Joustava tuki - yhteinen koulu, tuen rakenteiden muutokset Tuusulan opetustoimessa

26.01.2017

Tuusulan opetustoimessa on toteutettu alakoulujen (luokat 1-6) tuen rakenteiden muutosta Joustava tuki - yhteinen koulu -toimenpideohjelman nimellä. Tuen rakenteiden ja opetusjärjestelmien kehittäminen ja uudelleen järjestäminen on ajankohtaista, koska perusopetuksen tarpeet sekä perusopetuslaki (642/2010) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ovat muuttuneet. 

Oppilaan tuki omassa lähikoulussa ennaltaehkäisevämmäksi

Kolmiportaisen tuen mukanaan tuomat muutokset ovat haastaneet tuusulalaisen perusopetuksen rakennetta. Erityisen tuen lisäksi on välttämätöntä lisätä ja painottaa tehostettua ja etenkin yleistä tukea lähikoulussa ja alueilla. Tavoitteena kehittämisessä on, että mahdollisimman moni oppilas voi käydä omaa lähikouluaan, jossa opetusjärjestelyt ovat oikea-aikaisia, joustavia ja tarkoituksenmukaisia. Lisäämällä yleistä ja tehostettua tukea voidaan vähentää erityisen tuen tarvetta ja saada kolmiportainen tuki toimimaan siten, että se toimii enemmän ennaltaehkäisevänä kuin korjaavana. Toimenpideohjelman tavoitteena on samalla lisätä erityisopetuksen resurssia ja jakaa sitä tasaisemmin kaikkiin Tuusulan kouluihin.

Toimenpideohjelman eteneminen

Joustava- tuki - yhteinen koulu -toimenpideohjelma käynnistyi syksyllä 2013, jolloin ohjelmalle nimettiin opetuspäälliköstä, rehtoreista ja kasvun ja oppimisen tuen koordinaattorista muodostettu työryhmä.  Lukuvuoden 2013-2014 aikana kyseinen työryhmä keräsi lausuntoja ja ehdotuksia Tuusulan opetustoimessa työskenteleviltä eri ammattiryhmiltä sekä vieraili muissa Suomen kunnissa tutustumassa erilaisiin tuen järjestämismalleihin.

Saatujen lausuntojen, vierailuista saatujen havaintojen ja omien pilotointikokeiluiden pohjalta Tuusulaan on kehitetty malli, jossa oppilaan tarvitsema tuki toteutetaan niin pitkälle kuin mahdollista oppilaan omassa koulussa. Kaikkien oppilaiden kohdalla oman koulun tarjoama tuki ei kuitenkaan ole riittävää. Tästä syystä malliin on rakennettu alueellisesti palvelevia erityisen tuen pienluokkia ja koko kuntaa palvelevia erityisen tuen luokkia.
   
Joustavan tuen rakenteet    
Kuva: Joustavan tuen malli           

Toimenpideohjelman pilotointi käynnistyi lukuvuonna 2014-2015. Tällöin Jokelan alueella käynnistyi koko aluetta koskeva pilotointi, jossa luokkamuotoista erityisopetusta vähennettiin Pertun koulusta ja resurssia siirrettiin Kolsan ja Lepolan kouluihin. Muutoksen myötä Kolsan ja Lepolan kouluissa oli erityisopetusta saatavilla jokaisena koulupäivänä. Samalla Mikkolan koulussa ja Hyrylän yläasteella käynnistyi omat koulukohtaiset pilotointihankkeet, joissa koulun sisällä erityisopetus järjestettiin uudella tavalla osana yleisopetusta. Pilotointihankkeiden lisäksi jokainen koulu toteutti oman tuen järjestämiseen tai oppilashuoltoon liittyvän kehittämishankkeen.

Lukuvuoden 2015-2016 aikana käynnissä olevat pilottihankkeet jatkuivat ja Jokelan alueella käynnistyi alueellisen pienluokan pilottihanke. Lukuvuodelle 2016-2017 toteutettiin laajemmin erityisopetuksen resurssien uudelleen kohdentamista. Mikkolan ja Kirkonkylän kouluilta erityisopetuksen resurssia väheni yleisopetuksen resurssin kasvaessa ja olemassa olevaa resurssia kohdennettiin koulun sisäisin järjestelyin uudella tavalla. Hyökkälän, Paijalan, Rusutjärven, Ruotsinkylän, Tuomalan, Vanhakylän ja Vaunukankaan kouluilla erityisopetuksen resurssi kasvoi. Tavoitteena on, että loput tarvittavat muutokset alakoulujen osalta ovat tehtynä elokuuhun 2017 mennessä.

Muutosta on esitelty kouluilla kehittämishankkeen aikana mm. vanhempainiltojen yhteydessä ja ensi syksyn mahdollisista muutoksista tiedotetaan koulukohtaisesti. Toimenpideohjelma jatkuu yläkoulujen osalta eri vaihtoehtojen selvittämisellä tämän vuoden aikana.

Toimenpideohjelman aikana erityisopettajien määrä Tuusulan kunnassa on lisääntynyt viidellä opettajalla toiminnan uudelleenjärjestelyjen sekä päättäjien myöntämien määrärahojen turvin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että oppilaalle suunnattava tuki on ennaltaehkäisevämpää kuin ennen ja yhä suurempi osa oppilaista saa tarvittaessa erityisopettajan tukea omassa lähikoulussaan. Toimenpideohjelman pitkän tähtäimen tavoitteena on, että koulussa jokaista sataa oppilasta kohden olisi yksi laaja-alainen erityisopettaja.

Lisätietoja:
opetuspäällikkö Markus Torvinen
kasvun ja oppimisen tuen koordinaattori Helena Palola
koulujen rehtorit (koulukohtaiset järjestelyt)
sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@tuusula.fi

Takaisin