Kunnanhallituksen päätöksiä 25.9.2023

25.09.2023 klo 21.50

Kunnanhallitus kokoontui maanantaina 25.9.2023.

§ 368 Kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestäminen

Kunnanhallitus päätti

  • että kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestämisvastuu siirretään Kasvun ja ympäristön toimialueen yhdyskuntatekniikan palveluyksiköstä Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle 1.1.2024 alkaen
  • ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää
    • käynnistää Tuusulassa kunnallisen pysäköinninvalvonnan 1.1.2024 alkaen ja esittää aluehallintovirastolle, että se myöntää Tuusulan kunnalle toistaiseksi voimassaolevan luvan siihen, että kunta alueellaan poliisin ohella huolehtii pysäköintiä ja pysäyttämistä sekä joutokäyntiä koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamisen valvonnasta sekä pysäköintivirhemaksujen ja muiden pysäköinninvalvonnasta annetussa laissa säädettyjen seuraamusten määräämisestä
    • esittää Järvenpään ja Keravan kaupungeille sekä Mäntsälän ja Nurmijärven kunnille kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestämistä kuntayhteistyönä siten, että valvonta toteutetaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimesta ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimusta päivitetään tältä osin.

 

§ 369 Toimivallan siirtäminen talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmähankintojen ja -tilausten osalta

Kunnanhallitus päätti siirtää talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen järjestelmähankintoja ja -tilauksia Monetra Oulu Oy:ltä koskevan toimivallan yhteisten palvelujen toimialuejohtajalle 31.12.2024 saakka.

 

§ 370 Keski-Uudenmaan kuntien TE25-järjestämismalli, järjestämissopimuksen ja -suunnitelman hyväksyminen

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää

  • hyväksyä liitteenä esitetyn yhteistoimintasopimuksen
  • hyväksyä liitteenä esitetyn suunnitelman työvoimapalvelujen järjestämisestä
  • hyväksyä että Järvenpään kaupunki vastuukuntana ilmoittaa, että se ei halua valtion toimitilojen olevan työllisyysalueen käytössä vuoden 2025 alussa
  • hyväksyä että Järvenpään kaupunki vastuukuntana lähettää päätökset tiedoksi työ- ja elinkeinoministeriölle ohjeistusten mukaisesti
  • panna päätöksen täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.

 

§ 371 Kansliapäällikön virka, täyttämättä jättäminen ja suostumusten huomioiminen hakumenettelyssä

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää

  • jättää kansliapäällikön viran täyttämättä 10.9.2023 päättyneen kansliapäällikön haun osalta selostusosassa esitetyillä perusteluilla;
  • että kansliapäällikön virkaan voidaan hakumenettelyn yhteydessä ottaa myös suostumuksensa nojalla sellainenkin henkilö, joka ei ole hakenut sitä ja jonka kelpoisuudesta on esitetty selvitys.

 

§ 372 Maapoliittisen ohjelman päivitys

Liisa Sorri teki palautusesityksen: Esitän asian palauttamista valmisteluun niin, että tässä asiassa säilytetään nykyisen maapoliittisen ohjelman linjaus yksityisten omistamien maa-alueiden kaavoittamiseen.

Esitys raukesi kannattamattomana.  

 

Arto Lindberg teki Mika Mäki-Kuhnan kannattamana muutosehdotuksen: lukuun 4.3.2. Kaavamuutosalueet. Otsikosta poistetaan Asukkaiden omistamille. Otetaan lauseesta pois ”omistavien osakkaiden asuttamaa” kohdetta.

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 2.1, poistetaan neljännestä lauseesta: ”muut virkistysalueet, lähiliikuntapaikat ja muu ympäristörakentaminen”, nämä eivät kuulu kunnallistekniikan investointeihin. Sopimuskorvauksilla ei ole mahdollista kattaa kaikkea kunnan kehittymistä ja erityisen haasteelliseksi tämä muodostuu Pohjois-Tuusulassa.

Kunnanhallitus päätti äänin 7-6 pohjaesityksen mukaan.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 3.6, lisätään: Mikäli kunta muuttaa puiston tai muun yleisen alueen asemakaavaa kymmenen vuoden aikana kaavan lainvoimaisuudesta, maksetaan lisäkorvaus ko. alueen luovuttaneelle maanomistajalle siltä osin kuin syntyy arvonnousua.

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 4.2, viimeinen kappale muutetaan: “Maankäyttösopimuksen sopimuskorvauksen määrittämisessä käytetään OAS-vaiheen mukaista kiinteistöjaotusta.”

