Lapset ja nuoret äänessä
Julkaisemme tällä sivulla lasten ja nuorten elämään liittyviä blogitekstejä.
Pertun koulun oppilaiden kokemuksia Yrityskylä-päivästä
Valmistauduimme Yrityskylä-päivään etukäteen opiskelemalla ainakin 9 oppituntia koulussa. Näillä tunneilla käytiin läpi muun muassa yrittäjyyttä ja rahankäyttöä.
Yrityskylä sijaitsi Lahdessa ja menimme sinne bussilla.
Päivän aikana työskentelimme eri yrityksissä, ja päivän aikana oli erilaisia palavereja, jossa suunniteltiin yhteisiä asioita, kuten mitä uutta kaupunkiin tulisi suunnitella. Päivän aikana meillä oli 4 työvuoroa ja 2 vapaavuoroa. Työvuoroilla tehtiin jokaisen omia työtehtäviä ja muun muassa myytiin tuotteita ja palveluita ja maksettiin yrityksen laskuja. Vapaavuoroilla pystyi muun muassa käydä kahvilassa, ostoksilla, kokeilla sivutoimista yrittäjyyttä tai hengata kavereiden kanssa. Jokainen sai oman leikkipankkikortin, jolla oman palkan pystyi käyttämään Yrityskylässä.
Opimme muun muassa, mitä tarkoittaa verot ja miksi yrityksen mainostaminen kannattaa. Osa toimi johtajina ja se tuntui monesta yllättävän haastavalta. Kokonaisuudessaan tämä oli opettavainen ja mielenkiintoinen kokonaisuus!
Kertomuksen Yrityskylä-päivän kokemuksista ovat kirjoittaneet Pertun koulun valinnaismedia-kurssin 6. luokan oppilaat.
Tuusulan perusopetuksen kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset oppilaat pääsevät oppimaan tulevaisuuden kannalta tärkeitä työelämän taitoja Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin tarjoaman Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden kautta. Kokonaisuus on osa Tuusulan Agenda2030 -portaita, joita pitkin kouluissa matkataan kohti kestävämpää tulevaisuutta.
TUNNISTEET: Arki kouluissa
Mitä kuului Lapset mukaan töihin -päivään?
Perjantaina 24.11.2023 vietettiin Tuusulan kunnan yksiköissä Lapset mukaan töihin -päivää osana Lapsen oikeuksien viikkoa. Päivään osallistui yli 70 lasta, jotka tutustuivat vanhempiensa tai läheisten aikuistensa työhön eri puolilla Tuusulaa. Kiitos kaikille pienille ja suurille työntekijöillemme mukavasta päivästä!
Kuulostelimme muutamalta vanhemmalta ja heidän lapsiltaan päivän kuulumisia. Haastattelun toteutti osallisuustiimissä kahden viikon TET-harjoittelua viettävä 9.-luokkalainen Nino Kinnarin koululta.
Ensimmäinen haastattelu toteutui kunnantalolla, jossa haastateltavana olivat viestintäyksikössä työskentelevä viestintäkoordinaattori Katri Luostari sekä hänen tyttärensä Hilla, 9 vuotta ja Pihla, 8 vuotta.
Ensin vastaamaan pääsivät Hilla ja Pihla:
Nino: Tiesittekö etukäteen, mitä teidän äitinne tekee työkseen?
Hilla: Hmm, ei.
Nino: Oletteko oppineet tänään, mitä äiti tekee työksensä?
Pihla: Räplää vain tietokonetta. (”Pihla naputtelee pöytää esittäen, että siinä olisi näppäimistö.")
Nino: Onko teidän äidin työ kiinnostavaa, haluaisitteko tehdä samaa työtä?
Hilla: Joo.
Nino: Mikä on ollut paras ja mikä tylsin juttu, jota olette tänään tehnyt?
Hilla: Paras juttu on ollut kaikki. Mikään ei ole ollut huonoa.
Pihla: Parasta oli se, kun tonttu parantui.
Taustatiedoksi lukijoille, että Hilla ja Pihla auttoivat pulaan joutunutta tonttua kipsaamalla hänen kätensä ensiaputarvikkeista löytyneellä laastarilla. Hoitoon tyytyväinen tonttu pääsi myös nukkumaan tyttöjen hyvässä hoidossa. Sittemmin Hilla ja Pihla ovat jatkaneet tontun hoitoa kotonaan.
Kuvassa Pihla ja Hilla äidin työhuoneessa. Pöydällä on tyttöjen päivän aikana tekemiä piirustuksia muun muassa Tuusulan logosta ja hoitoa saaneesta tontusta uuden tonttukaverinsa kanssa.
Seuraavana haastatteluvuorossa oli Katri-äiti:
Nino: Onko mielestäsi Lapset mukaan töihin -päivä tärkeä ja miksi?
Katri: On tärkeää, että lapset näkevät erilaisia työpaikkoja ja missä heidän vanhempansa työskentelevät.
