• Kotitreenit

Liikettä kotiin

Seuraa Tuusulan liikunnanohjaajien videoblogia

Tuusulan uimahallin Facebook -sivulle on julkaistu liikuntavinkki-videoita. Klikkaa etusivulta videot ja sivuille avautuu koontina lukuisia jumppavideoita, videoita Tuusulan lähi- ja luontoliikuntapaikoista sekä erilaisia liikuntahaasteita. Ota fb-sivu seurantaan ja ideat käyttöön! 

ULKOILUSTA

Ennestäänkin suositut luonto- ja virkistyspaikat ja ulkoilureitit ovat tilanteen vuoksi ruuhkautuneet koko pääkaupunkiseudulla, myös Tuusulassa. Esimerkiksi Tuusulanjärven Sarvikalliolla vierailee päivittäin paljon väkeä mikä on tietysti iloinen asia normaalitilanteessa. Kun liikut ulkona, vältä lähikontakteja ja säilytä riittävä etäisyys kohdatessa. Kaikkein suosituimmat matkailukohteet voi nähdä myöhemminkin, oman ulkoilupaikan voi toistaiseksi löytää lähimetsästä, poluilta tai pihalta. Lisää vinkkejä ja tietoa mm. uunituoreesta vastuullisen ulkoilijan etiketistä löydät osoitteesta www.suomenlatu.fi.

Liikkuminen on tärkeää niin mielen hyvinvoinnin, kehon kunnon kuin vastustuskyvyn ylläpitämiseksi.

Myös kotona voi ylläpitää liikettä ja kuntoa. Tässä listattuna eri ikäisille vinkkejä netistä löytyviin maksuttomiin taukojumppiin ja kotitreeneihin!

Huom! Jos linkit eivät aukea, vaihda selainta. Parhaiten toimivat Mozilla Firefox tai Google Grome.

 

LAPSIPERHEET

Perheliikuntaa voi tehdä kaikki yhdessä. Liikettä ja iloa saa niin lapsi kuin vanhempi.   

Olohuone sirkus (Neuvokas perhe) 

Liikkuvia leikkejä sisätiloissa (Neuvokas perhe)

Eläinjooga (Neuvokas perhe) 

 

 

NUORET

Opiskelun lomassa on hyvä pitää pieniä taukoja, jotta jaksaa keskittyä ja välttää pää- ja niskakivut.

Taukoliikuntaa: 

Breikki pikavenyttely (3 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Breikki ylävartalo (3min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

 

Opiskelupäivän jälkeen on aikaa treenille. Maksuttomia Online-treenejä on tarjolla laidasta laitaan. 

Liikuntakeskus Fressin maksuttomat livetunnit

StepUp Online -verkkotanssituntien valikoimasta löytyy maksuttomia tanssitunteja. Sivuilla on kattava kirjo eri tanssilajeja: StepUp Online tanssitunnit kotona 

 

Lyhyempiä treenejä voit tehdä silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Laita video pyörimään ja taustalle soimaan omaa mielimusiikkiasi.  

Voima -treeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Lihakuntopatteri treeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Rentouttava venyttely (20 min) (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)

SYKE treeni koko kropalle (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)


TYÖIKÄISET

Työn lomassa on tärkeää pitää taukoja. Anna keholle liikettä tasaisin väliajoin, ettei tule selkäjumeja, hartiakipuja ja päänsärkyä. Happihyppely ulkona tai lyhyt taukojumppa virkistää kummasti työpäivää! 

Tilaa maksuton taukojumppa-muistutus tai tee ohjattuja taukojumppavideoita silloin kun sinulle parhaiten sopii: Selkäkanava.fi

Lyhyt Breikkijumppa tuolilla (LETS MOVE IT -ohjelma)

Breikki pikavenyttely (3 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

KKI-ohjelmalla on lyhyitä jumppavideoita, jotka soveltuvat taukojumpaksi

TV2:lla & Areenassa näytettävät Jumppahetket mahdollistavat päivittäisen liikkumisen kotioloissa. Kymmenen minuutin jaksot tarjoavat helposti kotona toteutettavia liikuntahetkiä erityisesti ikäihmisten ja etätöissä taukoliikuntaa kaipaavien tarpeita silmällä pitäen. Katso tallenteet jumppahetkistä Areenassa. (YLE & Helsingin kaupunki) 

Myös ohjattuja pidempiä liikuntatunteja on tarjolla maksuttomana: 

Liikuntakeskus Fressin maksuttomat ja päivittäin vaihtuvat livetunnit

Jos kaipaat tanssia elämääsi, StepUp Online -verkkotanssituntien valikoimasta löytyy maksuttomia tanssitunteja: StepUp Online tanssitunnit kotona 

 

Lyhyempiä treenejä voit tehdä silloin kun sinulle parhaiten sopii aikatauluista välittämättä. Laita viedo päälle ja valitse taustalle omaa mielimusiikkiasi.   

Voima -treeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Lihakunto patteritreeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Rentouttava venyttely (20 min) (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)

SYKE treeni koko kropalle (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)


IKÄIHMISET

Nyt kun suositellaan välttämään ihmiskontakteja, on tärkeää, että pidät itsesi liikkeessä kotioloissa. Omalla pihalla voi tehdä pihatöitä, siivous ja kotiaskareet toimivat hyvänä liikkeenä. Tärkeintä on, ettei jää paikalleen. Kun arjen liikkumavara pienenee, voi myös kotona tehdä ohjattuja jumppia, joita löytyy runaasti netistä:

UKK-instituutin 3 eri tasoista jumppaa senioreille

Voima- ja tasapainoharjoitteluun jumppavideoita: 5 eritasoista jumppaohjelmaa (Ikäinstituutti/Voimaa vanhuuteen)

FressiTV:n tarjonnassa on myös maksutonta seniorijumppaa. Katso päivittäin vaihtuvat tunnit, ja liity mukaan netin kautta senioritunneille:

Liikuntakeskus Fressin maksuttomat ja päivittäin vaihtuvat livetunnit 

Ohjattua jumppaa Ylellä:

TV2:lla & Areenassa näytettävät Jumppahetket mahdollistavat päivittäisen liikkumisen kotioloissa. Kymmenen minuutin jaksot tarjoavat helposti kotona toteutettavia liikuntahetkiä erityisesti ikäihmisten ja etätöissä taukoliikuntaa kaipaavien tarpeita silmällä pitäen. Jaksokohtaiset kirjalliset ohjeet julkaistaan Teksti-tv:n sivulla 600 sekä Yle Urheilun nettisivuilla. Katso tallenteet jumppahetkistä Areenassa. (YLE & Helsingin kaupunki) 

SOVELTAVAA LIIKUNTAA

Soveltavaa liikuntaa voi harrastaa myös kotona ilman ohjaajaa. Tee juuri sinulle suunnattuja kotitreenejä turvallisin ohjeistuksin:

Kehitysvammaisille treenivideoita (kehitysvammatuki57 Ry)

Selkä- ja niskakivuista kärsiville jumppavideoita ja ohjeita (Selkäliitto)

Luustokuntoutujan kotivoimisteluvideot (Luustoliitto)

Raskausajan jumppaliikkeitä ja videoita (Selkäliitto)  

 

VINKKI: Tee itsellesi joka viikko liikuntasuunnitelma. Mieti, miten viikon aikana ylläpidät lihaskuntoa, liikkuvuutta ja kestävyyskuntoa. Merkkaa kalenteriin ennakkoon jumpat, venyttelyt ja kävely-, juoksu- tai pyörälenkit ja yritä pitää niistä kiinni. Luo itsellesi uusia rutiineita!