Tuusula kartoitti asukkaiden ja yritysten näkemyksiä kyselyillä
03.02.2025 klo 12.00
Tuusulan kunta kartoitti viime loka-marraskuussa asukkaiden ja yritysten tyytyväisyyttä ja näkemyksiä kunnasta ja palveluista. Turvallinen, luonnonläheinen ja kehittyvä Tuusula omaa tärkeää pitovoimaa, mutta myös houkuttelee uusia asukkaita ja yrityksiä.
Vuonna 2024 toteutetun tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Tuusulan asukastyytyväisyyttä, vahvuuksia ja heikkouksia sekä vetovoimatekijöitä ja tunnettuutta. Lisäksi seurattiin tulosten kehitystä edellisvuodesta 2023. Kyselyn tulokset ovat pääasiassa kehittyneet hyvään suuntaan, ja niitä tullaan hyödyntämään kunnan strategiatyössä vuoden 2025 aikana sekä palveluiden ja toiminnan kehittämisessä.
Tuusulan luonto ja turvallisuus sekä kunnan kehittyminen ovat keskeisiä asioita asukkaille
Asukkaille suunnattuun kyselyyn vastattiin täysin anonyymisti, ja tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Tuusulan asukkaat (sisäiset) ja Tuusulan lähiseutujen asukkaat (ulkoiset). Tutkimus perustuu 977 vastaukseen (2023: 930). Sisäisiä vastaajia oli 477 (2023: 430) ja ulkoisia vastaajia 500 (2023: 500). Tutkimus toteutettiin sisäisten vastaajien osalta tiedonkeruulinkillä ja ulkoisten vastaajien osalta paneelitutkimuksena.
Kysyttäessä ensimmäisiä mielikuvia Tuusulasta, nousi keskeisimpiin sekä sisäisten että ulkoisten vastaajien keskuudessa Tuusulan luonto, Tuusulanjärvi ja rauhallisuus. Sisäiset vastaajat mieltävät Tuusulan myös kulttuurikunnaksi.
– Vuoden 2024 vastauksissa korostui Tuusulan turvallisuus, rauhallisuus ja luonnonläheisyys, mutta myös alueen kehittyminen ja perheystävällisyys. Panoksemme palveluverkon uudistamiseen ja palveluiden kehittämiseen näyttäytyy nyt iloksemme niin nykyisille asukkaille kuin muidenkin kuntien vastaajille, kertoo pormestari Kalle Ikkelä.
Kunnan strategiassa ja kehittämisessä korostuu asukaslähtöisyys, ja vastaukset tarjoavat arvokasta tietoa kunnan tulevan strategian painopisteistä sekä tuusulalaisten asukaskokemuksesta ja -viihtyvyydestä.
Nykyisistä asukkaista enemmistö (67 %) viihtyy Tuusulassa erittäin hyvin tai hyvin, erityisesti nuoria oma kotikunta miellyttää. Asukkaista 70 % näkee asuvansa Tuusulassa seuraavan kolmen vuoden ajan erittäin todennäköisesti tai melko todennäköisesti. Eläkeläiset ovat sitoutuneimpia Tuusulassa asumiseen.
Asukkaat ovat tyytyväisimpiä Tuusulan liikunta- ja harrastusmahdollisuuksiin, opetus- ja koulutuspalveluihin, tapahtuma- ja kulttuuritarjontaan sekä varhaiskasvatuspalveluihin. Tyytyväisyys on lisääntynyt merkittävästi keskitetyn asiakaspalvelun (TuusInfo) sekä liikenneyhteyksien osalta. TuusInfon tunnettuus on myös lisääntynyt edeltävään tutkimukseen verrattaessa.
Vastaajista 39 % nimesi tärkeimmäksi kehityskohteeksi julkiset joukkoliikennepalvelut, ja samaan aihepiiriin liittyen liikenneyhteydet (9 %). Myös kaupallisia palveluita toivottiin kehitettävän.
Arvioitaessa Tuusulan onnistumisia eri tekijöissä, vastaajien mielestä Tuusula on onnistunut turvallisuudessa ja rauhallisuudessa sekä olemaan kehittyvä kunta. Myös perheystävällisyys, luonnonläheisyys ja vetovoimaisuus nousevat vahvasti esiin vastauksissa. Arvioitaessa asteikolla 1–5 tyytyväisyyttä asumiseen kokonaisuutena Tuusulassa, saa kunta arvosanan 3,7.
