Hyvinvointia Tuusulan peruskouluihin ProKoulu-toimintamallin avulla

24.11.2023

Syksystä 2023 alkaen kaikissa Tuusulan perusopetuksen kouluissa on käytössä ProKoulu-toimintamalli, jonka tavoitteena on vahvistaa ala- ja yläkouluikäisten oppilaiden positiivista käyttäytymistä kouluissa. Malli on jo tuonut tullessaan Tuusulan kouluille yhtenäisempiä toimintakulttuureita sekä hyvinvointia niin oppilaille kuin henkilöstöllekin.

Ensimmäiset Tuusulan kolme koulua lähtivät mukaan ProKoulu-toimintamalliin syksyllä 2019 ja viimeiset koulut ovat käynnistäneet mallin puolestaan syksyn 2023 aikana. Mallin käyttöönottoa on tehty tiiviissä yhteistyössä Niilo Mäki Instituutin kanssa, josta on annettu ohjausta kouluille sekä koulutettu kuntaan omat ProKoulu-kuntaohjaajat.

– On hienoa nähdä, miten Tuusula on sitoutunut ProKoulu-toimintamallin käyttöön ja kuinka toiminta on laajentunut kaikkiin tuusulalaisiin kouluihin, toteaa kuntaohjauksesta vastannut Vesa Närhi.

Toimintamalli on usean vuoden mittainen tiimiperustainen kehitysprosessi, jossa koulun toimintakulttuuria, opettajien kasvatusosaamista ja oppilaiden käyttäytymisen ohjaamista kehitetään tutkimustietoon nojaten.

– ProKoulu ei ole projekti vaan luonteva tapa toteuttaa perusopetuksen opetussuunnitelmaa, yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ja käyttäytymiseen kohdennettua kolmiportaista tukea. Jokaisessa koulussa toimii ProKoulu-tiimi, joka vastaa osaltaan mallin toteuttamisesta koulun arjessa. Yhdessä koulun henkilöstön, oppilaiden ja vanhempien kanssa laaditaan koulun käyttäytymisodotukset ja toimintamalli positiivisella palautteenannolla ohjaamiseen, kuvailee kasvun ja oppimisen tuen päällikkö Helena Palola mallia.

– Toimintamalli alkaa näkyä myös koulujen arjessa ja yhteisöllisessä työssä. Syksyllä koulujen henkilöstölle tehdyssä kyselyssä noin 85 % vastaajista koki, että ProKoulu-toiminta on vahvistanut koulun yhtenäistä toimintakulttuuria, kertoo opetuspäällikkö Markus Torvinen.

Yhteinen iltapäivä avasi mallin hyötyjä

Lasten oikeuksien viikolla tiistaina 21.11. Tuusulassa järjestettiin kaikkien ProKoulu-tiimien yhteinen iltapäivä. Iltapäivän luennoitsijoina olivat professori Hannu Savolainen ja yliopistonlehtori Anne Karhu Itä-Suomen yliopistosta ja dosentti Vesa Närhi Jyväskylän yliopistosta.

Esityksessään Hannu Savolainen loi katsauksen toimintamallin taustalla oleviin teorioihin ja mallin vaikuttavuudesta tehtyihin tutkimustuloksiin, esimerkiksi ITLA Kasvun tuen tekemään arviointiin ProKoulu-toimintamallista. Anne Karhu käsitteli omassa osuudessaan käyttäytymisen tuen vahventamisesta silloin, kun koulun yleisen tuen menetelmät eivät ole riittäviä. Yleisesti voidaan todeta, että vahvennettujen tukimuotojen vaikuttavuus on sitä tehokkaampaa mitä varhaisemmassa vaiheessa tukitoimet aloitetaan. Iltapäivän lopuksi paneuduttiin Vesa Närhen johdolla toimintamallin käytännön kysymyksiin liittyen erityisesti käyttäytymisen ohjaamiseen positiivisella palautteella.

Iltapäivän anti vahvisti toimintamallin toteuttamista kouluissa ja sitä, että tehdyllä työllä on vaikutusta oppilaiden ja henkilöstön hyvinvointiin.

Tutustu malliin:
ProKoulu-toimintamalli

Lisätiedot:
Kasvun ja oppimisen tuen päällikkö Helena Palola, helena.palola@tuusula.fi, 040 314 3369

Takaisin