Nino: Onko sinullakin asiaa Pihla?
Pihla: Ja se on myös kivaa, että Hillaa jännittää vastapäätä oleva presidentin huone.
Katri: Huone on pormestarin, ei presidentin (”naurahtaa Katri-äiti”).
Myös haastattelija Nino naurahtaa tässä kohdin ja arvelee, että onkohan tuossa vastapäätä Saulin huone.
Pihla: Pormestarin…sanon sen aina vääriin.
Nino: Onko täällä kunnantalolla huomioitu lapset Lapset mukaan töihin -päivänä vai ovatko Hilla ja Pihla saapuneet pääasiassa seuraamaan työtäsi?
Katri: Tytöille on ollut tontun etsintää ja piirtotehtäviä. Koneella odottaa vielä kysymyspatteristo vastattavaksi.
Päivään osallistuneet lapset pääsivät vastaamaan neljään kysymykseen: mihin töihin he ovat päässeet, mitä he ovat päivän aikana tehneet ja nähneet sekä millaista heidän mielestään Tuusulassa on. Vastauksista on syntynyt sanapilvet, jotka löytyvät tämän jutun lopusta.
Nino: Mitä luulet, oliko lapsilla odotuksia tullessaan tutustumaan työpaikkaasi ja oliko sinulla odotuksia siitä, mistä he tykkäisivät eniten?
Katri: Tytöillä olisi varmasti ollut erilaisia ennakko-oletuksia, jos he eivät olisi nähneet, kun äiti on kotona etätöissä tietokoneen äärellä.
Nino: Minkä luulet olevan heidän lempijuttu tänne pääsyssä?
Katri: Luulen, että tyttöjen lempijuttu on se, ettei tarvitse mennä kouluun tänään.
Toinen Ninon haastattelutuokio toteutui pääkirjastolla ja haastateltavina olivat kirjastonhoitaja Paula Karojärvi ja hänen tyttärensä Pihla, 12 vuotta.
Nino: Mitä tiesit jo sinun äitisi työstä ja oletko oppinut siitä jotain uutta täällä ollessasi?
Pihla: Sain tietää, että lehtivarasto on siellä alakerrassa. Olen tiennyt aika paljon.
Paula: Oletko oppinut tänään aika paljon siitä, että mitä kaikkea täällä tehdään?
Pihla: Hyllytystä.
Paula: Mutta mitä kaikkea täällä tehdään sellaista, mitä ei ehkä näy tuonne ulospäin? Täällähän on tehtäviä, jotka eivät suoraan näy asiakkaalle, mutta välillisesti kyllä, niin kuin luettelointi.
Nino: Haluaisitko tehdä samaa työtä tulevaisuudessa, kun äitisi tekee nyt?
Pihla: En.
Nino: Ja sitten vielä, mikä on ollut parasta ja mikä on ollut tylsää?
Pihla: Parasta on ollut tauot, jolloin on saanut syödä. Ja kauheinta on ollut, kun piti harjoitella niitä lyhennejuttuja kirjojen kansista.
Paula: Tänään ollaan purettu muista kirjastoista tullut kuorma. Siinä pitää olla tosi tarkka, että sen laittaa sitten oikeaan paikkaan.
Nino: Onko mielestäsi Lapset mukaan töihin -päivä tärkeä ja miksi?
Paula: On se minun mielestäni tärkeä juuri sitä kautta, että tässäkin huomaa sen, että ei se oma lapsikaan välttämättä niin hirveästi tiedä siitä työstä mitä itse tekee. Enkä tiedä, auttaako tämä nyt vähän. Sitten toisaalta lapsille tulee tutuksi työelämä eli millaista siellä on ja mitä siellä tehdään. Eli ollaan tauoilla ja syödään tikkareita (”Paula naurahtaa.”).
Nino: Onko täällä ollut mitään erityistä tänään, kun on Lapset mukaan töihin -päivä? Onko täällä jotain pikkutapahtumaa tai tekemistä?
Paula: Aamupäivällä oltiin kirjaston pajassa ja tehtiin siellä kangaspainotuksia ja pieniä esineitä 3D-printerillä.
Kuvassa Pihla ja Paula tutkimassa 3D-printterin käyttöohjeita.
Lämmin kiitos Ninolle haastattelusta ja haastateltaville Katrille, Hillalle ja Pihlalle sekä Paulalle ja Pihlalle!
Lapset vastasivat myös päivän aikana vastaamaan muutamaan kysymykseen. Vastauksista on syntynyt sanapilvet.
Mihin töihin pääsit tänään?
Mitä olet tänään nähnyt?
Mitä olet tänään tehnyt?
Millaista Tuusulassa on?
Lue myös Ninon Lapsella on oikeus vaikuttaa -blogi.
Kuvassa Nino pääkirjastolla tutkimassa kirjavalikoimaa.
TUNNISTEET: Lapsen oikeuksien viikko