Muulla asuvista vastaajista noin 2/3 tuntee Tuusulaa ainakin jonkin verran, heistä 26 % melko hyvin tai erittäin hyvin. Ulkoisista vastaajista 64 % on vieraillut Tuusulassa viimeisen kahden vuoden aikana. Kysyttäessä muualla asuvien mielikuvia Tuusulan maineesta ja kiinnostuksesta muuttaa Tuusulaan lähitulevaisuudessa, kokee vastaajista 54 % asuinpaikan neutraalina, hyvänä tai erittäin hyvänä puolestaan 42 %. Muuttohalukkuus Tuusulaan jakautuu; reilu 30 % vastaajista voisi ajatella muuttavansa ja reilu 40 % ei pidä tätä vaihtoehtoa todennäköisenä.
– Jos Tuusula on vielä sinulle vieras, saat ensimaksua tutustumalla ympärivuotiseen tapahtuma- ja kulttuuritarjontaamme sekä monipuolisiin liikunta- ja luontokohteisiimme. Vierailujen yhteydessä tulevat tutuiksi myös asumismahdollisuuksiemme laaja kirjo. Tule tutustumaan Tuusulaan, kutsuu Ikkelä.
Yrityskyselyn tuloksissa nähtävissä Tuusulan vetovoiman kasvua
Yritystutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina sekä sähköisenä tiedonkeruuna loka-joulukuussa 2024. Tulokset perustuvat 207 vastaukseen, joista sisäisiltä yrityksiltä, eli Tuusulassa toimivilta, vastauksia saatiin 106 ja ulkoisilta 101. Ulkoisista vastaajista 85 % tuli pääkaupunkiseudulta ja muut Hyvinkäältä, Järvenpäästä ja Keravalta. Molemmissa ryhmissä vastaajista suurin osa oli yrittäjiä, omistajia, toimitusjohtajia tai muuta yrityksen ylintä johtoa. Sisäisistä vastaajista poiketen, ulkoisissa vastaajissa liikevaihdon alarajana käytettiin 2 miljoonaa euroa.
Sisäisten vastaajien mielestä Tuusulan vetovoimainen imago on kehittynyt positiivisesti arvosanaan 3,6 (2023: 3,0) asteikolla 1–5. Samoin paikallisten yrityspalvelujen kanssa tehtävän yhteistyön koettiin parantuneen arvosanaan 3,3 (2023: 2,9). Yritysten omat kasvunäkymät ovat selvästi valoisammat edelliseen tutkimukseen verrattuna, vaikka yleinen fiilismittari arjen sujumisesta onkin hieman laskenut molemmissa vastaajaryhmissä. Kunnan onnistumista eri tekijöissä ja niiden merkitysten välisiä eroja tutkittiin kuiluanalyysillä. Sen perusteella tuusulalaiset yritykset tarvitsevat enemmän panostuksia liikenneyhteyksiin, osaavan työvoiman tarjontaan sekä sujuviin lupapalveluihin.
Kunnan elinvoimakuva rakentuu yrityspalveluja laajemmista ja strategisimmista aluekehittämisen toimenpiteistä. Tuusulalle näitä ovat muun muassa kunnan näkyvyyteen panostaminen, tontti-toimitilatarjonnan lisääminen ja ratkaisujen löytäminen palvelujen sujuvuuteen sekä yritysten liikenneyhteyksiin kohdistuvaan kritiikkiin.
– Kyselyt antavat meille tärkeää tietoa missä olemme onnistuneet erilaisten vastaajien mielestä. Ne antavat meille mahdollisuuden kuulla sellaisten yritysten ääniä, joita emme aina kuule arjen kohtaamisissa tai erilaisissa tapahtumissa, kertoo elinkeinopäällikkö Toni Popovic.
– Olen ilahtunut, että yritykset kokevat, että olemme onnistuneet yrityspalveluiden tuottamisessa, mutta kritiikki otetaan vakavasti ja tulokset käydään läpi kunnan sisällä sekä keskeisten sidosryhmien kanssa, jatkaa Popovic.
Vuoden 2024 asukas- ja yrityskyselyiden tarkempiin tuloksiin voit tutustua ottamalla yhteyttä elinkeinopalveluihimme.
Lisätiedot:
Pormestari Kalle Ikkelä, 040 314 3001, kalle.ikkela@tuusula.fi
Elinkeinopäällikkö Toni Popovic, 040 314 4406, toni.popovic@tuusula.fi