Valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen sopimuksen muuttaminen liittyen suurten infrahankkeiden tukemiseen ja asumisen edistämiseen

Aloite tehty:
01.09.2014
Aloitteen tekijä:
Ahonen Petri
Tyyppi:
Valtuustoaloite
Käsittelyvaihe:
Käsitelty

Pääministeri Stubbin hallitusohjelmassa on tavoite tukea Helsingin seudun suuria infrastruktuurihankkeita ja edistää samalla alueiden asuntotuotantoa, jos kunnat puolestaan sitoutuvat kaavoituksen vauhdittamiseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen.

Valtio ja Helsingin seudun kunnat, Tuusula mukaan lukien, ovat päässeet neuvottelutulokseen tässä sopimuksessa asuntotuotannon edistämiseksi ja infrastruktuurihankkeiden tukemiseksi. Sopimus käsitellään kunnissa syyskuun 2014 loppuun mennessä.

Neuvottelujen tuloksena on alustavassa sopimuksessa kohta Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkuteiden suunnittelun ja toteuttamisvalmiuden edistämisestä.

Tuusulan kunnan edun mukaista olisi keskittää mahdollinen valtion rahoitus alueille, jossa siitä olisi eniten liikenteellistä ja taloudellista hyötyä, kuten Kehä 4 ja Focus -alueelle. Tämä tavoite on erityisen tärkeä vaikeassa taloustilanteessamme.

Ehdotan, että Tuusulan kunta korjaa sopimusluonnosta tältä osin seuraavasti:

- Sopimukseen lisätään, että Kehä 4:n suunnittelu aloitetaan ja sen toteuttamisvalmiutta edistetään

- Uuden Hyrylän itäisen (huom.) ohikulkutien suunnittelusta ja toteuttamisesta luovutaan ja se poistetaan sopimuksesta paitsi siltä osin, kun se kohdistuu nykyisen jo rakennetun väylän ja liittymien parantamiseen

- Sopimukseen lisätään, että radanvarren kasvavan liikenteen ohjaaminen Lahden moottoritielle mahdollistava suunnittelu aloitetaan ja sen toteuttamisvalmiutta edistetään, jos tehtävä sopimus sisältää voimakkaan radanvarren alueiden rakentamisen.

Lisäksi totean kantani, että isot tiehankkeet ja työpaikka-alueet eivät sovi Tuusulan Kirkonkylän maisemaan ja sen kaupunkikuvaan, vaan alue pitäisi rakentaa viihtyisäksi pientalovaltaiseksi alueeksi. Sen liikennettä palvelisi kokoojakatu tai -kadut, jotka ohjaisivat liikennettä nykyisille väylille.

Käsittelyvaiheet

Valtuusto 1.9.2014 § 102: Kunnanhallituksen valmisteltavaksi
Johtoryhmä 2.9.2014: Kuntakehityksen valmisteltavaksi
Kuntakehityslautakunta 31.5.2017 § 89: Ehdotus kunnanhallitukselle ja valtuustolle
Kunnanhallitus 5.6.2017 § 301: Ehdotus valtuustolle

Vastaus

Valtion ja Helsingin seudun kuntien välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimus perustuu yhteiseen tahtotilaan maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä. Sopimuksen tavoitteena on yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän yhteensovittaminen siten, että luodaan edellytyksiä tonttitarjonnan ja asuntotuotannon merkittävälle lisäämiselle. Vastapainoksi kuntien panostukselle alueen kehittämiseksi valtio on sitoutunut kahteen isoon infrahankkeeseen. Raide-Jokeriin valtio osoittaa 84 miljoonaa euroa eli 30 % sen kokonaiskustannuksista. Klaukkalan ohikulkutien toteuttaminen on toinen hanke, jonka kustannusjaosta sovitaan erikseen. Lisäksi valtio osoittaa tavallisille 40-vuotisille korkotukivuokra-asunnoille käynnistysavustuksia (10 000 euroa/asunto) yhteensä vähintään 10 milj. euroa/vuosisopimuksessa osoitetuille asumisen ensisijaisille kohdealueille rakennettaville asunnoille. Kunnallistekniikka-avustusta jaetaan vähintään 8 milj. euroa/vuosi. Painopiste kunnallistekniikka-avustusten kohdentamisessa on täydennysrakentamisessa. Valtio osoittaa pieniin kustannustehokkaisiin hankkeisiin (KUHA) sopimuskaudella yhteensä 15 milj. euroa edellyttäen, että yksittäisissä hankkeissa kunnan rahoitusosuus on 50 % hankkeen kustannuksista. Tuesta puolet kohdennetaan pääkaupunkiseudulle ja puolet KUUMA-kuntiin. Sopimukseen on sisällytetty myös liityntäpysäköintihankkeiden kustannusjakoperiaate.

Aloitteessa on ehdotettu Kehä IV:n suunnittelua ja toteuttamisvalmiuden edistämistä. Lisäksi aloitteessa on otettu kantaa Hyrylän ohikulkutiehen. Hyrylän itäisen ohikulkutien jatkeen (Kulloontie-Tuusulantie) suunnittelusta ja toteuttamisesta ei ole luovuttu, vaan yhteys on nähty tärkeänä liikenneverkon kannalta sekä maakuntakaavassa että yleiskaavaa valmisteltaessa. Liikenneverkon osalta kehittämislinjaukset tehdään ensisijaisesti maakuntakaavassa, yleiskaavassa ja tämän jälkeen rahoituspäätökset tehdään tarveharkinnan perusteella. Yleiskaavassa Itäväylän jatkeella on tärkeä rooli liikenneverkossa sekä paikallisesti että seudullisesti, mutta sen luonne tulee painottumaan enemmän paikallisen maankäytön palvelemiseen, minkä johdosta kunnan panos väylän toteuttamisessa tulee nousemaan.

Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (HLJ 2015:ssä) kerrotaan, että Hyrylän itäisen ohikulkutien ensimmäinen vaihe on vuosina 2016-2025 aloitettava olevan tien parantamishanke ja toinen vaihe on välillä 2026-2040 aloitettava ohitustien jatke. Myös Kehä IV on mukana HLJ suunnitelman toimenpideohjelmassa, Keski-Uudenmaan poikittaisyhteyksien toisessa vaiheessa ja ajoitettu kaudelle 2026-2040. Pääkaupunkiseudun hankkeiden osalta hankkeiden priorisointi ja valtion kustannusosuudet kulkevat HLJ-prosessin kautta, jossa tarkastellaan hankkeita ensisijaisesti seudullisesta näkökulmasta niiden liikenteellisten vaikutusten ja kustannustehokkuuden perusteella. Valtion mahdollisuudet kehittää liikenneverkkoa Tuusulan osalta ovat olleet niukat ja vaikuttaa siltä, että Tuusulan kunnan kannalta merkittävien väylien rakentaminen jouduttaneen rahoittamaan suurelta osin kuntavetoisesti.

Päätös

Päivitetty: 01.08.2017

« Takaisin