain määrittelemä ja vaatima määrämuotoinen sekä laajoine kuulemisineen paljon resursseja vaativa suunnitteluvaihe, joka on edeltävä toimenpide ennen rakentamisen suunnittelua ja toteuttamista. Lisätietoa tiesuunnitelmasta löytyy mm. Liikenneviraston sivuilta osoitteesta
portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/strategia/suunnittelun_vaiheet. Tiesuunnitelmalla tulee olla selkeät tavoitteet ja suunnitelmassa käsiteltävien ratkaisuvaihtoehtojen tulee pystyä täyttämään ne. Teknisen toimen kanta on, että em. väyläjakson tiesuunnitteluvaihetta kohti tulee edetä järjestelmällisesti siten, että tien kehittämisen tavoitteet pystytään riittävän kattavasti määrittelemään ja tiesuunnitteluvaiheen ratkaisuissa pystytään ottamaan huomioon liikenneturvallisuuden kehittämisen lisäksi myös väylän vaikutusalueelle tulevina vuosina kaavaillun maankäytön liikenteelliset vaikutukset. Teknisen toimen näkökulmasta ko. alueen maankäytön tulevaisuudesta tulee olla vähintään yleiskaavallisella tasolla selkeä näkemys ja valmiina siihen liittyvät tarpeelliset liikenteelliset selvitykset ennen kuin maantien tiesuunnitelmaa kannattaa aloittaa. Tekninen toimi varautuu kantatien 45 tiesuunnitelman käynnistämiseen Häriskiven ja Kolistimenmäen välillä loppuvuodesta 2014, mikäli tarpeelliset suunnittelua ohjaavat kaavalliset valmiudet ja selvitykset sekä tarvittavat määrärahat ovat olemassa.

Päätös

Päivitetty: 04.04.2014

« Takaisin