Kissa vieköön, mitä historiaa

Odottamaton vieras klovni. Kuva Lassi KivikangasMuseopaja on leikittelevä elämysmatka museon maailmaan. Se sopii ensikosketukseksi historiaan. Kokonaisuus on etäversio Tuusulan kulttuurikasvatussuunnitelma Kultsun pajasta. Kohderyhmänä on lähinnä 1.-luokkalaiset ja esiopetuksen piirissä olevat lapset.

Oppimistavoite:

1) Pajan tavoite on tarjota oppilaille myönteinen kokemus museosta. Museo on kiva ja ajatuksia herättävä paikka ja se saa mielihyvin olla osa elämääni
2) Antaa ensimmäisiä rakennusosia - historiaan liittyviä mielleyhtymiä - iän ja oppimisen myötä vähä vähältä hahmottuvaa historiallista maailmankuvaan varten.

Työskentelyaika:

Videot kestävät noin 40 minuuttia. Ehdotetut keskusteluaiheet voi suorittaa noin 15-30 minuutissa. Videot ja niihin liittyvät tehtävät toimivat hyvin myös kolmena erillisenä opetuspalana. Jos haluatte hyödyntää myös pajan muita osia, kasvaa työskentelyaika asteittain.

Esitehtävä: Jos teillä on käden ulottuvilla Mauri Kunnaksen kuvakirjoja Koiramäen talossa ja Koiramäen talvi, niin voitte selailla niitä. Bongailkaa kirjoista kissoja. Näkyykö paljon kissoja, miten ne ovat mukana elämänmenossa? Tehtävä orientoi mukavasti videoiden teemoihin.

Leffat ja oheistehtävät:

Jos videolinkki ei aukea, niin kopioikaa osoite esim. Google Chromen osoitekenttään. 

1. Katsokaa video KISSALA https://youtu.be/pKrZSEOqTBQ

  • Videon pointti: Museo on historian koti. Siellä voi vertailla nykyaikaa ja vanhaa aikaa. Mikä on muuttunut?
  • Poimintoja katsomisen jälkeen: a) ennen vanhaan ei tullut vettä hanasta b) ennen vanhaan ei ollut sähkölaitteita c) ennen vanhaan ei ollut lämpöpattereita.
  • Ehdotus keskusteluksi: Millaisia sähköllä toimivia laitteita teillä on keittiössä? Entä millaisia sähköllä toimivia laitteita teillä on kotona? Jos pitäisi valita vain kolme sähkölaitetta, mitä saisi käyttää, niin mitkä te valitsisitte? (keittiö / koti) Millaista mahtoi olla elämä ennen sähköä ja sähkövaloa?
  • Tausta: Tuusulaan Hyrylän alueelle saatiin sähköt vuonna 1918. Ensimmäinen sähkölaitos perustettiin Tuusulan joen niskalle kosken luo. Muualla Tuusulassa sähkön tuloa jouduttiin vielä odottamaan.

2. Katsokaa video ANTTONIN UNI https://youtu.be/0wVhF-mnE5Q

  • Videon pointti: Ennen koulujen sekä myös ennen tutkitun tiedon aikakautta ihmisillä oli hurja määrä erilaisia uskomuksia ja kuvitelmia. Monet uskomukset koskivat onnea: miten saada lisää hyvää onnea ja torjua huonoa onnea.
  • Poimintoja katsomisen jälkeen: a) musta kissa ja pääsiäisnoita b) pääsiäisvalkia c) virpomisvitsat
  • Ehdotus keskusteluksi: Minkälaisia onnea tuottavia asioita tiedätte (neliapila, hevosenkenkä, sateenkaari, leppäkerttu)? Keksikää omia ja ihan uusia onnea tuottavia asioita. Ja lopuksi, minkälaiset asiat tekevät sinut oikeasti onnelliseksi?
  • Tausta: Suomessa kaikki lapset ovat käyneet koulua eli oppineet lukemaan ja kirjoittamaan vasta noin yhden pitkän ihmisiän ajan. Oppivelvollisuuslaki täyttää 100 vuotta 15. huhtikuuta 2021.

3. Katsokaa video KLOVNI JA NUKKETEATTERI https://youtu.be/d6m93sdmFAk

  • Videon pointti: Ihan tavallisillakin asioilla voi olla yllättävä ja ihmeellinen historia. Nukketeatteri raottaa salaisuuksien verhoa meille kaikille tutun lemmikin - kissan - historian edestä. Missähän kaikkialla se on seikkaillut?
  • Poimintoja katsomisen jälkeen: a) kissa oli tärkeä eläin muinaisille egyptiläisille b) kissat tulivat Suomeen viikinkien mukana c) muinaiset suomalaiset tunsivat haltijakissa Kipinättären, se voitiin taikoa varkaan perään. Huom! Kipinöinti johtuu kissan turkkiin kertyvästä hankaussähköstä, se unohtui sanoa videossa.
  • Leikki tai teatteri: Tehkää oma pieni kissa-aiheinen teatteri tai leikki. Siinä voi seikkailla muitakin eläimiä - vuh! Voitte myös kokeilla olla klovneja. Klovnit kompastelevat hassusti. Ne voivat itkeä ja nauraa ja ne saavat muutkin itkemään ja nauramaan. Klovnin nenän kanssa täytyy kuitenkin tänä keväänä olla varovainen, ettei nuha tartu. Käyttäkää siis vain omaa nenää! Klovnin tai kissahahmon voi myös kasvomaalata. 
  • Keskusteltavaa: Minkä nimisiä kissoja te tunnette? Onko teillä kivoja muistoja kissoista. Miksi kissat olivat ennen vanhaan ihmisille niin tärkeitä. Millä tavoin kissat ja muutkin lemmikit ovat meille tärkeitä nykyään? Mitä me voisimme oppia kissoilta ja muiltakin eläimiltä?

4. Videotapaaminen 

Voitte sopia ajan ja soittaa videopuhelun Harrille (kouluryhmät). Silloin minä näkyisin sinne luokkiin videotykin kautta. Se olisi hieno kokeilu! Voisitte näyttää, millaisia esityksiä tai hahmoja olette keksineet tai voidaan muuten vain jutella kissoista. Harri on kirjoittanut kirjan Kissojen Suomi. Katit historian poluilla ja tietää hyvin paljon kissojen historiasta. Tietokoneen kameralla voisi näyttää myös Klaavolan museotalon oikean vanhan kissanluukun, minkä läpi kissat pujahtivat metsästämään vilja-aitassa pahojaan tehneitä hiiriä ja rottia. Voimme ottaa videoyhteyden Google Hangoutsilla (opettajien normaali valikoima) tai Teamsilla. Saatte ohjeet tarvittaessa Harrilta.

Museopaja pdf-linkki: Museopaja Kissa vieköön, mitä historiaa!

Lisätietoja:

Yleisötyön amanuenssi Harri Nyman p. 040 314 3474, harri.nyman (a) tuusula.fi