Nyt on hyvä hetki tarkastaa heijastimet ja pyörän valot sekä pistää kypärä päähän - jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvalaitteiden käyttö Tuusulassa koko maata heikompaa

13.11.2015

Kuntien liikenneturvallisuustyöryhmät ja poliisi tempaisivat

Kuluvan viikon tiistaina, keskiviikkona ja torstaina Järvenpään, Keravan ja Tuusulan liikenneturvallisuustyöryhmät ja poliisi tempaisivat pimeässä näkymisen puolesta. Tunnin mittaisissa tempauksissa työmatkalaisia ja muita ohikulkijoita muistuteltiin tärkeästä asioista keskusteluiden, infokorttien, heijastimien ja pyörävalojen kera. Erityistä huomiota kiinnitettiin valottomiin pyöräilijöihin.

Tuusulan Jokelassa jaettiin noin 300 heijastinta ja pyörävalo noin 20 pyöräilijälle. Tuusulan Jokelan tilanne pyöräilijöiden valojen suhteen oli hieman Keravaa ja Järvenpäätä parempi. Järvenpäässä valistusta ja valoa pyöräänsä sai noin 30 valotonta pyöräilijää. Keravalla laskettiin peräti yli 50 pimeää pyöräilijää, joista noin kolmellekymmenelle saatiin valon viesti perille. Myös kypärille olisi tempauksissa ollut käyttöä, sillä ne puuttuivat valtaosalta pysäytetyistä. Tuusulassa tilanne oli tosin tältä osin hieman parempi kuin muissa kunnissa.

Heijastin ja pyörän valo ennaltaehkäisee onnettomuuksia - kypärä pelastaa kun vahinko sattuu

Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on usein taipumus yliarvioida näkyvyytensä, koska he itse näkevät hyvin pimeällä ja hämärässä liikkuvat autot. Pimeässä ilman heijastinta tai valoa liikkuvat jalankulkijat ja pyöräilijät eivät kuitenkaan tarjoa autoilijoille pelivaraa. Lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 40 - 45 metrin päästä, kun taas heijastimella varustettu kulkija näkyy jo 100 - 200 metrin etäisyydeltä. Ilman heijastinta liikkuvalla jalankulkijalla on arvioitu olevan kymmenkertainen riski joutua onnettomuuteen verrattuna heijastinta käyttävään jalankulkijaan.

Pyöräilykypärän hyödyt tulevat esille siinä vaiheessa, kun joku vahinko tapahtuu. Siis aivan samalla tavalla kuin tilanne on autossa turvavyön kanssa. Mutta turvavyötä käyttävät lähes kaikki autoilijat ja kypärää harvempi kuin joka toinen pyöräilijä. Usein kaatumisen taustalla on odottamaton liukkaudesta, päällysteen epätasaisuudesta tai jostakin muusta syystä aiheutunut tasapainon menetys. Tai sitten törmäillään jalankulkijoiden, toisten pyöräilijöiden tai pahimmassa tapauksessa mopon tai henkilöauton kanssa. Tutkimusten perusteella pyöräilykypärän käyttö vähentää kuolemanriskiä yli 70 prosentilla ja aivovammariskiä lähes 90 prosenttia.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvalaitteiden käyttö tarkkailussa

Järvenpään, Keravan ja Tuusulan alueella tehdään suunnitelmallista työtä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Liikenneturvallisuustilanteen ja liikennekäyttäytymisen seurannat ovat osa kuntien liikenneturvallisuustyöryhmien toimintaa. Kuluneen syksyn aikana käynnistettiin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvalaitteiden käytön tarkkailut.

Tulosten perusteella heijastimenkäyttö, valojen käyttö polkupyörässä ja pyöräilykypärän käyttö ovat Järvenpään, Keravan ja Tuusulan alueella kokonaisuutena heikommalla tolalla kuin valtakunnallisesti. Suurin ero on heijastimen käyttöasteessa, mutta myös pyöräilykypärän käyttöaste on selvästi koko maan tasoa alhaisempi. Pyörän valojen käytössä järvenpääläiset ja keravalaiset edustavat valtakunnallista keskitasoa, mutta Tuusulassa tästä jäädään selvästi. Tuusula puolestaan peittoaa naapurikunnat pyöräilykypärän käytössä.

Turvalaitteiden_käyttö_10_2015_JäKeTu

Heijastimen, pyörävalojen ja pyöräilykypärän käyttöasteita Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa (tarkkailut tehty syys-lokakuussa 2015). 

 

Lisätietoja:

Marika Multanen, Itä-Uudenmaan poliisilaitos, puh. 050 456 0453

Sari Piela, Järvenpään kaupunki, puh. 040 315 2435

Erkki Vähätörmä, Keravan kaupunki, puh. 040 318 2350

Jukka-Matti Laakso, Tuusulan kunta, puh. 040 314 3569

Takaisin