Lukuvuosiarvioinnit 2022–2023 kertovat lasten ja nuorten kohtaamisten ja osallistumismahdollisuuksien tärkeydestä 

09.10.2023

Lukuvuosi 2022–2023 sujui Tuusulan esi- ja perusopetuksen yksiköissä sekä lukion toimipisteissä lukuvuosiarviointien perusteella hyvin. Erityistä iloa edellisenä lukuvuotena tuottivat mahdollisuudet yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen. 

Tuusulan kunnan esiopetusryhmät, peruskoulut, koululaisten iltapäiväkerhot ja lukion toimipisteet arvioivat vuosittain tavoitteidensa toteutumista. Arvioinnit toimivat pohjana tuleville lukuvuosille ja antavat arvokasta tietoa muun muassa lasten ja nuorten vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksista. Lukuvuotta 2022–2023 koskevat lukuvuosiarvioinnit on käsitelty elo-syyskuussa 2023 kasvatus- ja sivistyslautakunnassa.  

Esiopetuksessa kiinnitettiin huomiota lasten hyvinvointiin 

Jokainen Tuusulan esiopetusryhmä laati lukuvuodelle 2022–2023 esiopetuksen työ-, arviointi- ja kehittämissuunnitelman, jonka pohjalta toimintakauden sisältö rakennettiin. Yhteisten Agenda2030-ohjelman sekä varhaiskasvatuksen ympäristösuunnitelman tavoitteet näkyivät ryhmien toiminnassa erilaisina toimina, kuten kierrätysviikkona, ilmiöiden tutkimisena ulkona ja viljelypalstojen hoitamisena. Lapset pääsivät toimimaan aktiivisina toimijoina ja oppimaan tekemisen kautta aiheista lisää. 
 
Esiopetuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota lasten hyvinvointiin ja ryhmäytymiseen. Lasten osallisuutta vahvistettiin muun muassa lasten kokouksilla, äänestyksillä ja projektityöskentelyllä. Myös tärkeitä kaveri- ja tunnetaitoja nostettiin esiopetuksessa keskiöön. 
 
Esiopetukseen suunnattu jokavuotinen asiakaskysely toteutettiin huoltajille keväällä 2023. Huoltajat kokivat, että lapset ovat tervetullut esiopetukseen, lapsilla oli riittävästi aikaa leikkiä ja lasta ohjattiin itsestä huolehtimisen taitojen oppimiseen.  

Peruskouluissa luotiin mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen 

Lukuvuosi 2022–2023 sujui perusopetuksessa eli 1.–9. vuosiluokkien opetuksessa yhteisöllisyyden ja osallisuuden merkeissä. Oppilaat pääsivät osallistumaan erilaisiin tapahtumiin ja toimintoihin koko lukuvuoden ajan. Koulurakennukset ja koulujen pihat täyttyivät iloisista hymyistä, onnistumisista ja innostuksesta sekä yhteisestä tekemisestä. Myös yhteis- ja tiimiopettajuus sekä muu yhteistyö koulujen ja yhteistyökumppaneiden kanssa voitiin toteuttaa normaalisti. Tällä oli suuri vaikutus hyvinvointiin kouluyhteisöissä.  

Lukuvuonna koulujen kehittämiskohteet valittiin kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteet yhteisöllisyyden palauttamiseksi koronaviruksen aiheuttamien poikkeusvuosien jälkeen koettiin tärkeiksi.  

Monet koulujen tavoitteista kytkeytyivät Agenda2030-ohjelmaan, joka nostaa esiin tulevaisuuden taitoihin sekä kestävään kehitykseen liittyviä teemoja. Tuusulan omat Agenda2030-portaat toteutuivat suunnitellusti hyvässä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.  
 
Lukuvuoden aikana toteutettu toimintakulttuurin kehittäminen kohti uusia yksiköitä sekä tiimityön ja yhteisopettajuuden kehittäminen kaikissa yksiköissä, on todettu hyvinvointia edistäviksi asioiksi ja niitä jatketaankin myös kuluvana lukuvuonna.

