Tuusulassa esitetään lisärahoitusta joukkoliikenteeseen - lisävuoroja tulossa Hyrylä-Nurmijärvi-reitille

13.02.2015

Tuusulan joukkoliikenteessä on tapahtunut alkuvuoden aikana isoja muutoksia, kun markkinaehtoista liikennettä ei syntynyt Tuusulaan eikä rahoitus riittänyt viimevuotisen vuoromäärän ylläpitämiseen. Tammikuussa on kuitenkin saatu palautettua linja-autovuoroja lopetettujen vuorojen tilalle. Lisävuoroja on tulossa vielä Hyrylä-Nurmijärvi-reitille helmikuun aikana. Sen sijaan kunnan tukemien matkalippujen hintoihin on odotettavissa pieniä korotuksia, kun lipputukea suunnataan vuorojen ylläpitämiseen. Syyskauden vuorotarjonnan rahoituksesta valtuusto päättää maaliskuussa.

Joukkoliikenteen järjestämistapa on isossa muutoksessa. Liikenneluvilla ajettavasta liikenteestä ollaan siirtymässä markkinaehtoiseen liikenteeseen tai yhteiskunnan kokonaan järjestämään liikenteeseen. Liikenneluvat on muutettu siirtymäajan sopimuksiksi, jotka päättyvät lähivuosina. Tuusulan seudulliseen joukkoliikenteeseen ei toistaiseksi ole syntynyt pelkästään lipputuloihin perustuvaa markkinaehtoista liikennettä. Lisäksi vuodenvaihteessa päättyi useita siirtymäajan sopimuksia ja niiden perusteella ajettavat vuorot loppuivat. Samaan aikaan valtio ei ole Uudenmaan alueella mainittavasti lisännyt joukkoliikenteen rahoitusta - vastaavasti Tuusulan kuntakaan ei ole pystynyt lisäämään rahoitusta ja ylläpitämään vuorotarjontaa kireän taloustilanteen takia.

Alkuvuoden aikana lisätty useita vuoroja

Alkuvuoden aikana on hankittu lisävuoroja paikkaamaan lopetettua vuorotarjontaa. Nahkelan suunnan tarjontaa on paikattu Sampo-liikenteen kalustolla sekä muiden, kunnan ostamien linja-autovuorojen kalustolla. Lisäksi Ely-keskus hankki yhden aamuvuoron Palojoelta Hyrylän ja Riihikallion kautta Helsinkiin. Tammikuussa arkiaamuisin on liikennöinyt yksi vuoro Hyrylä-Palojoki-Hyrylä-reitillä. Iltapäivisin Hyrylästä saatiin Nahkelan suuntaan järjestymään kaksi vuoroa. Runsaan asiakaspalautteen sekä Tuusulanväylän ruuhkavuorojen ylikuorman vuoksi Ely-keskus ja Tuusulan kunta hankkivat vielä yhden lisävuoron iltapäivään Helsingin ja Hyrylän välille. Vuoro kevensi ruuhkavuorojen kuormitusta ja vuorosta saatiin myös yhteys Hyrylä-Nahkela-Nurmijärvi-reitille.

Lisävuoroja Nahkelan suuntaan

Hyrylä-Nurmijärvi-reitillä aloittaa kaksi edestakaista vuoroa aamuliikenteessä vielä helmikuun aikana. Vuoroilla parannetaan erityisesti koululaisten liikkumista. Iltapäivään samalle reitille tulee puolestaan kolme edestakaista vuoroa. Liikennöinti alkaa 16. helmikuuta, ja vuorot liikennöivät Hyrylä-Palojoki-Nurmijärvi-reitillä koululukukauden loppuun saakka. Uudet vuorot ajavat linjatunnuksella 937. Vuorot korvaavat Tuusulan sisäistä linjatunnuksella 62 ajettua liikennettä. Sampo-pikkubussilla osin ajetun linjan 62 kalusto siirretään näin takaisin Sampo-liikenteeseen.

Tarkempi aikataulutiedote löytyy Tuusulan kunnan www-sivuilta.

