Vesi- ja jätevesilaskutus

Laskutus:

040 314 3578 (ark. 9-15)

vesihuoltolaitos@tuusula.fi

Vesi- ja jätevesilaskutus koostuu perusmaksuista ja käyttömaksuista.

Tuusulan Veden asiakkaat saavat vuodessa pääsääntöisesti neljä arvio- tai tasauslaskua. 

Hinnat

Kts. hinnasto

Perusmaksu

Perusmaksu on kiinteistökohtainen vesimittarikokoon perustuva kiinteä maksu ja sitä laskutetaan sekä vedestä, että jätevedestä. Perusmaksuista kerätyt rahat käytetään vesihuoltoverkoston ylläpitoon ja kunnostukseen.

Käyttömaksu

Käyttömaksu perustuu kiinteistön käyttämään vesimäärään, joka mitataan kiinteistössä olevalla vesimittarilla. Myös jätevesimaksun perusteena on käytetty vesimäärä.

Arviolasku

Kiinteistöissä, joissa on asennettuna mekaaninen vesimittari, vesi- ja jätevesilaskutus perustuu vuosikulutusarvioon. Mittarilukeman ilmoittamiseen asti lähetämme pelkkiä arviolaskuja, jotka muodostuvat aina edellisen vuosikulutuksen mukaisesti. Arviolaskutus ei koske kiinteistöjä joissa on etäluettavat vesimittarit.

Tasauslasku

Kun olet ilmoittanut mittarilukemasi tai kiinteistössäsi on etäluettava vesimittari, sinulle lähetetään tasauslasku. Siinä näkyvät kiinteistön edellinen ja uusi vesimittarilukema.

Tasauslaskulla veloitamme todellisen kulutuksen mukaisen vesimäärän. Mikäli aiemmilla laskuilla on laskutettu arviomaksuja, vähennetään ne veloitettavasta summasta. Lisäksi veloitamme samalla laskulla ensimmäisen, uuteen mittarilukemaan perustuvan osan vuosiarviosta (ei koske etäluettavia mittareita).

Tasauslasku perustuu oletukseen, että aiemmin erääntyneet laskut on maksettu. Jos aiemmin erääntyneitä laskuja on maksamatta, on ne maksettava tasauslaskun lisäksi.

Laskutusaikataulu

Laskutamme asiakkaitamme kolmen kuukauden välein. Alle 5 €:n veloituksista ja alle 50 €:n hyvityksistä emme lähetä erillisiä laskuja vaan huomioimme ne seuraavalla laskullasi. Yli 50 €:n hyvitykset palautamme tilisiirtona.

Vesilaskutus perustuu etäluettavissa kohteissa täysin toteutuneeseen vedenkäyttöön. Etäluettavien mittareiden kulutuslukemat siirtyvät laskutusjärjestelmäämme sähköisesti 31.3., 30.6., 30.9. ja 31.12. ja tasauslaskut lähetetään alempaa löytyvän aikataulun mukaisesti.

Jos kiinteistössä on edelleen käytössä vanhanmallinen mekaaninen mittari, laskutetaan vedenkäyttö arvio- ja tasauslaskuin. Niilläkin asiakkailla joilla ei vielä ole etäluettavaa vesimittaria, on kuitenkin halutessaan mahdollisuus saada todelliseen kulutukseen perustuvat tasauslaskut arviolaskujen sijaan. Tämä edellyttää vesimittarilukeman ilmoittamista neljä kertaa vuodessa suoraan Vesitili -palveluun.

Kun ilmoitat lukemat viimeistään alla mainittuina päivinä tai ennen sitä, huomioidaan lukemat seuraavassa vesilaskussa:

Laskutettavat kuukaudet  Ilmoita lukema viimeistään Laskutusajankohta
tammi-, helmi- ja maaliskuu 31.3. 1.4.
huhti-, touko- ja kesäkuu 30.6. 1.7.
heinä-, elo- ja syyskuu 30.9. 1.10.
loka-, marras- ja joulukuu 31.12. 1.1.

