Kaavamääräysten asumista koskevien merkintöjen laajentaminen erityisryhmien yhteisöllistä asumista tukevaksi

Aloite tehty:
21.09.2015
Aloitteen tekijä:
Sarenius-Salmenkivi Erja / Keskiryhmä
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Erityisryhmien, kuten kehitysvammaisten, vammaisten, mielenterveyskuntoutujien sekä vanhusten, asumistarpeiden ja niiden erityismääräysten laajentaminen on huomioitava Tuusulan kunnan kaavoituksessa ja asumismääräyksissä. Kaavamääräyksillä tulee mahdollistaa erityisryhmien yhteisöllinen asuminen ja erilaiset palveluasumismuodot tavallisilla asuinalueilla/asuintonteilla.

Aloitteella pyritään etsimään yhteisymmärrystä toimialojen ja yhteistyökumppaneiden toiminnassa, mikä mahdollistaa erityisryhmien asumisen muuttumisen joustavammaksi sekä minimoi poikkeuslupatarpeet kunnan omassa rakennuskannassa ja yhteistyökumppaneiden kanssa tehtävissä yhteistöissä. Näin luodaan väljyyttä ja yksiselitteisyyttä rakennuskaavoihin ja palveluiden mahdollistaminen saatetaan panna käytäntöön kevyemmin toimenpitein.

Uusien asuntoalueiden kaavoituksessa ja rakentumisessa näillä tulevilla toimenpiteillä on vahvistava vaikutus yhteisöllisyyteen. Alati muuttuvassa palvelutarpeiden valikossa erilaisten erityisryhmien asunnontuotannon on oltava mahdollisimman lähellä omia tukiverkostoja, mikä vähentää muiden tukipalveluiden käyttöä. Tehokkaampi palveluiden koordinointi mahdollistaa inhimillisemmän ja asiakaslähtöisemmän ympäristön erityisryhmille, sekä tuo säästöä kunnan talouteen.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 21.9.2015 § 127: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 22.9.2015: Kuntakehitys/kaavoitukseen valmisteltavaksi
Kuntakehityslautakunta 1.3.2017 § 29: Ehdotus kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
Kunnanhallitus 20.3.2017 § 114: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 8.5.2017 § 72: Aloite käsitelty

Vastaus

Muutamissa uusimmissa asemakaavoissa on mahdollistettu palveluasuminen ja tavanomaisen asuinrakentaminen samalla korttelialueelle ilman, että tätä määritellään asemakaavalla. Näin on voitu toimia, koska kaavaa laadittaessa tehtävät vaikutukset kummassakin tapauksessa ovat melko samankaltaiset. Tätä käytäntöä on kokeiltu mm. asemakaavoissa Puustellinmetsä, Lahelnapelto II, Rykmentinpuiston keskus ja Kauppatie II. Tämä antaa mahdollisuuksia toteutusvaiheessa vielä valita mihin palvelu- tai erityisasumista on tarpeen sijoittaa. Tapa joustavoittaa lupakäytäntöjä ja samaa käytäntöä on syytä jatkaa niiden kaavojen ja kortteleiden osalta, joissa voi katsoa olevan suositeltavaa sijoittaa palveluasumista esim. palvelujen saavutettavuuden johdosta. Harkinta on tehtävä tapauskohtaisesti.

Toisin kuin aloitteessa kerrotaan, useampien erilaisten toimintojen merkitseminen ei tuo yksiselitteisyyttä kaavaan, vaan nimenomaan jättää toteutusvaiheeseen vielä kysymyksiä. Tämän voi katsoa olevan heikkous.

Päätös

Päivitetty: 15.05.2017

« Takaisin