Lisämäärärahasta päätetään maaliskuussa

Linja-autoliikenteen vuorojen väheneminen siirtymäajan sopimusten päättymisen vuoksi pyritään pysäyttämään syyskaudeksi. Samalla pyritään ottamaan vuorotarjonnassa huomioon Kehärata, joka tulee käyttöön kuluvan vuoden kesällä. Tuusulan joukkoliikenteeseen esitetään lisärahoitusta kesän ja syksyn vuorotarjontaa varten. Valtuusto päättää lisämäärärahasta 16. maaliskuuta. Jollei lisärahoitusta saada, laskee joukkoliikenteen palvelutaso edelleen mm. siksi, että tämän vuoden aikana tehdyistä lisäostoista monet päättyvät budjetin niukkuudesta johtuen ensi kesänä. Seudullisten linjojen hankinta alkaa Ely-keskuksessa helmi-maaliskuun aikana.

Tukea matkalippuihin vähennetään

Kunnan tukemien kausilipputuotteiden asiakashintoihin suunnitellaan pieniä hinnankorotuksia. Hintamuutokset tulisivat voimaan 1.4. alkaen. Lipunhinnan korotuksia kaavaillaan Järvenpää-Tuusula-lippuun sekä Tuusulalipun neljään vyöhykelippuun. Lippujen asiakashinnan korottaminen vähentää lipputuen tarvetta ja määrärahaa käytetään jatkossa lisävuorojen rahoittamiseen. Tekninen lautakunta käsittelee hinnankorotusta 25.2.

Lipputuen avulla on tarjottu edullisempia lipputuotteita tuusulalaisille asiakkaille. Kunta tukee Tuusulalipun, Keski-Uudenmaan seutulipun, Järvenpää-Tuusula-lipun sekä tiettyjen HSL-lippujen asiakashintoja. Esimerkiksi hieman yli 140 e/kk maksava Tuusulalipun 3. vyöhykkeen lippu (Etelä-Tuusula-Helsinki) on lipputuen vuoksi maksanut asiakkaalle 108 e/kk. Muutosesityksen mukaan Tuusulalippu maksaisi hinnankorotuksen jälkeen 110 e/kk.

Joukkoliikenteen järjestämistapa muutoksessa

Uudellamaalla joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena toimii Uudenmaan Ely-keskus. Kuntarajat ylittävän joukkoliikenteen järjestämisestä ja rahoituksesta sovitaan Ely-keskuksen ja Tuusulan kunnan välisellä sopimuksella. Tuusulan sisäisen joukkoliikenteen järjestämis- ja rahoitusvastuu on kokonaisuudessaan kunnalla.

Kaikki Tuusulassa liikennöivät linja-autoliikenteen vuorot ovat julkisella rahoituksella tuettuja. Tuusulaan ei ole syntynyt markkinaehtoista joukkoliikennettä, koska liikennöitsijät eivät ole olleet kiinnostuneita ajamaan vuoroja pelkillä lipputuloilla.

Valtio ei ole kasvattanut Ely-keskuksien käytettävissä olevia joukkoliikenteen määrärahoja joukkoliikenteessä käynnissä olevien muutosten edellyttämällä tavalla. Näin ollen kuntien rahoitusosuus joukkoliikenteessä on kasvanut. Elyn ja Tuusulan kunnan osoittamalla rahoituksella ei pystytty hankkimaan liikennettä siten, että joukkoliikenteen tarjonta olisi pysynyt samanlaisena kuin viime vuonna. Kunnan tämän vuoden joukkoliikennebudjettia olisi ollut tarve kasvattaa noin miljoonalla eurolla, jotta vuoden vaihteessa päättynyt tai vuoden aikana päättyvä liikenne saataisiin säilymään. Tuusulassa joukkoliikennebudjetti on ollut hieman yli 1,5 milj. euroa vuodessa.

Joukkoliikenteen tarjonnan vähentyessä matkustajille aiheutuva haitta on pyritty minimoimaan. Vuorojen säilyttämisessä etusijalla ovat olleet seudulliset työmatkavuorot sekä paikalliset koululaiskuljetukset. Tuusulassa isoimmat käyttäjämäärät ovat Hyrylä-Helsinki-suunnan liikenteessä. Liityntäliikenteen kannalta keskeisiä ovat Hyrylä-Kerava-vuorot. Vuodenvaihteen muutoksissa joukkoliikenteeseen varattu määräraha kohdennettiin ensisijaisesti näiden tärkeiden liikennesuuntien vuorojen säilyttämiseen.

 

 

Takaisin