 

 

 

 

Mikäli mittarilukemaa ei ole ilmoitettu ko. päivämääriin mennessä, lähetämme vuosikulutusarvioon perustuvan arviolaskun. Vesimittarin lukema tulee sopimusehtojemme mukaisesti ilmoittaa meille kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Arviolaskutusta jatketaan, kunnes mittarilukema on toimitettu.

Hyvityslasku

Hyvityslaskujen maksun palautukset hoitaa Sarastia Oy joten mikäli saat hyvityslaskun, ilmoitathan tilinumerosi suoraan Sarastia Oy:n asiakaspalveluun https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/.

Yhteystietojen päivittäminen

Nimen- tai osoitteenmuutokset eivät välity järjestelmäämme automaattisesti, joten ne tulee ilmoittaa erikseen. Myös kiinteistön oleellisista vedenkulutuksen muutoksista kannattaa ilmoittaa, jotta voimme huomioida asian tulevissa laskuissa.

Laskutustietojen muutoksista voi ilmoittaa sähköisellä yhteystietojen muutoslomakkeella.

Kiinteistön vaihtaessa omistajaa, tulee tehdä omistajanvaihtoilmoitus.

E-lasku

E-laskun tilaamalla saat laskut suoraan omaan verkkopankkiisi. Kun haluat liittyä e-laskujen vastaanottajaksi, tee sopimus oman pankkisi kanssa ja siirry e-laskun käyttöön verkkopankissasi.

Miten e-lasku toimii?

    • Toimitamme laskun tiedot sähköisesti suoraan verkkopankkiisi.
    • Voit halutessasi omassa verkkopankissasi muuttaa maksutiliä tai aikaistaa eräpäivää.
    • Pankki maksaa laskun automaattisesti eräpäivänä tililtäsi (voit myös sopia pankkisi kanssa, että haluat hyväksyä laskun ennen sen maksua).
    • Pankit tarjoavat myös (yleensä maksullista) ilmoituspalvelua, jonka mukaan he ilmoittavat saapuneesta laskusta joko sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Sähköpostilasku

Sähköpostilasku toimitetaan sähköpostitse ja sen sisältö ja ulkoasu vastaavat tavallista paperilaskua. Sähköpostilasku maksetaan samaan tapaan kuin perinteinen paperilasku ja maksutiedot ovat valmiina sähköpostiviestin sisältämässä virtuaaliviivakoodissa.

Mikäli haluat laskusi jatkossa sähköpostiisi, ilmoitathan meille sähköpostiosoitteesi, johon haluat laskun vastaanottaa. Varmistathan, että sähköpostiosoite on aina ajantasainen ja kirjoitettu oikein.

Yritysasiakkaiden verkkolasku

Yritysasiakkaanamme voitte maksaa laskunne verkkolaskulla, mikäli käytössänne on sähköinen laskujen käsittelyjärjestelmä. Mikäli yrityksenne haluaa jatkossa vastaanottaa verkkolaskuja, ilmoitattehan laskutustietonne meille sähköpostitse.

Maksaminen ja maksun viivästyminen

Lasku on maksettava viimeistään eräpäivänä. Jos tarvitset laskullesi maksuaikaa, tee eräpäivän siirtopyyntö sähköisellä asiointilomakkeella ennen eräpäivää.

Maksun viivästyessä (n. kaksi viikkoa eräpäivästä), siirtyy lasku Revire Perintä Oy:lle, joka hoitaa maksukehotukset ja perinnän. Maksukehotuksen veloitus on yksityisasiakkailta 5 €/lasku ja yritysasiakkailta 12 €/lasku.

Maksuvelvollisuuden laiminlyönti saattaa aiheuttaa veden toimituksen keskeyttämisen. Mikäli tonttivesijohdon sulkuventtiili joudutaan perimistoimenpiteenä sulkemaan, laskutamme tehdystä käynnistä voimassaolevan palveluhinnaston mukaisesti.