Tuusulan uimahallissa motivoi käymään terveyden ja kunnon ylläpito sekä arjessa jaksaminen

31.01.2023

Tuusulan uimahallin asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin verkkokyselynä viime syksynä 26.10.–23.11.2022. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Tuusulan uimahallin palveluihin ja tiloihin sekä kerättiin kehittämisideoita uimahallin toimintaan liittyen. Kyselyssä kysyttiin myös energian säästövinkkejä energian säästämiseksi.

Asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksia käytetään uimahallipalveluiden kehittämisessä. Verkkokyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 418 henkilöä.

Uimahallin palveluita käytetään monipuolisesti

Valtaosa Tuusulan uimahallin asiakkaista on kyselyn mukaan tuusulalaisia (78,1%) ja Hyrylän alueella asuvia (89,1%). Uimahalliin tullaan useimmiten omalla autolla (81,8%) ja uimahallin palveluja käyttävät käyvät uimahallissa säännöllisesti; yli puolet vastaajista vastasi käyvänsä uimahallissa vähintään kerran viikossa.

Kyselyn vastauksien perusteella kaikkia uimahallin palveluita käytetään monipuolisesti. Saunan käyttö on suosittua, sillä 64,1% vastasi käyvänsä saunassa uimahallissa käynnin yhteydessä. Kuntouinti oli suosituin yksittäinen liikuntamuoto uimahallissa. 52,2% vastaajista ilmoitti harrastavansa kuntouintia uimahallikäynnin aikana. Vesijuoksua kertoi uimahallikäynnin aikana harrastavansa noin neljännes vastaajista (26,3%) ja ohjattuun liikuntaan osallistui viidennes (19,1%) vastaajista. Omatoimisista virtuaalisista vesijumpista on tullut yhä suositumpia, jopa suositumpaa kuin ohjatut liikuntatunnit. Virtuaalisiin vesijumppiin osallistui vastaajista 37,6%.

Uimahallin energiansäästötoimenpidevinkeissä toivottiin vesien lämpötilojen pitämistä normaaleissa lämpötiloissa sekä saunojen käytön rajoittamista

Asiakastyytyväisyyskyselyssä kysyttiin asiakkaiden energian säästövinkkejä uimahallin energian säästämiseksi. Suurin osa vastanneista toivoi ettei uintivesien lämpötiloja laskettaisi. Suurin osa vastaavista oli sitä mieltä että säästöjä kannattaisi hakea saunojen käytön rajoittamisella sekä valaistuksen vähentämisellä.

Uimahalliin on mukava tulla ja asiakkaat lähtevät uimahallista hymyssä suin

Valtaosa (91,6%) vastaajista oli erittäin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä uimahallin henkilökunnan asiakaspalveluun. Puku- pesu- ja allastilojen siisteyteen, viihtyvyyteen ja toimivuuteen oltiin myös tyytyväisiä; jopa 91,4% vastaajista oli erittäin tyytyväinen tai melko tyytyväinen tilojen viihtyvyyteen ja uimahallin tilojen siivoukseen.

Kun kysyttiin, mikä motivoi käymään uimahallissa, 76,1% vastasi kunnon ylläpitämisen ja kehittämisen motivoivan itseä käymään uimahallissa. Myös terveys (62%) ja arjessa jaksaminen (51%) motivoi kyselyyn vastanneita tulemaan harrastamaan uimahallipalveluiden pariin. Avoimissa vastauksissa näkyi omien lasten riemun näkeminen sekä lasten vieminen uimahalliin uimataidon saamiseksi motivoivan aikuisia tulemaan uimahalliin perheen kanssa. Uimahalli on lapsiperheiden ja lasten keskuudessa suosittu vapaa-ajan harrastamisen paikka, mikä näin ollen vie myös perheiden aikuisia uimahalliin.

Vapaassa palautteessa kiitosta sai erityisesti uimahallin työntekijät ja liikunnanohjaajat ystävällisestä ja iloisesta palvelusta. Myös uimahallin toimivuus ja viihtyvyys korostuivat vapaassa palautteessa. Vastauksissa näkyi, että uimahalliin tultiin useimmiten hyvällä mielellä ja 94,5 % vastaajista kertoi myös lähtevänsä uimahallista hymyssä suin.

Tutustu kyselyn tuloksiin

Lisätiedot: 
Uimahallin esimies Pasi-Jussi Hyytinen, p. 040 314 3495, pasi-jussi.hyytinen@tuusula.fi                           

 

Takaisin