Kansalaisneuvonta
Kansalaisneuvonta tarjoaa keskitettyä neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille
Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tukee muiden viranomaisten omia neuvontapalveluita.
Kansalaisneuvonnan tehtävä on:
- auttaa kansalaista löytämään oikea viranomainen tai viranomaisen sähköinen palvelu asiansa hoitamiseen
- tarjota tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin
- vastata yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin
Palvelukanavat, aukioloajat ja palvelukielet
Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat:
- verkkosivusto sähköisine yhteydenottolomakkeineen Kansalaisneuvonta.fi, Medborgarradgivning.fi, Publicserviceinfo.fi
- puhelin p. 0295 000
- tekstiviestikanava suomalaisissa puhelinliittymissä erityisryhmille, kuten puhe- ja kuulovammaisille, numero 18395
Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15 numerossa 0295 000. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Puhelu tai tekstiviesti maksaa vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksun. Itsepalvelu on maksuton.