Kuntalaisten liikkumista helpottava kokeilu

Aloite tehty:
26.01.2015
Aloitteen tekijä:
Visuri Päivi / Tuusulan Puolesta valtuustoryhmä
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Tuusulan joukkoliikenteen palvelutaso on huonontunut kovasti vuodenvaihteen muutosten jälkeen. Pahimmillaan linja-autot ovat seisomapaikkoja myöten täynnä jo ensimmäisten pysäkkien jälkeen. Linja-auton ollessa täynnä koululaiset eivät ole päässeet edes kouluun. Kuntalaisten kiukku on oikeutettua.

Samaan aikaan Tuusulassa tehdään uutta Joukkoliikennestrategiaa tähtäimessä aina vuosi 2040, Tuusulan yleiskaavan tavoitevuosi. Strategialla rakennetaan tulevaisuutta, nykypäivään strategiasta ei valitettavasti ole kovasti apua.

Tässä tilanteessa pikaiset toimet ovat välttämättömiä. Vastikään onkin saatu muutama lisävuoro Helsinkiin ja Helsingistä. Näiden lisäksi Tuusulan Puolesta ry:n valtuustoryhmä ehdottaa kahta, vielä tämän talven aikana toteutettavissa olevaa toimenpidettä.

Ehdotus 1
Kunta neuvottelee ja tilaa paikallisen Hyrylän ympäristöä (Paijala-Lahela-Nahkela-Riihikallio-Ruotsinkylä-Hyrylä) kulkevan säännöllisen (aamuin/iltapäivisin) rengasreitin, jolla autetaan etenkin koululaisia, paikallista asiointiliikennettä ja liityntäliikkumista Hyrylään, mahdollisesti Keravallekin. Tämä voidaan toteuttaa mielellään paikallisen liikennöitsijän kohtuullisella vaatimustasolla olevalla kalustolla. Tämä pikaisesti tehtävä kokeilu voisi olla määräaikainen 6-12 kuukautta.

Ehdotus 2
Kunta käynnistää kotimaisen Tziip-kimppakyytisovellutuksen kanssa tuusulalaisille tarkoitetun kimppakyytien kokeilun, jossa automatisoidulla mobiilipalvelulla yhdistetään kyydin tarjoaja sekä tarvitsija. Kimppakyydin avulla tavoitteena on helpottaa työmatkaliikennettä, vähentää autoliikennettä sekä sen aiheuttamia päästöjä. Ennen kaikkea tällä palvelulla voimme tarjota tuusulalaisille uudenlaisen tavan työmatkoihin, arjen muuhunkin liikkumiseen, teitä ja lompakkoa sekä toivottavasti aikaa ja hermojakin säästäen.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 26.1.2015 § 24: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 27.1.2015: Teknisen toimen valmisteltavaksi
Tekninen lautakunta 25.4.2017 § 58: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 15.5.2017 § 219: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 29.5.2017 § 99: Aloite käsitelty

Vastaus

Vuoden vaihteeseen 2014-2015 ajoittui merkittävä seudullisen linja-autoliikenteen hankinta Tuusulassa, jossa Uudenmaan ELY-keskus hankki siirtymäajan sopimuksilla vuoden 2014 loppuun ajetun liikenteen päättyessä korvaavaa 1.1.2015 alkanutta liikennettä. Hankinta sisälsi lähes 100 Tuusulan aluetta koskevaa linja-autovuoroa, jotka maantieteellisesti sijoittuivat Hyrylä-Helsinki -käytävään Tuusulanväylän sekä Lahelan kautta, Hyrylä-Kerava -käytävään sekä Nahkela-Hyrylä -käytävään. Hankintaan liittyi liikennöitsijämuutoksia, joihin usein liittyy liikennöinnin alkaessa alkuvaikeuksia mm. aikatauluissa pysymisen sekä eri linjojen aikataulujen yhteensovittamisen kanssa. Vuoden 2015 alussa vallinnutta tilannetta paikattiin kevättalven kuluessa tarjontaa täydentävillä järjestelyillä sekä lisähankinnalla.

