Vesikatkot ja häiriöt vedenjakelussa
Vikapäivystys
Vikapäivystys työajalla
ma-to 7.30-16
pe 7.30-15
ma-to 7.30-16
pe 7.30-15
040 314 3130
Vikapäivystys työajan ulkopuolella
040 314 3125
Huom! Kiireetön tekninen neuvonta
ma-pe 9-15
040 314 3138
040 314 3138
Häiriökartta ja tekstiviestipalvelu
Häiriötilanteissa ensisijainen tiedotuskanavamme on verkkosivustomme www.tuusulanvesi.fi. Sivustolta löytyvälle häiriökartalle päivitetään sekä äkilliset että ennakoidut vesihuollon häiriötilanteet ja niiden sijainnit. Tiedotteissa mainitaan aina työn vastuuhenkilön puhelinnumero hätätapauksia varten.
Lähetämme häiriötiedotteita myös tekstiviestillä vaikutusalueen kiinteistöille. Asukkaiden julkiset puhelinnumerot saamme operaattoreilta. Mikäli puhelinnumerosi on salainen tai liittymä on rekisteröity muuhun osoitteeseen (esim. yritysliittymät), tulee omat tiedot käydä itse lisäämässä häiriötiedotepalveluun.
Lue lisää: www.tuusula.fi/vesitekstari
Häiriöistä ilmoittaminen
Ennakoiduista häiriöistä pyritään tiedottamaan mahdollisimman pian, vähintään kaksi vuorokautta ennen palvelukatkoa. Katkon ilmoitettu kesto on arvio, mutta yleensä ne pitävät hyvin paikkaansa. Mikäli tilanne muuttuu oleellisesti eli katko pitenee jostain syystä merkittävästi, tiedotamme siitä tekstiviestillä sekä verkkosivuillamme.
Äkillisissä hätätöissä etukäteistiedottaminen ei luonnollisestikaan ole mahdollista, mutta tiedotamme häiriöistä heti kun katkon vaikutusalue on tiedossa. Äkillisen häiriön sattuessa tärkeää on aluksi kartoittaa häiriöalue ja eliminoida lisävahingot. Yleisin häiriö, jonka vedenkäyttäjä huomaa, on vesikatko. Esimerkiksi kun vesijohdon vuoto havaitaan, tarvitaan ensin tieto maanalaisista kaapeleista ja johdoista ennen kuin päästään etsimään vuotokohtaa. Asiakkaalle aiheutuvan palvelukatkon pituuteen vaikuttavat mm. vuotokohdan paikantamiseen menevä aika sekä kaivantoturvallisuuteen liittyvät asiat.
Äkillisten vedenjakeluhäiriöiden pitkittyessä järjestämme katkoalueelle väliaikaisen vedenjakelupisteen, josta vettä voi käydä noutamassa omaan astiaan. Ilmoitamme vedenjakelupisteen sijainnin tiedotteessamme. Tilanteen etenemistä päivitetään verkkosivuillamme, joten seuraathan niitä aktiivisesti.
Vesikatko aiheuttaa yleensä harmitusta kaikille, mutta kiireettömät palautteet pyydämme jättämään sähköpostitse osoitteeseen vesihuoltolaitos@tuusula.fi jotta päivystävä puhelinnumero ei ruuhkaudu.
Korjaustöiden jälkeen
Korjaustöiden jälkeen veden laatuhäiriöt ja vedenpaineen vaihtelu ovat mahdollisia. Tilanne korjaantuu juoksuttamalla kylmää vettä niin kauan, että vesi on kirkasta ja mahdollinen pärskintä loppuu.
Vesijohtovuodon korjaustyöstä johtuen putkistoista saattaa irrota saostumia ja ruostetta, josta voi aiheutua vesijohtoveden laatuhaittoja mm. vesihanojen ja pesukoneiden sihtien tukkeutumista sekä vaalean pyykin värjäytymistä. Putkistoon mahdollisesti päässyt ylimääräinen ilma voi aiheuttaa "kolinaa" ja pärskintää sekä veden sameutta.
Mikäli tilanne ei korjaannu n. 10 minuutin juoksutuksen jälkeen, otathan yhteyttä päivystysnumeroomme p. 040 314 3125.
Kotitalouksien varautuminen häiriötilanteisiin
- Varaa vettä juomavedeksi ja ruuanlaittoon. Pitkissä katkoksissa vettä on hyvä varata myös jonkin verran myös vessan huuhteluun
- Mieti valmiiksi, kuinka paljon vedelle on katkon aikana käyttöä
- Varaa kotiin sopivia astioita, joihin vettä voi laskea valmiiksi. 5-10 litran kannelliset sangot ovat käteviä noutoastioita vesipisteelle
- Seuraa tiedotusta Tuusulan Veden verkkosivuilta www.tuusulanvesi.fi
Yleisimmät vikatilanteet
- Tonttijohto on jäätynyt tai vioittunut; ota yhteys yksityiseen lvi-liikkeeseen
- Vesimittari on jäätynyt tai vioittunut; ota yhteys Tuusulan Veteen
- Vesihuoltolaitoksella tai taloyhtiössä on etukäteen ilmoitettu jakelukatkos; tarkista onko asiasta tiedotettu taloyhtiön kautta tai www.tuusulanvesi.fi
- Lämpöisen veden ongelmissa; ota yhteys kiinteistöhuoltoyhtiöön tai energialaitokseen
- Kiinteistön oma viemäri ei vedä; ota yhteyttä loka-autopalveluja tarjoavaan yritykseen (yleisimpiä tukosten aiheuttajia ovat kotitalousrasvat, vaipat ja jätteet, jotka eivät kuulu viemäriin!)
- Jos epäilet, että viemäritukos ei johdu tonttiviemäristä, ota yhteyttä Tuusulan Veteen