A

Usein kysytyt kysymykset vesihuollosta

Vesi

1. Mikä on veden kovuus?

Tuusulan vesijohtovesi on suurimmaksi osin pehmeän ja keskikovan välillä. Tarkempaa tietoa saa Tuusulan seudun vesilaitoskuntayhtymältä (TSV www.tsvesi.fi). Yleensä astianpesukoneeseen ei tarvitse lisätä suoloja, mutta valmistajan ohjeita kannattaa kuitenkin noudattaa. 
 

  dH
0 - 2,1          Hyvin pehmeä
2,1 - 4,9      Pehmeä
4,9 - 9,8      Keskikova
9,8 - 21       Kova
Yli 21           Hyvin kova


Veden kovuudella tarkoitetaan veteen liuenneiden kalsium- ja magnesiumsuolojen määrää. Mitä kovempaa vesi on, sitä enemmän pesuainetta tarvitaan, jotta vesi saadaan vaahtoamaan ja pesemään kunnolla.

2. Veden pH eli happamuus?

Tuusulan veden pH-arvo eli happamuus on n. 7,7-7,8. Vesi on siis lievästi emäksistä, kun 7 on neutraali. 

3. Paljonko fluoria on Tuusulan vesijohtovedessä?

Tuusulan vedessä fluoria on erittäin vähän eli n. 0,1 mg/l.

4. Miksi vesi on joskus harmaan sameaa?

Sameus johtuu yleensä vedessä olevista ilmakuplista. Ilmiö on vaaraton ja vesi muuttuu astiassa seistessään melko nopeasti kirkkaaksi. Ilma poistuu ylöspäin, jolloin vesi kirkastuu alhaalta ylös. Kuumassa vedessä sameutta ilmenee lähes aina. 

Veden ilmakuplat ovat merkki siitä, että vesijohtoverkostoon on päässyt ilmaa mm. korjaustöiden yhteydessä. Ilma voi myös aiheuttaa poistuessaan putkistossa kolinaa. Häiriö poistuu juoksuttamalla vettä.

Jos sameus painuu pohjaan, voi kyseessä olla esim. rautasakka. Korjaus- tai huoltotöiden yhteydessä voi kiinteistön tai vesijohtoverkoston putkista irrota rautaa, mikä sakkautuu astian pohjaan. Rauta voi aiheuttaa veteen sivumakua ja värjätä esim. pyykkiä. Vettä kannattaa tässäkin tapauksessa juoksuttaa reilusti, jotta vesi käytettäessä olisi mahdollisimman vähän putkissa seissyttä. 

Juoksuttamista ei kannata arastella suuren vesilaskun pelossa, sillä yksi kuutio
(1 m3) eli 1000 litraa vettä maksaa kuluttajalle ainoastaan 3,92 euroa. Tässä hinnassa ovat mukana puhdas- ja jätevesimaksu sekä alv.

5. Miksi vesi näyttää joskus ruosteiselta (ruskealta)?

Jos hanasta tuleva kylmä vesi on värjääntynyttä, sameaa tai ummehtuneen hajuista, on yleensä syynä joko kiinteistön omista putkista tai kunnan yleisestä vesijohtoverkosta peräisin olevien rauta- ja mangaanikerrostumien irtoaminen.

Sakan irtoaminen johtuu useimmiten siitä, että veden virtaussuunta on tilapäisesti muuttunut verkoston korjaus- tai muutostöiden johdosta tai vesijohtoverkostossa tapahtuneesta paineiskusta. 

Esteettiset seikat, kuten veden sameus ja värjääntyminen ruskeaksi eivät periaatteessa ole terveydelle vaarallisia, mutta veden juomista kannattaa silti välttää kunnes haitat poistuvat. Sakat saattavat aiheuttaa vesihanojen ja pesukoneiden sihtien tukkeutumista ja värjätä vaaleata pyykkiä.

Jos vesijohtovedessä on laatuhäiriö, kannattaa vettä juoksuttaa reilusti.
Juoksuttamista ei kannata arastella suuren vesilaskun pelossa, sillä yksi kuutio (1m3) eli 1000 litraa vettä maksaa kuluttajalle ainoastaan 3,92 euroa. Tässä hinnassa ovat mukana puhdas- ja jätevesimaksu sekä alv. Esimerkiksi 15 minuutin huuhtelu keittiön hanasta maksaa alle euron.

Jos vesi "pärskyy" tai vesiputkistot "kolisevat" juoksutettaessa, on se merkki siitä, että putkistoihin on päässyt ilmaa. Tämä ei ole vaarallista ja ilmakin poistuu, kun vettä juoksutetaan riittävästi.
 
