Nuppulinnan ja Purolan ympäristön kaavoittaminen

Aloite tehty:
27.01.2014
Aloitteen tekijä:
Nieminen Eeva-Liisa / Reinikainen Tuija
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Nuppulinnan ja Purolan seisakkeita puoltavien allekirjoitusten kerääminen ja ministeriöön otetut yhteydet ovat olleet prosessi, jonka kuluessa on selvinnyt:

1. Hyvin suurelle määrälle ihmisiä, junayhteys on elintärkeä, muun muassa nuorille ja autottomille.

2. Aseman säilyttäminen on varmempaa, mikäli asutusta lisätään.

3. Molempien asemien sijainti on mitä mainioin asumiselle, koska junayhteys mahdollistaa kulkemisen, vesi ja viemäri on olemassa ja myös koulu on valmiina.

4. Sekä Purolan että Nuppulinnan asemien välittömässä läheisyydessä on kunnan, Senaatti-kiinteistöjen ja Järvenpään kaupungin (Purolassa) omistamia laajoja maa-alueita. Tietoon on tullut, että Senaatti-kiinteistöt on nimenomaan ollut halukas asuinrakentamiseen.

Pyydänkin kuntaa ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin näiden alueiden kaavoittamiseksi asumiseen, sekä aloittamaan yhteistyön Järvenpään kanssa Purolan alueen kaavoittamisessa. Tuusulan kunnan tulee loputtomien säästövaatimusten sijaan ottaa kiinni mahdollisuuksista, joita jo valmiina on olemassa.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 27.1.2014 § 15: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 28.1.2014
Kuntakehityslautakunta 12.3.2014 § 25: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 17.3.2014 § 136: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 31.3.2014 § 50: Palautettiin uudelleen valmisteltavaksi
Kuntakehityslautakunta 18.1.2017 § 3: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 30.1.2017 § 41: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 13.2.2017 § 22: Aloite käsitelty

Vastaus

Tuusulan kunnanhallitus päätti 2.6.2014 § 291 asettaa Tuusulan yleiskaava 2040 -luonnoksen nähtäville. Kaavaluonnoksessa ei esitetty uutta maankäyttöä Nuppulinnan tai Purolaan. Kaavaluonnos perustui valtuuston tekemään rakennemallipäätökseen (Valt § 69/13.5.2013).

Purola ja Järvenpään suunnitelmat sekä alueen suunnittelun yhteistyöhalukkuus

Yleiskaavaehdotuksen valmistelu on loppusuoralla. Ehdotuksessa tullaan tarkastelemaan mahdollisuutta esittää työpaikkatoimintojen reservivaraus Purolaan. Työpaikkatoimintojen reservivaraus liittyy tulevaan seudulliseen logistiikan poikittaisyhteyteen Lahdentieltä kantatielle 45 ja Järvenpään teollisuusalueeseen Vähänummentien varrella.

Järvenpään suunnitelmat Purolan suhteen (sähköposti kaavoitusjohtaja Sampo Perttula ja yleiskaava-asiantuntija Hannele Selin 30.11.2016):

Järvenpään kaupunki haluaa tehdä Purolan alueen kokonaisvaltaista kehittämistä yhdessä Tuusulan kanssa. Pidemmän tähtäimen tavoitteena tulee olla liikennöinnin palauttaminen Purolan asemalle. Hyvän liikenteellisen sijaintinsa ansiosta (pääradan ja Keski-Uudenmaan poikittaisen logistiikkaväylän risteyksessä) alueella on merkittävää potentiaalia kehittyä tulevaisuudessa. Vähänummentien logistiikka-/työpaikkakäytävän kehittäminen tulee olemaan Järvenpään kärkihankekokonaisuuksia tulevina vuosina ja Purolan asemanseudun kehittäminen tukee myös tätä. Tällä hetkellä Järvenpää kehittää Purolaa työpaikka- ja teollisuusaluepainotteisena. Aluetta tullaan tarkastelemaan Järvenpään yleiskaavan 2040 yhteydessä.

