A

Uusi sähköinen asiointipalvelu otetaan käyttöön Tuusulan terveyspalveluissa

01.06.2018

Tuusulan kunnan vastaanottopalvelujen kehittäminen sujuvammaksi jatkuu. Puhelinpalvelujen rinnalla otetaan käyttöön tekoälyyn perustuva sähköinen asiointipalvelu Klinik. Palvelu on käytössä Tuusulan terveysasemien vastaanottopalveluissa 1.6.2018 alkaen. Uudistuksen myötä yleisimmät vastaanottopalveluiden asiat voi hoitaa verkossa.

Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden välittömästi

Sähköisen palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista vastaanottopalveluissa helpompaa ja sujuvampaa. Esimerkiksi korvatulehdusta potevan lapsen vanhempi voi laittaa lapsen hoitoon pääsyn sähköisesti liikkeelle vaikka keskellä yötä. Terveysasemalle menee sähköisenä ensitiedot vaivasta ja terveysaseman auettua asiakkaaseen otetaan yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi ja kertoo toimintaohjeet asiakkaalle. Palvelun kautta voi myös mm. peruuttaa vastaanottopalveluihin varatun ajan tai tilata lääkärintodistuksen.

- Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla jne. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin, kertoo sairaanhoidon ylilääkäri Päivi Mäkelä-Bengs.

Sähköiseen asiointiin pääsee Tuusulan verkkosivujen kautta osoitteesta www.tuusula.fi/eterveys. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian. Arkipäivänä klo 15 mennessä lähetetyt yhteydenottopyynnöt hoidetaan saman päivän aikana, myöhemmin lähetetyt seuraavan arkipäivän aikana. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. kotihoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille.

Suomalaista terveysteknologiaa

Klinik-palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Sen tuottama sähköinen asiointi on otettu käyttöön hyvin tuloksin mm. Seinäjoella ja Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa. Tällä hetkellä palvelu on käytössä jo yli 80:ssä terveyskeskuksessa Suomessa.

- Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä, sanoo Klinikin operatiivinen johtaja, LL Petteri Hirvonen.


Lisätiedot:

Päivi Mäkelä-Bengs, sairaanhoidon ylilääkäri, Tuusulan kunta, p. 040 314 3620
Mia Buda, vastaanottopalveluiden osastonhoitaja, Tuusulan kunta, p. 040 314 3623

Petteri Hirvonen LL, operatiivinen johtaja, Klinik.fi, p. 0500 122 444, petteri.hirvonen@klinik.fi


Klinik Healthcare Solutions Oy

Klinik Healthcare Solutions Oy kehittää uuden aikakauden ratkaisuja terveyden hoitoon. Yrityksen taustalla on suomalaisia lääketieteen ammattilaisia, jotka haluavat tehdä terveyden ylläpidosta ja sairauden hoidosta helpompaa sekä uudistaa koko alaa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Klinikin asiakkaina on yli 900 yksityistä ja julkista terveydenhuollon toimipistettä ja palveluntuottajaa.

 

Takaisin