Lukio-opetuksen järjestäminen ja uuden lukion rakentaminen Tuusulan kuntaan

Aloite tehty:
16.03.2015
Aloitteen tekijä:
Hyrylän lukion vanhempainyhdistys ry / Lindberg Arto
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Uudet lukio-opetuksen järjestämisluvat tulevat hakuun vuonna 2015 ja luvat astuvat voimaan vuonna 2017. Samaan aikaan lukio-opetuksen rahoitusjärjestelmä muuttuu. Opiskelijakohtainen valtionosuus laskee ja kuntarahoitusosuuden merkitys lisääntyy. Tuusulassa asuu tällä hetkellä noin 1000 lukiolaista, joista n. 540 opiskelijalle oman kunnan lukion toimipisteet tarjoavat opiskelupaikan. Hyrylän toimipisteessä opiskelee n. 340 lukiolaista (Tuusulan kunta, 2014). Sen nykyiset tilat riittävät enintään 380 opiskelijalle, mikä riippuu myös kasvavasta yläasteen oppilaiden määrästä. Uusia asuinalueita rakennetaan jatkuvasti. Kunnan asukasmäärä kasvusta johtuen myös lukioon opiskelemaan pyrkivien määrä kasvaa ja tarvitaan lisää opetustiloja. Tuusulan lukion Hyrylän toimipiste on tällä hetkellä erittäin laadukas ja toimiva opetuksen ja toiminnan kannalta, mutta samaa ei voida sanoa itse koulukiinteistöstä. Hyrylän koulukeskus on rakennettu useassa eri vaiheessa 1960-luvulta alkaen. Kiinteistön päätilat tulevat rajallisen elinkaarensa päähän. Vanhan kiinteistön ylläpitäminen tai peruskorjaaminen tulee kalliiksi (Roine, 2014). Vanhempainyhdistys haluaa tuoda esiin oman näkemyksensä lukio-opetuksen järjestämisestä Tuusulan kunnassa. Tärkeää on, että Tuusulassa säilyy oma itsenäinen lukio. Lukio-opetuksen järjestämisestä tulee olla visio, joka huomioi opiskelijoiden tarpeet ja on taloudellinen.

Rykmentinpuiston alueelle on jo esitetty paikkaa uudelle lukiolle. Koska Hyrylän lukio tarvitsee joka tapauksessa lisää opetustiloja, niin kannatamme kokonaan uuden lukiokiinteistön rakentamista Hyrylän Rykmentinpuistoon. Se olisi pitkällä aikavälillä taloudellisesti ja toiminnallisesti edullisempi vaihtoehto. Rykmentinpuisto sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien päässä lähellä linja-autoasemaa, Hyrylän keskustaa, urheilukeskusta, uimahallia ja kunnan palveluita. Tuusulassa on samaan aikaan tarvetta myös laajemmin kuntalaisia yhdistävälle monitoimitalolle.

Lukiorakennuksen monikäyttöisyyttä voitaisiin lisätä yhdistämällä siihen koulutoiminnan lisäksi myös muita toimintoja, kuten kulttuuritoimen, kansalaisopiston, kirjaston, liikuntatoimen ja nuorisotoimen palveluita. Tuusulan kunta on kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu kulttuuripitäjä, jossa toimii useita teatteri-, musiikki-, tanssi- ja kuvataideryhmiä. Ne tarvitsevat parempia ja nykyaikaisempia harrastus- ja esiintymistiloja. Laadukasta konserttitilaa on toivottu Tuusulaan jo pitkään. Sen voisi yhdistää koulun juhlasali-auditoriotiloihin. Saman tilan erilaiset akustiset vaatimukset on mahdollista toteuttaa esim. muuntuvilla seinärakenteilla.

