Ikäihmisten päivätoiminnan turvaaminen Hyrylässä

Aloite tehty:
27.02.2014
Aloitteen tekijä:
Keski-Uudenmaan Muistiyhdistys ja Keski-Uudenmaan Omaishoitajat ja Läheiset ry:t / Reinikainen Tuija
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Mäntymäen päivätoiminnassa käyville ikäihmisille on kerrottu, että päivätoiminta Mäntymäessä lakkaa kesäkuussa 2014 säästösyistä.

Kunnanvaltuusto on tehnyt kokouksessaan 9.12.2013 päätöksen Mäntymäen päivätoiminnan ja päiväsairaalatoiminnan yhdistämisestä. Päivätoiminnat Jokelassa ja Kellokoskella jatkuvat.

Tuusulan kunnanvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 9.12.2013 kunnan Ikäpoliittisen ohjelman vuosille 2014-2018, jonka mukaan "Tuusulan kunnan Ikäpoliittisen ohjelman tarkoituksena on edistää ikäihmisten hyvinvointia ja terveyttä sekä parantaa palvelujen laatua ja vaikuttavuutta. Kotona asumista tuetaan päivä- ja päiväsairaalatoiminnalla. Päivätoiminnan tarkoituksena on tukea kotona asumista, edistää sosiaalista kanssakäymistä sekä mahdollistaa mm. omaishoitajan vapaa hoitotyöstä. Päiväsairaalatoiminta on ryhmämuotoista toimintaa ja on tarkoitettu pääasiallisesti ikäihmisille, jotka tarvitsevat useissa henkilökohtaisissa toiminnoissa jokapäiväistä, ympärivuorokautista apua ja säännöllistä ohjausta ja valvontaa."

Päätös päivätoiminnan lakkauttamisesta Mäntymäessä on räikeässä ristiriidassa hyväksytyn Ikäpoliittisen ohjelman kanssa. Päätös ei ole myöskään ns. Vanhuspalvelulain (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemiseksi) hengen mukainen.

Esitämme, että päivätoiminnan jatkuminen on turvattava kaikille sitä tarvitseville valtuuston hyväksymän Ikäpoliittisen ohjelman tarkoittamalla tavalla.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 27.1.2014 § 17: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 28.1.2014: Sosiaali- ja terveystoimialan valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 24.2.2014 § 93: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 31.3.2014 § 45: Aloite käsitelty

Vastaus

Tällä hetkellä ikäihmisille suunnattua päiväsairaalatoimintaa ja päivätoimintaa on neljässä toimipisteessä. Lähes kaikki asiakkaat kuljetetaan toimintaan ja sen loputtua kotiin. Toiminnan lomassa asiakkaat saavat päiväruuan ja kahvin. Suurin osa asiakkaista saa muina päivinä aterian kotipalvelun atriapalvelun kautta kotiin.

Tuusulassa päiväsairaalatoiminnaksi kutsuttua toimintaa, joka käytännössä on sisällöltään huonompikuntoisille ikäihmisille suunnattua päivätoimintaa, on viitenä päivänä viikossa terveyskeskussairaalan yhteydessä olevissa erillistiloissa. Toiminnassa on mukana päivittäin 12 asiakasta. Työhön kohdistuu 3 œ työntekijän työpanos. Asiakas käy toiminnassa pääsääntöisesti kerran viikossa.

Päivätoimintaa on nyt kolmessa toimipisteessä kolmena päivänä viikossa Hyrylässä Mäntymäen tiloissa ja kerran viikossa Jokelassa ja kerran viikossa Kellokoskella. Jokelassa ja Kellokoskella päivätoiminta on Roselius-talojen tiloissa. Työntekijöitä on toiminnassa 2 ja he kiertävät eri toimipisteisiin. Asiakkaita on toimintapäivää kohden 8-10. Asiakas käy toiminnassa pääsääntöisesti kerran viikossa.

Valtuusto päätti 9.12.2013 § 151 vuoden 2014 talousarvion ja taloussuunnitelman 2014-2018 yhteydessä ikäihmisille suunnatun päiväsairaalatoiminnan ja päivätoiminnan yhdistämisestä. Hyväksytyssä palvelusuunnitelmassa todetaan: ”Päiväsairaala ja päivätoiminta yhdistetään ja arvioidaan eniten palveluista hyötyvät kohderyhmät. Toimintojen yhdistämien suoritetaan kuitenkin niin, että Jokelassa ja Kellokoskella jatketaan päivätoimintaa.”

Päiväsairaalan ja päivätoiminnan yhdistämisen yhteydessä valtuusto päätti toimintaresurssien vähentämisestä. Toiminnasta vähennettiin 0,7 lähihoitajan työpanos 1.6.2014 alkaen. Henkilöstömenoja ei ole mahdollista vähentää, mikäli asiakasmäärään, käyntitiheyteen ja/tai nykyisen neljän toimipisteen järjestelymallille ei tehdä mitään.

