• Kotitreenit

Liikettä kotiin

Seuraa Tuusulan liikunnanohjaajien videoblogia

Tuusulan uimahallin Facebook -sivulle ilmestyy päivittäin liikuntavinkkejä, ota sivu seurantaan ja ideat käyttöön!

ULKOILUSTA

Ennestäänkin suositut luonto- ja virkistyspaikat ja ulkoilureitit ovat tilanteen vuoksi ruuhkautuneet koko pääkaupunkiseudulla, myös Tuusulassa. Esimerkiksi Tuusulanjärven Sarvikalliolla vierailee päivittäin paljon väkeä mikä on tietysti iloinen asia normaalitilanteessa. Kun liikut ulkona, vältä lähikontakteja ja säilytä riittävä etäisyys kohdatessa. Kaikkein suosituimmat matkailukohteet voi nähdä myöhemminkin, oman ulkoilupaikan voi toistaiseksi löytää lähimetsästä, poluilta tai pihalta. Lisää vinkkejä ja tietoa mm. uunituoreesta vastuullisen ulkoilijan etiketistä löydät osoitteesta www.suomenlatu.fi.

Poikkeustilanteessa on erittäin tärkeää pitää huolta omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Kunnosta huolehtiminen ja liikkuminen ovat nyt tärkeitä niin mielen hyvinvoinnin, kehon kunnon kuin vastustuskyvyn ylläpitämiseksi.

Kuntoa voi ylläpitää myös kotona. Tässä vinkkejä netistä löytyviin maksuttomiin taukojumppiin ja kotitreeneihin!

Huom! Jos linkit eivät aukea, vaihda selainta. Parhaiten toimivat Mozilla Firefox tai Google Grome.

LAPSIPERHEET

Perheliikuntaa voi tehdä kaikki yhdessä, liikettä ja iloa saa niin lapsi kuin vanhempi:  

Olohuone sirkus (Neuvokas perhe) 

Liikkuvia leikkejä sisätiloissa (Neuvokas perhe)

Eläinjooga (Neuvokas perhe) 

Elixian ilmainen Family Fun jumppa 

Olohuone temppu! Facebook live-tunnit maanantaisin klo 15-15.45 (jäävät myös tallenteiksi myöhempää jumppailua varten). Me-talon ja Tampereen kaupungin liikuntapalveluiden toteuttama Perhetemppu on ilmainen, alle kouluikäisen lapsen ja aikuisen yhteinen mukava liikuntahetki. Vauva ja 5-vuotias voivat olla puuhaamassa samaan aikaan.

NUORET

Opiskelun lomassa on hyvä pitää pieniä taukoja, jotta jaksaa keskittyä ja välttää pää- ja niskakivut:

Breikki pikavenyttely (3 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Breikki ylävartalo (3min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Opiskelupäivän jälkeen on aikaa treenille. Maksuttomia Online-treenejä on tarjolla laidasta laitaan esimerkiksi joogaa, venyttelyä, tanssia, lihaskuntotreeniä ja kehonhuoltoa. Kokeile ja löydä oma suosikkisi!

Katso online-treenien viikko-aikataulut:

Liikuntakeskus Elixian maksuton online-training

Liikuntakeskus Fressin maksuttomat ja päivittäin vaihtuvat livetunnit

Maksuttomien StepUp Online -verkkotanssituntien valikoimasta löytyy kattava kirjo eri tanssilajeja: Broadway Jazzia, Contemporary Jazzia, Showtanssia, kehonhuoltotunteja, balettia, Commercial -tunteja ja paljon muuta: 

StepUp Online tanssitunnit kotona 

 

Lyhyempiä treenejä voit tehdä silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Laita taustalle omaa mielimusiikkiasi.  

Voima -treeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Lihakuntopatteri treeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Rentouttava venyttely (20 min) (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)

SYKE treeni koko kropalle (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)


TYÖIKÄISET

Työn lomassa on tärkeää pitää taukoja. Anna keholle liikettä tasaisin väliajoin, ettei tule selkäjumeja, hartiakipuja ja päänsärkyä. Happihyppely ulkona tai lyhyt taukojumppa virkistää kummasti työpäivää!

Tilaa maksuton taukojumppa-muistutus tai tee ohjattuja taukojumppavideoita silloin kun sinulle parhaiten sopii: Selkäkanava.fi

Taukojumppaa TV2:lla & Areenassa 6.4. alkaen. Jumppahetkiä lähetetään TV2:lla arkisin klo 8.50 ja uusintana klo 15.50. Jumppahetkiä vetävät Helsingin kaupungin liikunnanohjaajat, ja kymmenen minuutin jaksot tarjoavat helposti kotona toteutettavia liikuntahetkiä erityisesti ikäihmisten ja etätöissä taukoliikuntaa kaipaavien tarpeita silmällä pitäen. Jaksokohtaiset kirjalliset ohjeet julkaistaan Teksti-tv:n sivulla 600 sekä Yle Urheilun nettisivuilla. (YLE & Helsingin kaupunki) 

Lyhyt Breikkijumppa tuolilla (LETS MOVE IT -ohjelma)

Breikki pikavenyttely (3 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

KKI-ohjelmalla on lyhyitä jumppavideoita, jotka soveltuvat taukojumpaksi

Tuusulan uimahallin Facebook sivuille ilmestyy päivittäin liikuntavinkkejä, ota sivu seurantaan ja ideat käyttöön!

