A

Kansalaisneuvonta

Kansalaisneuvonta tarjoaa keskitettyä neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille

Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tukee muiden viranomaisten omia neuvontapalveluita.

Kansalaisneuvonnan tehtävä on:

  • auttaa kansalaista löytämään oikea viranomainen tai viranomaisen sähköinen palvelu asiansa hoitamiseen
  • tarjota tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin
  • vastata yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin

Palvelukanavat, aukioloajat ja palvelukielet

Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat:

  • verkkosivusto sähköisine yhteydenottolomakkeineen Kansalaisneuvonta.fi, Medborgarradgivning.fi, Publicserviceinfo.fi
  • puhelin p. 0295 000
  • sähköposti: palveluneuvoja(at)kansalaisneuvonta.fi
  • tekstiviestikanava suomalaisissa matkapuhelinliittymissä erityisryhmille, kuten puhe- ja kuulovammaisille, numero 13145, kysymysviestin alkuun Kn

Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15 numerossa 0295 000. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Puhelu tai tekstiviesti maksaa vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksun. Itsepalvelu on maksuton.