Läpiajokielto Päivärinteentielle (Alikyläntien väliselle osuudelle)

Aloite tehty:
20.04.2018
Tyyppi:
Kuntalaisaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Toivoisin läpiajokieltoa Päivärinteentielle (Lahela), koskien Alikyläntien välistä osuutta. Autot ajavat kovaa vauhtia Päivärinteentien läpi. Mäkilästä päin tultaessa Päivärinteentie on suora, loivaa alamäkeä ja tätä ajetaan erittäin kovaa. Päivärinteentiellä asuu paljon pieniä lapsia ja liikkuu myös paljon koiranulkoiluttajia ja nämä kovaa vauhtia Päivärinteentien läpi ajavat ajoneuvot aiheuttavat vaaratilanteita. Oma koirammekin jäi juurikin tällaisen läpi kaahaavan auton alle. Päivärinteentie on myös kapea, mikä luo entisestään vaaratilanteita ajonopeuksien olleessa suuria.

Kunnalla on ollut aikaisemmin nopeusmittaus Päivärinteentiellä, mutta mittauslaite oli asetettu mutkaan, missä nopeudet luonnollisestikin putoaa, eikä suoralle, mistä olisi saatu todellista tietoa siitä, miten suureksi nopeudet nousevat.

Käsittelyvaiheet

20.4.2018: Kuntakehityksen ja tekniikan toimialalle valmisteltavaksi
19.6.2018:Liikennesuunnittelija Jouni Rintanen vastannut kirjeellä.

Vastaus

Tuusulan kunta on tehnyt liikennelaskennan Päivärinteentiellä (katuosuus Alikyläntie - Alikyläntie) loka-marraskuussa 2015. Laskennan mukaan Päivärinteentien keskimääräinen arkivuorokausiliikenne on 184 ajon/vrk, liikennevirran keskinopeus 29 km/h ja v85 –nopeus 40 km/h (=nopeus, jonka 85 % ajoneuvoista alittaa). Em. tunnusluvut ovat normaaleja (liikennemäärä jopa keskimääräistä vähäisempi ja nopeudet keskimääräistä alhaisempia) tonttikadulle, minkä vuoksi Tuusulan kunnan tekninen toimi ei näe tarpeelliseksi toteuttaa Päivärinteentielle läpiajokieltoa. Tätä tukee sekin kiistaton tosiasia, että läpiajokielto Päivärinteentiellä aiheuttaisi sen, että kaikki Mäkiläntien ympäristön aiheuttama liikenne siirtyisi Alikyläntielle, jonka turvallisuus siten huononisi. Nykyisin liikenne jakautuu Päivärinteentien ja Alikyläntien välille, mikä aiheuttaa sen, että kummallakaan em. kaduista ei ole poikkeuksellisen korkeita liikennemääriä suhteessa ympäristöönsä. Lisäksi tekninen toimi toteaa, että läpiajokiellon valvominen olisi käytännössä mahdotonta. Periaate on, että läpiajokieltoja asetetaan asuinalueille ainoastaan poikkeuksellisissa tapauksissa.

 

Päivitetty: 19.06.2018

« Takaisin