Järvenpään rajan ja Krapin välinen nopeusrajoitus
Tehdään aloite Järvenpääntien nopeusrajoituksen laskemisesta.
Nopeus on poikkeuksellisesti välillä Krapi Hovi - Järvenpään raja 80. Muilla alueilla aina moottorintien alkuun nopeus on vähemmän, jopa niillä alueilla joissa ei ole välitöntä asustusta.
Aloite koskee nopeusrajoituksen laskemista välillä Krapi Hovi - Järvenpään raja. Nopeusrajoitusta pyydetään laskemaan 60. Syy:
1. Nyt olevan nopeuden johdosta meluhaitat ylittävät sallitut desipelit.
2. Tien varteen on rakennettu uusia taloja, joihin ei olla rakennettu meluaitoja tai valleja.
3. Asukkaiden on vaikea päästä tielle liittymistä.
4. Bussi pysäkille on vaikea päästä, koska väliin ei uskalla juosta.
5. Lapset pääsevät suoraan tielle, koska valleja ja aitoja ei ole.
6. Nykyisestä rajoituksesta saatavaa hyötyä ei ole, ajan säästö tällä välillä jää alle minuuttiin, haitat sitä vastoin ovat huomattavat.
7. Tie estää Tuusulan kuntaa saamasta sen lähialuille lisää veronmaksajia, jos nopeutta ei lasketa tai valleja rakenneta talojen väliin.
Käsittelyvaiheet
7.11.2008: Teknisen toimen valmisteltavaksi.25.3.2009 J-M. Laakson valmisteltavaksi
5.9.2011 J-M. Laakso vastannut kirjeellä aloitteen tekijälle
Vastaus
Järvenpääntie on maantie, josta vastaa nykyisin Uudenmaan elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskus (ELY-keskus). ELY aloitti toimintansa 1.1.2010.
Ennen ELY:ä maanteistä vastasi Tiehallinto. Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirin
kanssa käytiin syksyllä 2008 kirjeenvaihtoa aloitteessanne esitetystä pyynnöstä
laskea Järvenpääntien 80 km/h nopeusrajoitus 60 km/h:ssa.
Uudenmaan tiepiiri antoi vastauksen asiaan 16.10.2008. Vastauksessa viitataan
asiasta 21.6.2004 annettuun päätökseen sekä todetaan, että tiepiirin
kanta on edelleen tämän päätöksen mukainen. Päätöksessä todetaan, ettei
tiepiiri toistaiseksi alenna nopeus-rajoitusta Järvenpääntien osuudella, jossa
rajoitus nyt on 80 km/h. Päätöksen perustelu tukeutuu neljään tekijään.
1. Maantien parantamisen yhteydessä liittymä- ja kevyen liikenteen järjestelyt
on toteutettu ottaen huomioon 80 km/h rajoitusalue.
2. 80 km/h-nopeusrajoitusalueella tien ympäristö ja liikenneolosuhteet eivät
tue alhaisempaa rajoitusta.
3. Liikennemelun vähentämiseksi tieosa on päällystetty vuonna 2003 melutasoa
alentavalla päällysteellä.
4. Tiejakso, jolla nopeusrajoitus on 80 km/h, ei ole liikenneonnettomuustilaston
mukaan onnettomuusaltis. Onnettomuudet ovat tapahtuneet tien jaksoilla,
joilla nopeusrajoitus on alhaisempi ja olosuhteet erilaiset.
Järvenpääntien varteen rakennetun uuden asutuksen osalta maantien meluhaitta
on otettu huomioon rakennuslupaa myönnettäessä. Asuinkiinteistöjen
yhteydessä melu vaikuttaa julkisivujen eristävyysvaatimuksiin sekä rakennuksen
sijoitteluun tontilla mikäli erillistä meluestettä ei olla toteuttamassa.
Kunnassa otetaan uusia asemakaavoja laadittaessa huomioon Järvenpääntien
melu. Asemakaavoissa varataan maata meluesteiden toteuttamiseen.
Järvenpääntien nopeusrajoituksen muuttaminen rajoituksesta 80 km/h rajoitukseen
60 km/h on laskennallisesti arvioitu vähentävän melutasoa 3,3 dB.
Jos asutus tuodaan kaavoituksen yhteydessä lähelle Järvenpääntietä, liiken
teen melua joudutaan usein leikkaamaan yli 10 dB:ä. Tällöin melueste on käytännössä
ainoa vaihtoehto riippumatta maantien nopeusrajoituksesta.
Päivitetty: 07.09.2011