Korona-ajan palvelutarpeiden kartoitus Tuusulassa – verkkolomake otettu käyttöön

07.04.2020 klo 07.40

Tuusulan kunta on ottanut käyttöönsä verkkolomakkeen tuusulalaisten korona-ajan palvelutarpeiden kartoitusta varten. Lomake on suunnattu karanteenia vastaavissa olosuhteissa eläville eri-ikäisille tuusulalaisille, ikäihmisille ja riskiryhmiin kuuluville. Lomakkeen käyttöönotto on yksi korona-ajan toimenpiteistä tuusulalaisten hyvinvoinnin varmistamiseksi poikkeusoloissa.  

Tavoitteena on kartoittaa tuusulalaisten tarpeita ja ohjata heitä eri tahojen tarjoaman avun äärelle. 

Lomakkeella on mahdollista kertoa avuntarpeesta esimerkiksi kaupassa käyntiin, apteekkiasiointiin, saattoapuun (saattaja lääkäriin, laboratorioon tms.), päivittäisiin toimintoihin, esim. ruuanlaittoon, siivoamiseen, lastenhoitoapuun, liikkumiseen kotona sisällä, lääkkeiden ottamiseen, peseytymiseen, pukeutumiseen tai muutoin itsestä tai perheestään huolehtimiseen. Korona-ajan apua tuotetaan eri toimijoiden yhteistyönä, keskeisinä toimijoina Tuusulassa kunnan ja sosiaali- ja terveyspalvelut tuottavan Keusoten lisäksi mm. seurakunnat (ruoka-apu, keskusteluapu, henkinen tuki), Siskot ja Simot (kauppa- ja asiointiapu), Suomen Punaisen ristin Tuusulan paikallisosasto (keskusteluapu, henkinen tuki) sekä Keski-Uudenmaan yhdistysverkosto (vapaaehtoisten koulutus, yhdistyskentän koordinointi). 

Lomakkeella voi myös esittää yhteydenottopyynnön Tuusulan kunnalle. 

Tuusulalaisia palvelee koronaepidemian ajan myös ikäihmisten palvelunumero sekä asiakaspalvelupiste Tuusinfo.

Linkki tuusulalaisten karanteenia vastaavissa olosuhteissa elävien palvelutarpeiden kartoituslomakkeeseen: https://tuusula.epalvelu.fi/sosiaalipalvelut/fi/Palvelutarvekartoitus_2150084.html 

Tuusula kartoittanut 70 vuotta täyttäneiden tuusulalaisten palvelutarvetta myös puhelimitse

Verkkolomakkeen käyttöönottoa edelsi 70 vuotta tänä vuonna täyttäville ja sitä vanhemmille kuntalaisille lähetetty kirje palveluista poikkeusaikana. Ikäihmisten kuulumisia ja tarpeita selvitettiin myös puhelimitse.  
 
– Tavoitimme viikon aikana puhelimitse reilut 3600 ikäihmistä ja kysyimme heidän pärjäämisestään arjen toimissa, kertoo yhteisömanageri Katja Repo ja toivoo, että nyt käyttöön otettavalla lomakkeella tavoitetaan he, joille puhelinnumeroa ei ollut saatavilla. Myös karanteenin kaltaisissa oloissa elävien omaiset ja läheiset voivat ottaa yhteyttä kuntaan lomakkeen kautta. 
 
Valtaosa ikäihmisistä kertoi pärjäävänsä hyvin eristyksen kaltaisissa olosuhteissa kauppojen kotiinkuljetusten ja läheisten avulla. Puhelinkartoituksen perusteella noin 7 prosenttia arvioi tarvitsevansa apua arjen askareissa, mikäli poikkeustilanne jatkuu pidempään.  

Tärkeitä Tuusulan kunnan yhteystietoja

  • Ikäihmisten palvelunumero 040 314 3160, arkisin klo 9–16 ja lauantaisin klo 9–14, tietoa kunnan ja muiden palveluista.
  • Kunnan yleinen koronainfo: TuusInfo p. 09 8718 3070, ma-to klo 8.00−15.00 ja pe 8.00−12.00.
  • Tuusulan kunnan häiriötilannetiedote 020 690 116 kuunneltavissa ympäri vuorokauden.
  • Huomioitavaa on, ettei kunnan numerot palvele sairaustapauksissa, vaan silloin otetaan yhteyttä Keusoteen.
  • www.tuusula.fi/koronavirus 
  • www.tuusula.fi/koronaeristys 

Tärkeitä sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteystietoja

  • Päivystysapu 116117
  • Keusoten koronahoitopuhelin 019 226 0099, joka päivä kello 8–20
  • Keusoten koronaneuvontanumero 019 226 0098, joka päivä kello 8–20.
  • Tuusulan ikäihmisten asiakasohjaus p. 040 314 4678 arkisin klo 8-15 sekä seniorineuvonta.tuusula@keusote.fi (yleisneuvonnan kysymykset, ei henkilökohtaisia tietoja sähköpostiin)
  • Sosiaali- ja kriisipäivystys p. 040 315 3970
  • www.keusote.fi/koronavirus
  • HUSLAB palvelee ma 30.3.2020 alkaen pääosin ajanvarauksilla. Ajanvarauksiin siirrytään kaikissa niissä näytteenottopisteissä, joissa ajanvaraus on mahdollista. Ajan voi varata p. 09 471 86800 ma–pe klo 7.30–15.30 tai www.huslab.fi/ajanvaraus. Ajantasaiset tiedot aukioloajoista www.huslab.fi

Tutustu myös

Tiedote 25.3.2020: Tuusulan kunta ottaa yhteyttä kaikkiin 70 vuotta täyttäneisiin kirjeitse ja puhelimitse

 

Lisätiedot: 

Kehittämispäällikkö Heidi Hagman, heidi.hagman@tuusula.fi, p. 040 314 3052 

Osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori Marjo-Kaisa Konttinen, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi, p. 040 314 3035 

Yhteisömanageri Katja Repo, katja.repo@tuusula.fi, p. 040 314 3048 

Takaisin