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 4.2, lisätään: Mikäli asemakaavan laatii konsultti, jonka kunta on hyväksynyt, ja maanomistaja vastaa kohtuullisista kaavoituskustannuksista, niin nämä kustannukset voidaan huomioida maankäyttösopimusmaksussa.

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 4.3.1, ensimmäinen pampula, poistetaan sana “kaavoitettavaan” ja lisätään sana “tai” loppuun. Tämä muutos vähentää kappaleen monitulkintaisuutta.

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Sama muutos kahteen kohtaan:

Kohta 4.3.1, viimeinen kappale, poistetaan lause: “Kaava-alueen kaikilta sopimuskumppaneilta peritään sopimuskorvausta samalla prosenttiosuudella.” -kohta 4.4., toisen kappaleen neljäs lause poistetaan: “Kaava-alueen kaikilta sopimuskumppaneilta peritään sopimuskorvausta samalla prosenttiosuudella”

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Muutos: kohta 4.3.1 uuden kaavan osalta sopimuskynnys on 250 m2 rakennusoikeutta, kaavamuutoksen osalta 500 m2 rakennusoikeutta olemassa olevien rakennusten lisäksi. Lain mukaan kehittämiskorvausta peritään vain yli 500 m2 osalta ja tätä määrää on yleisesti tulkittu myös maankäyttösopimusten osalta eri kunnissa. Sopimuksen porkkana pitäisi olla parempi kuin ei-sopimuksen, mutta ei missään nimessä vähempi, koska muuten se kannustaa olemaan sopimatta.

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kappale 4.3.2 ensimmäiseen kappaleeseen lisätään: Mikäli kunnalle ei synny yhdyskuntarakentamisesta merkittäviä kustannuksia niin sopimuskorvaus on 35 %. (ei vain täydennysrakentamiskohteet). Ei tule erikseen määritellä asukkaiden omistamia taloyhtiöitä tai muitakaan omistusmuotoja. Se asettaisi kuntalaiset eriarvoiseen asemaan.

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 4.4, muutetaan toisen kappaleen prosentit: ”35–70 %”, samat periaatteet, kun asuinalueilla, huomioidaan kohtien 4.3.1

Kunnanhallitus päätti äänin 6-7 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 4.5.1, viimeinen kappale, lisätään lauseen loppuun tummennettu kohta: “Merkittävät rahana maksettavat sopimuskorvaukset tai kauppahinnat on mahdollista jaksottaa maksueriin, esimerkiksi kunnallistekniikan rakentamisaikatauluun.”

Kunnanhallitus päätti äänin 5-8 hyväksyä muutosehdotuksen.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 4.5.7, poistetaan lause: “Purkukustannuksia ei huomioida ulkorakennusten tms. vähäisten rakennusten osalta tai mikäli rakennus on niin huonokuntoinen, että maanomistajan olisi jo pitänyt purkaa se tai se olisi purettava joka tapauksessa”

Kunnanhallitus päätti äänin 7-6 pohjaesityksen mukaan.

 

Mika Mäki-Kuhna teki Lilli Salmen kannattamana muutosehdotuksen:

Kohta 4.5.7 toinen kappale poistetaan (pilaantuneet maat) kokonaan sekä otsikosta sanat “ja pilaantuneen maan” Jos maan pilannutta oikeushenkilöä (esim konkurssi) ei ole enää olemassa, ei ole mahdollista veloittaa puhdistuskustannuksia alkuperäiseltä maan pilaajalta. Tällöin maan arvo voi olla negatiivinen nykyiselle maanomistajalle ja maankäyttösopimusta ei saada syntymään. Tämä tilanne aiheuttaa turhia aukkoa yhdyskuntarakenteeseen. Kirjauksessa tulee olla väljyyttä poikkeustilanteita varten. Jätehuoltolain aikana pilaantuneille maille löytyy pääsääntöisesti maksaja, mutta sitä aikaisemmin todennäköisesti ei löydy. Purkukustannusten jatkuvasti kiristyvä regulaatio nostaa kustannuksia ja siksi kaikki rakennukset tulee ottaa huomioon.

Kunnanhallitus päätti äänin 7-6 pohjaesityksen mukaan.

 

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää

  • hyväksyä liitteenä esitetyn maapoliittisen ohjelman
  • että uusi maapoliittinen ohjelma tulee voimaan heti
  • että niissä keskeneräisissä kaavoitushankkeissa, joissa on jo tehty käynnistämissopimus ja jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana lisätty kaavoitussuunnitelmaan, käytetään maanomistajalle suotuisampaa laskentamallia uudesta tai vanhasta maapoliittisesta ohjelmasta maankäyttösopimuskorvauksia määriteltäessä.