Mikäli vesi ei muutu normaaliksi kohtuullisen vedenjuoksutuksen jälkeen, ota yhteys Tuusulan veteen:

Työajalla puhelimitse 040 314 3138 tai 040 314 3141.
Työajan ulkopuolella puhelimitse numeroon 040 314 3125.

6. Miksi vedessä on aamuisin paha maku?

Koska vedenkulutus on yöllä vähäistä, jää vesi kiinteistön putkistoon seisomaan yön ajaksi. Tuolloin veden maku voi muuttua. Paha maku onkin erityisesti vanhojen putkistojen aiheuttama ongelma.

Veden juoksutus ennen käyttöä auttaa tilapäisenä toimenpiteenä. Putken sisäpinnan puhdistus/pinnoittaminen tai haittaa aiheuttavan putkisto-osuuden uusiminen poistavat haitan pysyvämmin. 

7. Miksi kuuma vesi on vihreää?

Jos lämmin käyttövesi on vihreää, on se merkki siitä, että taloyhtiön lämmönvaihdin on rikki. Tällöin vihreäksi värjätty kaukolämpövesi pääsee sekoittumaan käyttöveteen.

Lämmintä käyttövettä ei koskaan tule juoda, sillä lämmin vesi on oivallinen kasvupaikka bakteereille.

8. Miksi ja kuinka usein vesimittari vaihdetaan? Maksaako vaihto?

Mittarit vaihdetaan voimassa olevan huolto-ohjelman mukaan.

Huoltoväli

Omakotitalojen 20 mm mittari vaihdetaan 8-10 vuoden välein. Suurkuluttajien (vuosikulutus vähintään n. 1000 m3) mittareiden vaihtoväli on 5-6 vuotta.

Vesimittarin vaihtoajan lähestyessä kiinteistöön jaetaan lappu ehdotetusta vaihtoajasta.

Vesimittareiden vaihtokustannukset

Vesimittarin huoltovaihto sisältyy perusmaksuun. Sen sijaan vesimittarin molemmin puolin olevat sulkuventtiilit kuuluvat kiinteistön omaan huoltovastuuseen. Niitä ei vaihdeta vesimittarin vaihdon yhteydessä, mikäli ne ovat toimivia.

Vaihdon jälkeen huomioitavaa

Vesimittarin vaihdon jälkeen tulee kiinteistön omistajan noin kolmen viikon ajan seurata erityisen tarkasti vesimittarin toimintaa ja liittimien tiiviyttä. Mahdollisesta veden tihkumisesta tulee välittömästi ilmoittaa putkimestarille puh. 040 314 3138 tai asiakaspalveluun 040 314 3577.

Vesimittarin vaihdon jälkeen saattaa vesimittarin lasi ja laskurin välissä näkyä ilmakuplia ja/tai vettä. Näin kuuluukin olla sillä vesimittarit ovat märkälaskijamittareita.

Laskutus alkaa vaihdon jälkeen 1 m3:sta.

9. Miksi kylpyhuoneen kaakeleihin tulee valkoisia raitoja/läikkiä ja millä ne saa pois?

Vedessä olevat metallisuolat voivat kiinnittyä erittäin lujasti keraamiseen materiaaliin ja muodostaa vaikealiukoisia kalkkipitoisia saostumia. Pinnoilla seisonut saippuapitoinen vesi voi jättää jälkeensä kalkkisaippuaa, joka on kerrostuessaan todella ongelmallinen poistettava.

Paras tapa näiden saostumien eliminoimiseksi on  niiden ennaltaehkäisy pintojen huuhtelulla ja kuivaamisella (esim. kumilastalla). Jos saostumia on päässyt muodostumaan, niistä pääsee eroon vain vahvasti happamilla saniteettitilojen puhdistusaineilla. Käyttöohjeita on noudatettava tarkoin, sillä muutoin on vaara, että esim. laattojen saumaukset kuluvat pois tai keraamisen materiaalin lasitus kärsii.

Suositeltavaa on kastella pinnat ennen happaman pesuliuoksen levittämistä ja huuhdella ne huolellisesti puhdistuksen jälkeen. Lisäksi kannattaa suorittaa neutralointi heikosti emäksisellä pesuliuoksella.

