• Poissaolojen seuranta

Poissaolojen seuranta

Alakoulu, luokat 1-6

puuttumisen rajat:

  • yksi päivä viikossa poissa säännöllisesti, syy selvitettävä
  • poissaolot lisääntyvät huomattavasti tai opettajalla herää huoli poissaolojen syystä, opiskelun edistymisestä tai muusta koulunkäyntiin liittyvästä syystä
  • Tarkistuspäivät: Wilman kautta opettajille muistutus poissaolojen tarkistamisesta:
    • 1.11 tarkistuspäivä, jos poissaolojakertynyt 50h edellyttää toimenpiteitä
    • 1.3. tarkistuspäivä, jos poissaolojakertynyt 50hlisää edellisestä tarkistamisesta edellyttää toimenpiteitä

miten toimitaan:

  • luokanopettaja on yhteydessä kotiin ja kutsuu tarvittaessa oppilaan ja huoltajat tapaamiseen
    • arviointikeskustelussa otetaan esille oppilaan poissaolot, tarvittaessa pyydetään mukaan toinen opettaja/rehtori
    • poissaolon selvitämiseksi järjestettävät palaverit:
      • palaverissa läsnä ainakin opettaja ja toinen opettaja/rehtori
        • palaverista ohjataan tarvittaessa koululääkärille, puuttumisen rajat
  • jos tarve tehdään palvelutarpeen arviointipyyntö
  • jos palaverissa läsnä oppilashuollon edustajia toimitaan yksilöllisen oppilashuollon ohjeiden mukaisesti
  • palaverista huolimattahuoltaherättävät poissaolot jatkuvat
    • järjestetään yksilöllisen oppilashuollon palaveri ja tehdään tarvittaessa palvelutarpeen arviointipyyntö

                            

Yläkoulu, luokat 7-9

puuttumisen rajat ja miten toimitaan:

luokanvalvoja seuraa säännöllisesti poissaoloja

  • poissa säännöllisesti ( esim. sama oppiaine tai viikonpäivä), syy selvitettävä

luokanvalvoja pitää keskustelun oppilaan kanssa

  • poissaolot lisääntyvät huomattavasti tai opettajalla herää huoli poissaolojen syystä, opiskelun edistymisestä tai muusta koulunkäyntiin liittyvästä syystä
  • silloin kun oppilas opiskelee jaksolukujärjestyksen mukaisesti poissaoloja enemmän kuin

50 h jaksossa poislukien ainoastaanennalta anotut lomat

  • säännölliset aamumyöhästymiset ovat luvattomia poissaoloja

luokanvalvoja on yhteydessä kotiin ja kutsuu tarvittaessa oppilaan ja huoltajat tapaamiseen

  • palaverista huolimattahuoltaherättävät poissaolot jatkuvat
    • järjestetään yksilöllisen oppilashuollon palaveri ja tehdään tarvittaessa palvelutarpeen arviointipyyntö