Myös muihin toimintamenoihin kuin henkilöstömenoihin on varattu vuoden 2014 talousarviossa 22 000 € vähemmän määrärahaa kuin toiminnan ylläpitäminen muuttumattomana edellyttäisi. Muiden toimintamenojen vähennys on tehtävä 7 kuukauden aikana toiminnan yhdistämisen vaikutuksena. Käytännössä ainoa merkittävä kustannus, johon voidaan vaikuttaa yhdistämisen myötä kustannuksia vähentävästi, on henkilöstömenojen lisäksi asiakkaiden kuljetuskustannukset. Kuljetuskustannukset ovat henkilöstömenojen jälkeen toiseksi suurin toiminnan menoerä. Muihin pienempiin menoihin puuttuminen kiertyy välittömästi lähes pääsääntöisesti kustannukseksi toisaalle. Menojen kirjaaminen toisaalle kunnan menoiksi ei vähennä todellisuudessa kunnan kokonaismenoja. Kuljetuskustannuksiin voidaan vaikuttaa vähentävästi vain toimintaa paremmin organisoimalla, edullisimmilla kuljetuksilla/kuljetusjärjestelmää muuttamalla ja/tai asiakasmäärään/käyntitiheyttä vähentämällä.

Päiväsairaalan ja päivätoiminnan yhdistämisen osalta ei toistaiseksi ole päätetty muuta kuin edellä kerrottu. Asiasta ei ole päätetty, miten toiminta yhdistetään, mitkä ovat uuden toiminnan sisällöt, kuinka suuret toimintaryhmät ovat, missä toimipisteissä toimitaan, millä toimintakriteereillä toimintaan otetaan asiakkaita, mitkä ovat asiakkaiden käyntitiheydet, miten kuljetukset jatkossa järjestetään jne.

Toimintojen yhdistämistä suunnitellaan nyt viranhaltijaorganisaatiossa. Kun uudesta toimintamallista saadaan luonnos, sosiaali- ja terveyslautakunta käsittelee ja lopulta päättää asiasta. Asiaa valmistellaan siten, että sosiaali- ja terveyslautakunta voi päättää asiasta kevään aikana ja uuteen toimintamalliin voitaisiin siirtyä 1.6.2014 alkaen. Toimintaa suunnitellaan asetettujen talouden realiteettien pohjalta. Suunnittelun lähtökohtana on, että palvelu ei poistuisi tai vähentyisi niiltä ikäihmisiltä, jotka kaikkien eniten tarvitsevat tämän tyyppistä toimintaa voidakseen mahdollisimman pitkään asua omassa kodissaan. Uudesta toimintamallista luonnollisesti tiedotetaan kun asiassa on jotain uutta tiedotettavaa.

Aloitteessa on siteerattu valtuuston hyväksymää ikäpoliittista ohjelmaa päiväsairaalan ja päivätoiminnan osalta. Siteeraus oli otettu luvun ”Ikäihmisten palveluiden nykytilan ja toimintaympäristön kuvaukset” tekstistä eikä ohjelman tulevaisuutta koskevista luvuista. Ikäpoliittisen ohjelman tulevaisuutta koskevissa luvuissa todetaan mm. ”Palvelujen taso määritellään sellaiseksi, että palvelut pystytään rahoittamaan tuloilla.” Ja edelleen, että ”Tuusulan ikäihmisille suunnattujen palvelujen tavoitteena on tukea ikäihmisten hyvinvointia ja kotona asumista toimintakyvyn heikentyessä. Palvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti tarvittaessa yhteistyössä lähialueen kuntien tai yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, ja niillä tuetaan asiakkaan omia voimavaroja.”

Ikäpoliittisen ohjelman tavoitteet luvun alla todetaan mm. ”Ikäihmisten palvelujen palvelukriteereiden ja palveluprosessien määrittelyn myötä voidaan palvelut kohdistaa oikeille asiakasryhmille ja sujuvoittaa toimintaprosesseja. Kotihoidon asiakkaita kannustetaan ja ohjataan osallistumaan ennaltaehkäiseviin ja toimintakykyä ylläpitäviin toimintoihin…. Kotihoito, kotihoidon tukipalvelut, päivä- ja päiväsairaalatoiminta tukevat kotona selviytymistä. Oleellista on varmistaa eri tahojen riittävä yhteistyö kotona asuvan ikäihmisen parhaaksi.”

Ikäihmisten palvelujen järjestäminen ei kuitenkaan tarkoita suoraan sitä, että kunta järjestää tai ylipäätään maksaa kaiken ikäihmisiin kohdistuvan palvelun itse vaan myös sitä, että mahdollistetaan ja tarvittaessa tuetaan myös järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa. Yksinäisyys, sosiaalinen kanssakäyminen, ystävätuki, vertaistuki, virkistys ja mielekäs tekeminen ovat ainakin sellaisia osa-alueita, joihin ei tarvita sosiaali- ja terveydenhuollon ammatillista erityisosaamista ja jotka soveltuvat hyvin järjestö- ja vapaaehtoistoiminnan toimintasarkaan. Tästä on Tuusulassa myös hyviä esimerkkejä mm. Hyvän Tuulen Tuvan ja vapaaehtoistyön kautta. Nykyisen kunnan toimintana toteutettavan päiväsairaala- ja päivätoiminnan toimintasisällöissä on myös sellaista toimintaa, joissa mm. järjestö- ja vapaaehtoistoiminta voisi olla mukana.

Päätös

Päivitetty: 04.04.2014

« Takaisin