Kun arjen rutiinit ovat menneet uusiksi ja harrastukset ovat tauolla, on erittäin tärkeää aikatauluttaa itselleen aikaa liikkumiseen. Esimerkiksi kuntokeskukset tarjoavat maksuttomia online-treenejä. Katso päivän aikataulut ja valitse sinulle sopiva treeni: tanssia, joogaa, pilatesta, keskivartalojumppaa, Hiit-tunteja tai kehonhuoltoa. Millaista liikettä kehosi kaipaa tänään? Katso päivän aikataulut:

Liikuntakeskus Elixian maksuton online-training

Liikuntakeskus Fressin maksuttomat ja päivittäin vaihtuvat livetunnit

Jos kaipaat tanssia elämään, maksuttomien StepUp Online -verkkotanssituntien valikoimasta löytyy kattava kirjo eri tanssilajeja: Broadway Jazzia, Contemporary Jazzia, Showtanssia, kehonhuoltotunteja, balettia, Commercial -tunteja ja paljon muuta: 

StepUp Online tanssitunnit kotona 

 

Lyhyempiä treenejä voit tehdä silloin kun sinulle parhaiten sopii. Laita taustalle omaa mielimusiikkiasi.   

Voima -treeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Lihakunto patteritreeni (20 min) (LETS MOVE IT ja KKI-ohjelma)

Rentouttava venyttely (20 min) (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)

SYKE treeni koko kropalle (LET MOVE IT ja KKI-ohjelma)


IKÄIHMISET

Nyt kun suositellaan pysymään sisällä ja välttämään ihmiskontakteja, on tärkeää, että pidät itsesi liikkeessä kotioloissa. Omalla pihalla voi tehdä pihatöitä, siivous ja kotiaskareet toimivat hyvänä liikkeenä, tärkeintä on, ettei jää paikalleen. Kun arjen liikkumavara pienenee voi kotona tehdä ohjattuja jumppia, joita löytyy netistä:

UKK-instituutin 3 eri tasoista jumppaa senioreille

Voima- ja tasapainoharjoitteluun jumppavideoita: 5 eritasoista jumppaohjelmaa (Ikäinstituutti/Voimaa vanhuuteen)

Fressin nettilivetuntien tarjonnassa on myös seniorijumppaa, seniorikehonhuoltoa ja tuolijumppaa. Katso päivittäin vaihtuvat tunnit, ja liity mukaan netin kautta senioritunneille (vaatii vain yhden klikkauksen):

Liikuntakeskus Fressin maksuttomat ja päivittäin vaihtuvat livetunnit

Ohjattua jumppaa TV:ssä:

TV2:lla & Areenassa 6.4. alkavat Jumppahetket mahdollistavat päivittäisen liikkumisen poikkeustilanteessakin. Jumppahetkiä lähetetään TV2:lla arkisin klo 8.50 ja uusintana klo 15.50. Jumppahetkiä vetävät Helsingin kaupungin liikunnanohjaajat, ja kymmenen minuutin jaksot tarjoavat helposti kotona toteutettavia liikuntahetkiä erityisesti ikäihmisten ja etätöissä taukoliikuntaa kaipaavien tarpeita silmällä pitäen. Jaksokohtaiset kirjalliset ohjeet julkaistaan Teksti-tv:n sivulla 600 sekä Yle Urheilun nettisivuilla. (YLE & Helsingin kaupunki) 

 

SOVELTAVAA LIIKUNTAA

Soveltavaa liikuntaa voi harrastaa myös kotona ilman ohjaajaa. Tee juuri sinulle suunnattuja kotitreenejä turvallisin ohjeistuksin:

Kehitysvammaisille treenivideoita (kehitysvammatuki57 Ry)

Selkä- ja niskakivuista kärsiville jumppavideoita ja ohjeita (Selkäliitto)

Luustokuntoutujan kotivoimisteluvideot (Luustoliitto)

Raskausajan jumppaliikkeitä ja videoita (Selkäliitto)  


VINKKI: Tee itsellesi joka viikko liikuntasuunnitelma. Nyt kun harrastukset ovat tauolla, mieti miten viikon aikana ylläpidät lihaskuntoa, liikkuvuutta ja kestävyyskuntoa. Merkkaa kalenteriin ennakkoon venyttelyt, jumpat ja kävely- tai juoksulenkit ja yritä pitää niistä kiinni. Luo itsellesi uusia rutiineita!