Pääkirjaston palvelutiskin toteutus asiakaslähtöisesti

Kuva: Sirkku Glass

Tuusulan pääkirjasto muutti nykyisiin tiloihinsa 2000-luvun alussa.

- Kirjastotyö ja - ympäristö ovat muuttuneet viimeisen viidentoistavuoden kuluessa hyvin paljon. Vanha tiski oli massiivisena kalusteena aikansa elänyt, eikä myöskään ergonomisesti kestävä vaihtoehto, osastonjohtaja Riikka Mustajärvi taustoittaa uudistamista.

Palvelumuotoilun käyttämisestä tilojen uudistamisesta kirjastotoimessa oli jo kokemusta. Jokelan Satuhuone Vinkkeli oli valmistunut muutamia vuosia aiemmin. Suunnitteluyhteistyöhön päästiin sujuvasti saman toteuttajan kanssa. Kohteeksi valikoitui asiakaspalvelutiskin lisäksi osa aulatilasta.

- Tilojen suunnitteluun osallistuivat asiakkaat ja koko henkilökunta. Järjestimme verkkokyselyn ja työpajan kirjaston henkilökunnalle. Lopuksi asiakkailla oli vielä mahdollisuus jättää palautetta post it - lapuilla kirjaston tiloissa oleviin paneeleihin, kertaa Mustajärvi osallistavan suunnittelun etenemistä.

Mitä asiakkaat sitten Hyrylän kirjastolta toivoivat? Vastauksista nousevat toiveet värikkäämmästä, entistä viihtyisämmästä tilasta, jossa voisi viettää aikaa yhteisen tekemisen merkeissä. Vuoden 2018 kuluessa rakentuvat tilat näyttävät, miten näihin toiveisiin vastataan palvelumuotoilun keinoin.

Yhtenä esimerkkinä kirjaston osallisuustyöstä on näilläkin verkkosivuilla esitelty kirjastoauto Kirren nimikilpailu. Asiakaspalvelutiskin toteutuksesta tuotettuun raporttiin voit tutustua tästä.

Lisätietoja:

Kasarista nykyaikaan - musiikkihuoneesta elämystilaksi

Tuusulan pääkirjaston asiakaspalvelutiski nykyaikaan

Molempien hankkeiden esittelyt yleisten kirjastojen hankerekisterin sivuilla.