Lukiokoulutuksella on Tuusulassa nykyisin ja tulevaisuudessa tärkeä osa. OECD:n (2012) julkaiseman koulutustutkimuksen perusteella 2/3 bruttokansantuotteen kasvusta perustuu korkeakoulutetun työvoiman tuottavuuteen. Lukiokoulutus on luonnollisesti tärkein lähtökohta korkeamman koulutustason saavuttamiseen. Uuden lukiorakennuksen myötä alueen nuorille voitaisiin tarjota tulevaisuuden haasteisiin vastaavaa lukiokoulutusta ja uusia monipuolisia opetusmenetelmiä. Uudet tilat ja ajanmukainen teknologia tukevat myös henkilökunnan työtä, lisäävät viihtyvyyttä ja edesauttavat pätevän henkilökunnan rekrytoinnissa (Onnismaa, 2010). Jos uusi lukiorakennus rakennetaan Hyrylään, se lisää Tuusulan lukion vetovoimaa ja kokonaisopiskelijamäärää hyvin todennäköisesti kasvaa. Tulevaisuudessa toimipisteiden vahvuutena voisi olla erikoistuminen, mikä edelleen vahvistaisi Tuusulan lukiota kokonaisuutena. Opintokurssien tarjontaa voidaan lisätä toimipisteiden välillä modernin tieto- ja viestintäteknologian avulla sekä hyödyntämällä yhteisten opettajien osaamista.

Hyrylän Rykmentinpuisto on Tuusulan kunnan avainaluetta. Lukiolaisille ja heidän perheilleen läheinen sijainti ja hyvät julkisen liikenteen yhteydet koululle ovat tärkeitä. Koulun sijainti lähellä asuinaluetta nostaa myös asuinalueen arvostusta (HS 6.12.2014, A28). Vapaatuntien aikana opiskelijat voisivat käyttää esim. kirjaston, uimahallin ja urheilukeskuksen palveluja. Kirjaston sijoittamista lukion yhteyteen tulisi arvioida. Se tukisi opiskelijoiden opintoja lukusaleineen ja tiedonhakupalveluineen. Uutena palveluna kirjastoon voisi järjestää kurssikirjojen osto-, myynti- ja lainauspisteen. Uusi lukiorakennus voisi olla edustava ja erityinen kohde mahdollisten Rykmentinpuiston asuntomessujen yhteydessä v. 2020 sekä kunnan markkinoinnissa muulloinkin. Nuorison koulutukseen ja opiskeluolosuhteisiin panostaminen sekä vireä kulttuuritoiminta lisäävät kuntalaisten hyvinvointia (Rimpelä 2008, Liikanen 2010).

Hyrylän lukion vanhempainyhdistys ry ehdottaa, että uuden lukiorakennuksen ja siihen liittyvien monitoimitilojen suunnitteluun kunta perustaa ohjausryhmän, johon otetaan mukaan opettajien, koulun muun henkilökunnan, lukiolaisten ja vanhempien edustajia. Kunnan kirjasto-, kulttuuri-, nuoriso-, liikuntatoimien sekä kulttuuri- ja liikuntajärjestöjen tila- ja toimintatarpeet tulee selvittää. Niiden edustajat tulee ottaa mukaan suunnittelu- ja rakennusprojektin kaikkiin vaiheisiin. Siten voitaisiin toteuttaa Tuusulan kunnan keskeiselle alueelle mahdollisimman monia kuntalaisia palveleva lukio- ja kulttuuritoimintakeskus. Toivomme kovasti, että Tuusulan kunta haluaa kehittää entistä parempaa ja tulevaisuuden haasteisiin vastaavaa lukiokoulutusta ja rakentaa uuden lukiokiinteistön Hyrylään.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 16.3.2015 § 51: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 17.3.2015: Kasvatus- ja sivistystoimeen valmisteltavaksi
18.3.2015: opetuspäällikkö Markus Torvisen ja Hyrylän lukion rehtori Seppo Kärpäsen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 13.4.2015 § 182: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 11.5.2015 § 71: Aloite käsitelty

Vastaus

Kasvatus- ja sivistystoimi toteaa vastauksenaan aloitteisiin seuraavaa:

Tausta ja nykyiset tilat

Tuusulan lukiolle ollaan tekemässä yhteistä toimintakulttuuria ja visiota monin eri tavoin. Tuusulan lukio on saamassa syksyllä yhteisen organisaation ja kurssitarjontaa yhtenäistetään esimerkiksi verkkokurssien avulla. Tavoitteena on muodostaa toimiva ja taloudellinen Tuusulan lukion kokonaisuus, johon kuuluu kolme toimipistettä. Nykyiset Tuusulan lukion Hyrylän toimipisteen tilat ovat aloitteissa mainitun mukaisesti riittämättömät, mikäli opiskelijamääriä halutaan kasvattaa nykyisestä. Hyrylän koulukeskuksen kunto on osin varsin lähellä käyttöikänsä loppua. Suuri osa lukion tiloista on toki suhteellisen uusia ja kohtuullisessa kunnossa, mutta osa tiloista (yhteiskäytössä yläasteen kanssa olevat opetustilat sekä lähes kaikki hallintotilat) sijaitsevat koulukeskuksen vanhemmissa osissa.

Sijainti ja rakennuksen monikäyttöisyys

Aloitteessa ehdotetaan uuden lukiorakennukselle paikaksi Rykmentinpuistoa. Tämä on ollut myös hankesuunnitelman ajatuksena. Suunnittelun lähtökohtana on nimenomaan monitoimitalo, jossa lukion lisäksi olisi muitakin toimijoita.

Vetovoimaisuus

Tuusulan lukion vetovoimassa keskeistä on kokonaisuus, jonka muodostavat opetuksen laatu, monipuoliset opetusmenetelmät, riittävä kurssitarjonta, osaava henkilökunta, opiskelijalähtöinen toimintakulttuuri ja ajanmukaiset tilat ja välineet. Vetovoimaisuutta ei siis voida perustaa pelkkään uuteen rakennukseen, mutta kokonaisuuden kannalta tulee myös opetustilojen ja -välineiden olla tarkoituksen- ja ajanmukaisia. Uusi lukion päärakennus siis sopisi mainiosti tukemaan Tuusulan lukion vetovoimaisuutta.

Kunnan toimenpiteet

Uuden lukiorakennuksen suunnittelu aloitettiin jo vuonna 2010, mutta se on ollut muutaman vuoden pysähdyksissä. Tälle vuodelle on kuitenkin saatu jälleen suunnitteluraha hankesuunnittelua varten.

Hankesuunnittelutyön lisäksi on aloitettu lukio-monitoimitalon suunnittelun palvelumuotoiluprojekti, jonka tarkoituksena on kerätä ja analysoida asiakastietoa opiskelijoilta, huoltajilta, kunnan virkamiehiltä sekä rakennuksen muilta mahdollisilta käyttäjiltä. Palvelumuotoiluprojektissa on mukana laajasti mahdollisia monitoimitalon käyttäjäryhmiä, myös kulttuurin alalta. Palvelumuotoiluprojektissa kerätyt ja analysoidut tiedot hyödynnetään hankesuunnitelmaa tehtäessä. Siten voidaan varmistamaa, että rakennuksesta tulee toimiva ja käyttäjien tarpeet huomioiva kokonaisuus. Palvelumuotoiluprojekti jatkuu kesäkuuhun 2015 asti.

Varsinainen hankesuunnitteluryhmä kootaan välittömästi palvelumuotoiluprojektin päätyttyä tai jo ennen sitä kevään 2015 lopulla ja myös siinä pidetään mukana eri alojen ja järjestöjen sekä käyttäjäryhmien edustajat. Rykmentinpuiston monitoimitalon ja siihen sisältyvän lukiorakennuksen toteuttaminen vaatii saumatonta yhteistyötä luottamushenkilöiden, virkamiesten, rakennuksen tulevien käyttäjien ja muiden yhteistyökumppanien välillä.

Lisätiedot: rehtori Seppo Kärpänen p. 040 314 3258

Päätös

Päivitetty: 29.05.2015

« Takaisin