Koulujen toiminnasta saatiin hyvää palautetta myös huoltajilta lukuvuoden aikana toteutetun huoltajakyselyn tuloksena.  

Koululaisten iltapäiväkerhoissa pohdittiin kierrätysteemaa 

Lukuvuonna 2022–2023 koululaisten iltapäivätoimintaa järjestettiin 12 eri koululla. Keskeisimmät iltapäiväkerhojen tavoitteet kytkeytyivät koulujen tapaan Agenda 2030-ohjelmaan. Kerhojen yhteiseksi aiheeksi valikoitui erityisesti Minä kierrätän -teema, joka näkyi kerhoissa muun muassa askarteluissa, jätteiden lajittelussa sekä luonnonvarojen säästämisessä.  
 
Lisäksi kerhoilla oli myös omia teemoja ja tavoitteita toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen pohjaksi. Niitä olivat muun muassa ProKoulu-toiminta, lukeminen, erilaiset teemapäivät sekä arjen taitojen, esimerkiksi kaverisuhteiden, harjoittelu. Myös lasten toiveet iltapäivien sisällöistä otettiin laajasti huomioon.  
 
Kerholaisten huoltajille ja kerholaisille on toteutettu vuotuiseen tapaan palautekyselyt, jotka toteutettiin huhti-toukokuussa 2023. Lapset viihtyivät kyselyiden perusteella iltapäiväkerhoissa ja kerhot tarjosivat heille erityisesti mieluisia leikkihetkiä sisällä ja ulkona, piirtämis- ja askartelutuokiota sekä mahdollisuuksia vapaaseen puuhaan kavereiden kanssa.  

Lukion toimipisteissä panostettiin opiskelijoiden kohtaamisiin  

Tuusulan lukion lukuvuosi 2022–2023 sujui kolmessa toimipisteessä Hyrylässä, Jokelassa ja Kellokoskella hyvin. Lukuvuoden aikana Tuusulan lukiosta valmistui 199 ylioppilasta.  

Lukuvuodelle asetetut painopisteet ja tavoitteet toteutuivat toivotulla tavalla. Muun muassa opiskelijoiden tiimitoiminta saatiin elvytettyä koronavuosien jäljiltä kaikissa toimipisteissä. Lukuvuoden aikana lukion monia prosesseja kehitettiin ja tarkennettiin, esimerkiksi uudistamalla Wilman lomakkeita ja kurssikoeprosesseja.  
 
Opiskelijoiden kuuleminen ja mahdollisuus vaikuttaa omaan opiskeluun on tärkeää, ja heiltä kysyttiinkin palautetta koulun käytäntöjen ja hyvinvoinnin kehittämistä varten periodikyselyiden avulla. Lisäksi toimipisteissä toteutettiin monia eri hankkeita, joihin opiskelijat pääsivät osallistumaan.     
 
Loppukevät vietettiin Hyrylän toimipisteessä uuteen lukio ja kulttuuritalo Monioon siirtymisen järjestelyiden merkeissä. Arki uusissa tiloissa pääsi käynnistymään lukuvuoden 2023–2024 käynnistyessä.  

Iloa kohtaamisista
Erityistä iloa tuottivat oppilaiden ja opiskelijoiden mahdollisuudet osallistua koronavuosien jälkeen erilaisiin tapahtumiin ja toimintoihin koko lukuvuoden ajan.

 
Lisätiedot:

Esiopetus:
Varhaiskasvatuspäällikkö Hannamari Vänni, 040 314 3328, 
hannamari.vanni@tuusula.fi 

Perusopetus, koululaisten iltapäivätoiminta ja lukiokoulutus:
Opetuspäällikkö Markus Torvinen, 040 314 3410, markus.torvinen@tuusula.fi
 

Takaisin