 

§ 373 Pääomasijoitus Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskukselle

Kunnanhallitus päätti

  • antaa Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskukselle konserniohjauksena toimintaohjeen luopua osakassopimuksesta
  • että Tuusulan kunta, Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen sataprosenttisena omistajana, tekee yhtiöön 1 114 000,00 euron pääomasijoituksen yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon (SVOP-sijoitus)
  • ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää myöntää 1 114 000,00 euron suuruisen määrärahan vuodelle 2023 Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen pääomasijoituksen tekemiseksi yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

 

§ 374 Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymä, Taloussuunnitelma vuosille 2024-2026 ja talousarvio vuodelle 2024, lausunto

Kunnanhallitus päätti

  • antaa selostusosan mukaisen lausunnon Keski-Uudenmaan Vesi kuntayhtymän talousarvioehdotuksesta vuodelle 2024 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2024–2026
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.

 

§ 375 Keski-Uudenmaan Vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä, Taloussuunnitelma vuosille 2024-2026 ja talousarvio vuodelle 2024, lausunto

Kunnanhallitus päätti

  • antaa selostusosan mukaisen lausunnon Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymän (KUVES) taloussuunnitelmasta vuosille 2024–2026 ja talousarviosta vuodelle 2024
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

§ 376 Veteraanitoimikunnan asettaminen toimikaudelle 6/2023-5/2025

Kunnanhallitus päätti nimetä veteraanitoimikunnan jäsenet toimikaudelle 8/2023 - 5/2025 ehdotuksen mukaisesti.

 

§ 377 Riihikallion, Kellokosken ja Etelä-Tuusulan kylien kehittämisverkostojen ydintiiminen asukas- ja yhteisöjäsenten nimeäminen kaudelle 2023-2025

Kunnanhallitus päätti

  • valita Jonna Jaakolan, Mani Maritta Tjurin ja Sari Keurulaisen Riihikallion kehittämisverkoston ydintiimin asukas- ja yhteisöjäseneksi kaudelle 2023-2025
  • valita Sirpa Pöllösen, Ildikó Szigethyn ja Tapani Mantilan Kellokosken kehittämisverkoston ydintiimin asukas- ja yhteisöjäseneksi kaudelle 2023-2025
  • valita Harri Luostarin ja Jarno Leposen Etelä-Tuusulan kylien kehittämisverkoston ydintiimin asukas- ja yhteisöjäseneksi kaudelle 2023-2025
  • myöntää Mari Korhoselle eron Hyrylän kehittämisverkoston ydintiimistä valita Hyrylän kehittämisverkoston ydintiimiin uuden jäsenen ja nimetä ydintiimin varapuheenjohtajan Korhosen tilalle (Cecilia Veikkolainen tilalle)
  • myöntää Esa Ukkolalle eron Riihikallion kehittämisverkoston ydintiimistä valita Riihikallion kehittämisverkoston ydintiimiin uuden jäsenen.

 

§ 378 Vahla Matti, luottamustoimen päättyminen ja tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää

  • todeta Matti Vahlan menettäneen vaalikelpoisuutensa
  • valita tarkastuslautakunnan jäljellä olevaksi toimikaudeksi Matti Vahlan tilalle uuden varajäsenen 10.10.2023 alkaen.

 

§ 379 Lumen ajo ja uudet kaavoitetut alueet, aloite

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että valtuusto päättää katsoa valtuutettu Anu Åbergin 7.3.2022 § 31 esittelemän Tuusulan Keskustan, Ruotsalaisen kansanpuolueen, Kristillisdemokraattien ja Tuusulan Puolesta - valtuustoryhmien tekemän aloitteen tulleen loppuun käsitellyksi.

 

§ 380 Viranhaltijapäätösten otto-oikeus

Kunnanhallitus päätti, ettei mainittuja viranhaltijapäätöksiä oteta kuntalain 92 §:n nojalla kunnanhallituksen käsiteltäväksi.

 

§ 381 Toimielinten pöytäkirjojen otto-oikeus

Kunnanhallitus päätti, ettei mainituissa toimielinten pöytäkirjoissa käsiteltyjä asioita oteta kuntalain 92 §:n nojalla kunnanhallituksen käsiteltäväksi.

 

§ 382 Ilmoitusasiat

Kunnanhallitus totesi ilmoitusluontoiset asiat tietoonsa saatetuksi.

 

§ 383 Muut asiat

Kunnanhallitus päätti merkitä muut mahdolliset asiat tiedoksi.

 

 

 

Esityslista

Takaisin