A

Kansalaisneuvonta

Kansalaisneuvonta tarjoaa keskitettyä neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille

Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tukee muiden viranomaisten omia neuvontapalveluita.

Kansalaisneuvonnan tehtävä on:

  • auttaa kansalaista löytämään oikea viranomainen tai viranomaisen sähköinen palvelu asiansa hoitamiseen
  • tarjota tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin
  • vastata yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin

Palvelukanavat, aukioloajat ja palvelukielet

Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat:

  • verkkosivusto sähköisine yhteydenottolomakkeineen Kansalaisneuvonta.fi, Medborgarradgivning.fi, Publicserviceinfo.fi
  • puhelin p. 0295 000
  • sähköposti: palveluneuvoja(at)kansalaisneuvonta.fi
  • tekstiviestikanava suomalaisissa matkapuhelinliittymissä erityisryhmille, kuten puhe- ja kuulovammaisille, numero 13145, kysymysviestin alkuun Kn

Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15 numerossa 0295 000. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Puhelu tai tekstiviesti maksaa vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksun. Itsepalvelu on maksuton.