Kunnan omistamien maa-alueiden soveltuvuus asuinalueeksi

Nuppulinnassa kunnan omistamat maat ovat pääosin savea ja kalliota, vähäisessä määrin myös hienoa tai karkeaa hietaa tai moreenia. Lonkerinkorven eteläpuoleiset kunnan omistamat maat on esitetty suojeltaviksi maakuntakaavassa ja Tuusulan yleiskaava 2040 -ehdotuksen työversiossa. Jokelantien varrelle kunnan maille sijoittuu puolestaan maankaatopaikka. Nuppulinnan aseman tuntumaan olisi periaatteessa mahdollista kaavoittaa asumista kunnan omistamille maille. Ratamelun ja -tärinän vuoksi osa alueista jäisi kuitenkin suojaviheralueeksi. Asumisen lisääminen Nuppulinnaan vaatisi kuitenkin kaavamuutoksen, eikä asumisen laajenemisaluetta olla esittämässä Tuusulan yleiskaava 2040 -ehdotuksessa.

Purolassa kunnan omistamista maista suurin osa on maaperältään savea, jonkin verran myös kalliota. Mikäli alueelle osoitetaan yleiskaavassa työpaikka-alueeksi, ei lähistölle ole tarkoituksenmukaista lisätä asutusta.

Joukkoliikenne Purolassa ja Nuppulinnassa

Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR Group tiedottivat syyskuussa 2015 junien ostoliikenteessä tapahtuvista muutoksista. Maaliskuussa 2016 junien pysähtyminen Purolan ja Nuppulinnan asemilla lakkasi. Nuppulinnassa matkoja oli tilastoitu keskimäärin 52 vuorokaudessa ja Purolassa 72. Purola-Nuppulinna-Jokelan asema -bussilinja aloitti korvaavan liikennöinnin kokeiluajanjaksolla 29.3.2016-23.6.2016. Kokeiluliikenteessä kulki pienehkö määrä matkustajia, touko- ja kesäkuussa tehtiin noin 140-150 matkaa kuukaudessa. Liikennöinti kilpailutettiin uudessa muodossaan ajalle 10.8.2016-2.6.2017. Uusi linja kulkee rengasreittiä Järvenpään rautatieasema - Kellokoski-Linjamäki-Nuppulinna-Purola-Järvenpään rautatieasema. Linja on houkutellut useampia matkustajia kuin Purola-Nuppulinna-Jokelan asema -bussilinja. Kuukausittainen määrä on ollut 500 (syyskuu) - 1 300 (marraskuu) matkaa.

Tuusulan kunta antoi 5.9.2016 lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle koskien junaliikenteen osto- ja velvoiteliikennettä 2017. Lausuntopyynnön taustalla oli liikenne- ja viestintäministeriön suunnittelema osto- ja velvoiteliikenteen mukaisten aikataulujen uudelleentarkastelu vuodelle 2017. Näkemyksiä pyydettiin eri alueiden liikkumistarpeista sekä osto- ja velvoiteliikenteen vuoroista ja aikatauluista. Lausunnoissa pyydettiin erityisesti ottamaan kantaa, millaisia taloudellisia ja muita vaikutuksia mahdollisilla juna-vuoroilla olisi esimerkiksi työssäkäynnin, opiskelun ja yritysten toiminnan kannalta, lisäksi pyydettiin esittämään näkemyksiä aikataulujen kehittämistarpeista ja kriittisimmistä junavuoroista.

Tuusulan kunta lausui mm. seuraavaa:

Keväällä 2016 Nuppulinnan ja Purolan asemat pudotettiin pois pääradan junien pysähtymispaikoista. VR:n ilmoituksen mukaan asemilta tehtiin noin 120 matkaa vuorokaudessa. Kunta vastusti muutosta ja kyseenalaistaa sen edelleen. Nuppulinnan ja Purolan asemien ympäristön maankäyttö on rakentunut rataan tukeutuvaksi, eivätkä  poistunutta junatarjontaa korvaavat paikalliset joukkoliikennejärjestelyt pysty teknisesti tai kannattavuudeltaan millään korvaamaan junan poistumista. Kunnalle asemien lakkauttaminen ei ole tuottanut säästöjä tai suoria hyötyjä. Kunta on ostanut mm. Nuppulinna ja Purolan alueelta

Järvenpään rautatieasemalle matkustajia syöttävän linja-autolinjan. Se tulee maksamaan kunnalle noin 100 000 euroa vuodessa. --- Purolan ja Nuppulinnan asemien sulkemispäätös tulisi perua ja vähintään keskeisen työmatkaliikenteen junavuorotarjonnan tulisi pysähtyä myös näillä asemilla.

Lisäksi kunta lausui pääradan lisäraiteiden ja junatarjonnan lisäämisen merkityksestä Jokelaan. Huolimatta kunnan edunvalvonnasta ja informaatiosta LVM:öön, junat ohittavat edelleen Nuppulinnan ja Purolan asemat.

Päivitetty: 15.02.2017

« Takaisin