Jätevesi

1. Saako ruoantähteet laittaa viemäriin?

Ei saa. Viemäri on tarkoitettu vain jätevesien kuljettamiseen, eikä sinne saa laittaa mitään kiinteitä jätteitä, sillä ne voivat tukkia viemärin. Myös ruokien sisältämät rasvat ovat kiellettyjä samoin kuin terveyssiteet, talouspaperit, vaipat, kondomit, vanupuikot, pumpuli, sukkahousut, lääkkeet, maalit ja muut kemikaalit jne.

Vessapaperi ei aiheuta tukoksia, sillä se hajoaa viemärissä. Lue lisää pyttyetiketistä: www.pytty.fi.

2. Kenen vastuulla on viemäritukosten avaaminen ja mahdolliset vahingot?

Jos viemäritukos on kiinteistön viemärissä, on vastuu putken avaamisesta ja mahdollisista vahingoista kiinteistöllä. Jos tukos on ollut Tuusulan veden runkoputkessa ja liitoskohtalausunnossa annettu padotuskorkeus on ylittynyt, on vastuu Tuusulan vedellä. HUOM! Kellaritiloissa on oltava aina toimivat padotusventtiilit, sillä jäteveden padotuskorkeus on yleisesti noin metrin ylempänä kuin mihin kiinteistön liitos on tehty eli jätevesi saa nousta useassa kohteessa lähelle tien pintaa.

 

Liittyminen

1. Miten liittymismaksujen kerrosala lasketaan?

Kokonaiskerrosalaan lasketaan kaikki tontin alueella olevat Rakennusvalvonnassa rakennuksiksi luokitellut rakennukset riippumatta siitä, onko niissä vesipistettä tai minkä tyyppisiä rakennukset muuten ovat.

2. Paljon maksaa liittymätyö?

Liittymätyön hintaan vaikuttaa moni seikka mm. tonttijohdon koko. Maksut peritään vesihuoltolaitoksen palveluhinnaston ja taksan mukaan. Lisäksi peritään myös liittymismaksu. Vesihuoltolaitos on laatinut esimerkkilaskelman, mistä voi katsoa pientalon kerrosala 180 m² arvioidut liittämiskustannukset.  

3. Laskutetaanko laajennuksesta liittymismaksu?

Pientalojen (omakotitalo/paritalo) laajennuksista laskutetaan lisäliittymismaksu, jos kiinteistön kerrosala laajennuksen jälkeen siirtyy ylempään maksuluokkaan. Lisäliittymismaksua laskutetaan maksuluokkien maksujen erotuksen määrä. Muilla kiinteistöillä laskutetaan lisäliittymismaksu, jos kerrosalan muutos on yli 10 % (kiinteistötyypin mukainen liittymismaksu).

Laskutus

1. Kuinka usein vesilasku tulee ja mihin se perustuu?

Vesilaskut lähetetään kuluttajille neljä kertaa vuodessa pääsääntöisesti kolmen kuukauden välein.

Laskutus koostuu perusmaksusta ja käyttömaksusta. Perusmaksu määräytyy vesimittarin koon mukaan (sis. veden ja viemäröinnin osuuden). Käyttömaksu perustuu kiinteistön käyttämään vesimäärään, joka mitataan kiinteistössä olevalla vesimittarilla. Myös jäteveden laskutusperusteena on kiinteistön käyttämä vesimäärä.

Vesihuollon_maksut

 

2. Miksi kerros-, rivi- tai paritalojen huoneistojen vedenkulutusta ei voida mitata ja laskuttaa erikseen?

Kullekin kiinteistölle saa yhden liittymän ja jokaista liittymää kohden tulee yksi vesimittari, jonka perusteella vesilaitos laskuttaa. Huoneistokohtaiset vesimittarit taas ovat kiinteistöjen omia vesimittareita, joiden laskutuksen hoitaa taloyhtiö.

3. Mitä tapahtuu jos en maksa vesilaskua?

Jos laskua ei makseta eräpäivänä, se siirtyy perittäväksi perintätoimistolle, joka lähettää asiakkaalle kaksi maksumuistutusta. Ensimmäisessä maksuvaatimuksessa ilmoitetaan, että maksun laiminlyönti voi johtaa veden jakelun keskeytykseen (vesihuoltolaki 26§). Toisessa ilmoitetaan, että vesihuoltolaitos saa keskeyttää veden toimituksen. Vesijohdon sulkemisesta ja avaamisesta veloitetaan 249,99 €. Seitsemän vuorokauden kuluttua viimeisestä maksuvaatimuksesta asiakkaalle lähetetään katkaisuilmoitus. 

Jos asiakkaalla on maksuvaikeuksia, kannattaa ottaa yhteyttä vesihuoltolaitokseen ennen eräpäivää.