Tuusulan uimahallissa motivoi käymään terveyden ja kunnon ylläpito sekä arjessa jaksaminen

26.05.2021

Tuusulan uimahallin asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin verkkokyselynä viime syksynä 21.10.22.11.2020. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Tuusulan uimahallin palveluihin ja tiloihin sekä kerättiin kehittämisideoita uimahallin toimintaan liittyen. Kyselyssä kysyttiin myös korona-ajan erityispiirteisiin liittyviä kysymyksiä hygieniasta, terveysturvallisuudesta sekä uimahallin palveluiden käyttöaktiivisuudesta koronapandemian aikana. Asiakastyytyväisyys kyselyn vastauksia käytetään uimahallipalveluiden kehittämisessä. Verkkokyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 401 henkilöä.

Uimahallin palveluita käytetään monipuolisesti

Valtaosa Tuusulan uimahallin asiakkaista on kyselyn mukaan tuusulalaisia (70,5%) ja Hyrylän alueella asuvia (89,1%). Uimahalliin tullaan useimmiten omalla autolla (83%) ja uimahallin palveluja käyttävät käyvät uimahallissa säännöllisesti; yli puolet vastaajista vastasi käyvänsä uimahallissa 1–3 kertaa viikossa.

Kyselyn vastauksien perusteella kaikkia uimahallin palveluita käytetään monipuolisesti. Saunan käyttö on suosittua, sillä liki 61% vastasi käyvänsä saunassa uimahallissa käynnin yhteydessä. Kuntouinti oli suosituin yksittäinen liikuntamuoto uimahallissa (48,3% vastaajista ilmoitti harrastavansa kuntouintia uimahallikäynnin aikana). Vesijuoksua kertoi uimahallikäynnin aikana harrastavansa reilu kolmannes vastaajista (32,3%) ja ohjattuun liikuntaan osallistui vajaa kolmannes (27%) vastaajista. Omatoimisista virtuaalisista vesijumpista on tullut yhä suositumpia, jopa yhtä suosittuja kuin ohjatut liikuntatunnit. Virtuaalisiin vesijumppiin liittyen tuli myös avoimissa vastauksissa runsaasti palautteita sekä kiitosta ja toiveita jatkosta. Yksi yleinen toive oli isompi näyttö virtuaalijumpan katsomiseen, ja tähän toiveeseen on vastattu; uimahallissa on nyt isompi näyttö virtuaalijumpille. Myös uimaratojen järjestystä on uudistettu asiakaspalautteiden mukaisesti: Vesijuoksu tapahtuu muutoksen myötä 1 radalla ja lasten käyttöön on varattu rata 6.

Uimahalli sai kiitosta korona-ajan turvallisuudesta huolehtimisesta

Maaliskuussa 2020 Tuusulan uimahalli suljettiin ensimmäisen kerran koronapandemian vuoksi. Kun uimahalli avautui jälleen kevään sulun jälkeen 1.6.2020 vain pieni osa asiakkaista palasi heti uimahalliin: 27,3% kyselyyn vastanneista kertoi palanneensa uimahalliin heti sen avauduttua kesäkuussa. Valtaosa (92 %) vastaajista oli kuitenkin palannut uimahallipalveluiden pariin lokakuuhun 2020 mennessä. Ihmisten kaipuu uimahallipalveluiden pariin oli siis ollut suuri ja valtaosa koki uimahalliin paluun turvallisena. Vain hyvin pieni osa vastaajista kertoi, ettei aio palata lähiaikoina takaisin uimahalliin. 80,9% vastaajista oli tyytyväinen uimahallin hygieniaan ja turvallisuuteen korona-aikana. Uimahalli suljettiin jälleen yleiskäytöltä marraskuussa 2020 ja sulku kesti toisella kertaa toukokuun alkuun asti; uimahalli on avattu jälleen rajoitetusti 3.5.2021 alkaen.

Uimahalliin on mukava tulla ja asiakkaat lähtevät uimahallista hymyssä suin

Valtaosa (96,4%) vastaajista oli erittäin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä uimahallin henkilökunnan asiakaspalveluun. Tilojen viihtyvyyteen oltiin myös tyytyväisiä; jopa 93% vastaajista oli erittäin tyytyväinen tai melko tyytyväinen tilojen viihtyvyyteen ja uimahallin tilojen siivoukseen.

Kun kysyttiin, mikä motivoi käymään uimahallissa, 76,4% vastasi kunnon ylläpitämisen ja kehittämisen motivoivan itseä käymään uimahallissa. Myös terveys (61,7%) ja arjessa jaksaminen (53,4%) motivoi kyselyyn vastanneita tulemaan harrastamaan uimahallipalveluiden pariin. Avoimissa vastauksissa näkyi omien lasten riemun näkeminen sekä lasten vieminen uimahalliin uimataidon saamiseksi motivoivan aikuisia tulemaan uimahalliin perheen kanssa. Uimahalli on lapsiperheiden ja lasten keskuudessa suosittu vapaa-ajan harrastamisen paikka, mikä näin ollen vie myös perheiden aikuisia uimahalliin.

Vapaassa palautteessa kiitosta sai erityisesti uimahallin työntekijät ja liikunnanohjaajat ystävällisestä ja iloisesta palvelusta. Myös uimahallin toimivuus ja viihtyvyys korostuivat vapaassa palautteessa. Vastauksissa näkyi, että uimahalliin tultiin useimmiten hyvällä mielellä ja 97,2 % vastaajista kertoi myös lähtevänsä uimahallista hymyssä suin.

Tutustu kyselyn tuloksiin

Lisätiedot: 
Uimahallin esimies Pasi-Jussi Hyytinen, p. 040 314 3495, pasi-jussi.hyytinen@tuusula.fi                           

Takaisin