Sittemmin mm. 1.1.2015 aloitettu liikenne täydennyksin on hankittu ELY-keskuksen toimesta uudelleen ja tällä hetkellä pääosa seutuliikenteen hankintasopimuksista on voimassa kesäkuun alkuun 2018. Lisäksi elokuusta 2015 alkaen on aloitettu uusi Kerava-Hyrylä-Riihikallio-Aviapolis-Jumbo (linja 962) -liikenne, jonka myötä mm. Riihikallio-Hyrylä-Kerava -käytävän tarjontaa on muutettu mutta myös parannettu.

Ehdotuksen 1 osalta Nurmijärvi-Nahkela-Vaunukangas-Hyrylä -käytävään on saatu linja 937, jonka hankinta sittemmin on jatkunut. Linjan aikataulu on suunniteltu aamu- ja iltapäivisin pitkälti koulumatkaliikenteen ehdoilla. Suoraviivainen ruuhkatuntien linja soveltuu pitkäreittistä rengaslinjaa paremmin taajamakeskukseen tai sieltä pois suuntautuvaan koulu- ja myös työmatkamatkustamiseen. Hyrylä-Lahela-Ruotsinkylä-Riihikallio-Hyrylä -reitillä liikennöivän linjan 67 reitti on rengasreittimäinen ja palvelee reitin varrella oleviin kouluihin liittyvää matkustusta. Käytännössä on kuitenkin havaittu tällaisen linjan heikko matkustajien houkuttelevuus osana pitempää matkaketjua, joka jatkuu esim. Hyrylästä eteenpäin alueen muiden keskusten suuntaan.

Ehdotuksen 2 osalta kuntakehityksen ja tekniikan toimialan joukkoliikenneyksikkö katsoo, että Tziip tai sen kaltaiset kimppakyytejä ohjaavat älypuhelin tai -laitesovellukset ovat kuntalaisten tai muiden alueella liikkuvien vapaasti käyttöön otettavissa. Tziipin kaltaisen sovelluksen idea on yhdistää henkilöt, jotka kulkevat samaa matkaa tai osamatkaa ja ohjata heitä omaehtoiseen kimppakyytijärjestelyyn. Nykyisen lainsäädännön puitteissa jää osallisten keskinäiseksi asiaksi sopia kyytijärjestelyn yksityiskohdista, kyytien vastavuoroisuudesta tai muusta mahdollisesta kompensaatiosta.

Älylaitteiden yleistyminen ja sovellusten helppo jakelu ja kauppa, viestintäkanavien kehitys ja aihepiiriä tukeva "ajan henki" luovat hyvät mahdollisuudet em. sovellusten yleistymiselle ja käyttäjäkokemuksiin ja -tarpeisiin perustuvalle jatkokehittämiselle, mutta sovellustasolla myös nopealle toiminnallisuuden ja yksittäisen palvelun suosion muuttumiselle. Älypuhelin tai -laitesovellusten lisäksi kimppakyytejä sovitaan edelleen todennäköisesti myös perinteisemmillä viestintämenetelmillä. Koko kunnan alueelle ajatellun kimppakyytijärjestelmän tulisi käytännössä olla avoinna yleisesti kunnan alueella, lähikunnissa tai esimerkiksi koko pääkaupunkiseudulla liikkuville ihmisille. Kunnan osallistuminen järjestelyyn jonkinlaisena kokeilun isäntänä tulisi tuomaan mukanaan huomattavan hallinnollisen taakan toimintaan liittyvän tietosuojaan, tietoturvaan sekä liikenteen lainsäädäntöön liittyvistä näkökulmista. Joukkoliikenneyksikkö ei tunnista kimppakyyti -aihepiirin kehitykseen osallistumisessa tai vaikuttamisessa saatikka yksittäiseen sovellukseen tukeutumisessa sellaista kunnan roolia tai tarkoitusta, joka toisi nykyisellään kunnalle tai alueen liikennejärjestelmälle yleistä pitkäkestoisempaa hyötyä. Joukkoliikenneyksikkö katsoo, ettei kunnan tule nykytilanteessa lähteä mukaan kaikille kuntalaisille tai alueella liikkuville avoimen kimppakyytisovelluksen kehitystyöhön aloitteessa ehdotetulla tavalla.

Päätös

Päivitetty: 31.05.2017

« Takaisin