Keski-Uudenmaan uimahallien sisäänpääsyn yhdistäminen

Aloite tehty:
07.12.2015
Aloitteen tekijä:
Ceder Marko / Tuusulan puolesta valtuustoryhmä
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Esitän, että Tuusula selvittää uimahallin sisäänpääsyn yhdistämistä yhdessä Keravan, Järvenpään, Nurmijärven ja Hyvinkään kesken, jolloin käyttäjä voisi valita uimahallin vapaasti.

Aloitteen tavoitteena on edistää ylikunnallisia liikuntapalveluita kuntalaisten eduksi. Tavoitteena on myös vastata Tuusulan kunnan strategiaan ja sen vuositavoitteisiin, liikuntalakiin terveyttä ja hyvinvointia edistäen sekä saavuttaa yhdenvertainen vesiliikuntapalvelu Keski-Uudenmaalle.

Ensi vuoden 2016 talousarvioon on vuositavoitteisiin kirjattu: "Hyödynnämme mahdollisuudet palvelutoiminnan järjestämiseksi kuntien yhteistyönä. Selvitämme lähikuntien kanssa kuntien yhteisiä palvelutuotannon ja sähköisen asioinnin ratkaisuja". Voisiko uimahallien välinen uusi palvelukonsepti toimia pioneerina kuntayhteistyön tiivistämiseksi?

Tuusulan uimahalli on hyvä esimerkki 2015 voimaan tulleen liikuntalain mukaisesta toiminnasta, sillä se mahdollistaa terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämisen ja parantamisen huomioiden hyvin mm. koululaiset, lapset, aikuiset, ikääntyvät, liikuntarajoitteiset, erityisryhmät ja urheiluseuratoimijat. Uimahalli tarjoaa mahdollisimman tasa-arvoiset liikuntapalvelut kaikille palvellen 320 päivää vuodessa. Kävijöitä on vuosittain 250 000 uimaria, joka on huomattava kävijämäärä alkuperäiseen mitoitukseen.

Tuusulan uimahallin vaatekaapit ovat saaneet huomautuksen kuntotarkastuksessa vuodesta 2009 lähtien. Kaappien uusimisen yhteydessä voisi myös ovien lukot uudistaa yhdenmukaiseksi Keski-Uudenmaan uimahallien kanssa, jolloin sama ranneke toimisi kaikissa uimahalleissa.

Selvityksessä tulisi ottaa kantaa mm. seuraaviin asioihin:

1) muutostarve sisäänpääsyjärjestelmän uudistamiseen ja yhdistämiseen
2) lippujen hinnoittelun yhdenvertaisuuteen
3) synergiaetuihin
4) talousvaikutuksiin mikäli Tuusulan uimahallin pukuhuoneiden kaapistot ja avainjärjestelmä on uusittava.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 7.12.2015 § 183: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 8.12.2015: Kasvatus- ja sivistystoimeen valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 18.04.2016 § 140 : Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 9.5.2016 § 47: Aloite käsitelty

Vastaus

Uimahalli on alueellinen palvelu, joka toimii lähipalveluperiaatteella. Uimahallin käyttäjä voi kotipaikastaan riippumatta valita lähimpänä asuinpaikkaansa olevan hallin kotihallikseen asuinkunnastaan riippumatta. Lähiseudun uimahallit toimivat pääasiassa edellä mainitulla tavalla, kunnat ovat kuitenkin määritelleet osan palveluista mm. hinnoittelun osalta koskemaan vain paikkakuntalaisia. Tämän lisäksi jokaisessa uimahallissa on oma sisäänpääsyjärjestelmä, jotka eivät ole kaikkien hallien osalta vielä yhteensopivia eikä rannekkeita/kortteja voi ladata koskemaan alueella sijaitsevia uimahalleja.

Uimahalleihin on teknisesti mahdollista toteuttaa palveluja, jotka toimivat eri halleissa riippumatta tuotteen ostopaikasta. Rahaliikenne ja tilitykset voidaan selvittää taustaohjelmiston avulla ns. clearing-ajolla osto- ja käyttötapahtumien mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kuntien välisellä sopimuksella asiakas saa tuotteen ostohetkellä oikeuden käyttää palvelua haluamassaan paikassa yhteisesti sovituilla hinnoilla.

Lähiseudun uimahallien hinnoittelun yhdistäminen edellyttää tarvittavia päätöksiä kunnissa ja yhdenmukaista sisäänpääsyjärjestelmää. Tuusulan liikuntapalvelut valmistelee tänä vuonna pukukaappijärjestelmän kilpailutusta ja esittää investointimäärärahaa vuodelle 2017. Liikuntapalvelujen tavoitteena on, että kaappien lukitusjärjestelmä vaihtuu avaimista rannekkeisiin ja että sisäänpääsyjärjestelmä on yhteensopiva Tuusulan uimahallissa nykyisin käytössä olevan järjestelmän kanssa. Muutoksen jälkeen aloitteessa kuvattu toimintatapa on mahdollista toteuttaa niissä kunnissa, joiden uimahalleissa päädytään tarjoamaan samansisältöisiä ja asiakkaille samanhintaisia tuotteita.

Päätös

Päivitetty: 16.05.2016

« Takaisin