Pertun koulun oppilaiden kokemuksia Yrityskylä-päivästä – oppeja osana Tuusulan Agenda2030 -kokonaisuutta

19.01.2024

Tuusulan kunnan perusopetuksessa tutustutaan työelämään osana Agenda2030-opintokokonaisuutta. Työelämään luotsaavia oppeja saadaan NYTin Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden kautta. Kuulemme nyt, miten Yrityskylä-päivä sujui Pertun koulun valinnaismedia-kurssin 6. luokan oppilailta. 

Tuusulan perusopetuksen kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset oppilaat pääsevät oppimaan tulevaisuuden kannalta tärkeitä työelämän taitoja Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin tarjoaman Yrityskylä-kokonaisuuden kautta.

– Oppilaat saavat Yrityskylä-toiminnan kautta monipuolista oppia ja myönteisiä kokemuksia työelämästä, taloudesta, yrittäjyydestä ja yhteiskunnasta. Opit valjastavat heitä myös kohti alati muuttuvaa työelämää antaen samalla oppeja arjen hallinnasta ja omien vahvuuksien tunnistamisesta, kertoo oppimisen asiantuntija Laura Aalto.

Yrityskylä-kokonaisuus tarjoaa kuudesluokkalaisille kokemuksen omasta pienoiskaupungista, jossa oppilaat työskentelevät omassa ammatissaan saaden palkkaa tekemästään työstä. Ennen Yrityskylä-päivää käydään opettajien johdolla läpi noin 10 tunnin oppimispolku, jonka aikana tehdään esimerkiksi rekrytoinnit päivää varten. Yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylä-peliareenalla oppilaat johtavat kilpaa oikeaa yritystä johtoryhmineen ja omine vastuualueineen kansainvälisillä markkinoilla.  

Miten sujui Pertun koulun kuudesluokkalaisten Yrityskylä-päivä?

Seuraavan kertomuksen Yrityskylä-päivän kokemuksesta ovat kirjoittaneet Pertun koulun valinnaismedia-kurssin 6. luokan oppilaat:

Valmistauduimme Yrityskylä-päivään etukäteen opiskelemalla ainakin 9 oppituntia koulussa. Näillä tunneilla käytiin läpi muun muassa yrittäjyyttä ja rahankäyttöä.

Yrityskylä-päivään valmistauduttiin opiskelemalla ennakkoon

Yrityskylä sijaitsi Lahdessa ja menimme sinne bussilla.

Yrityskylä on pienoiskaupunki yrityksineen

Päivän aikana työskentelimme eri yrityksissä, ja päivän aikana oli erilaisia palavereja, jossa suunniteltiin yhteisiä asioita, kuten mitä uutta kaupunkiin tulisi suunnitella. Päivän aikana meillä oli 4 työvuoroa ja 2 vapaavuoroa. Työvuoroilla tehtiin jokaisen omia työtehtäviä ja muun muassa myytiin tuotteita ja palveluita ja maksettiin yrityksen laskuja. Vapaavuoroilla pystyi muun muassa käydä kahvilassa, ostoksilla, kokeilla sivutoimista yrittäjyyttä tai hengata kavereiden kanssa. Jokainen sai oman leikkipankkikortin, jolla oman palkan pystyi käyttämään Yrityskylässä.

Yrityskylä-päivän aikana suunniteltiin yhteisiä asioita

Opimme muun muassa, mitä tarkoittaa verot ja miksi yrityksen mainostaminen kannattaa. Osa toimi johtajina ja se tuntui monesta yllättävän haastavalta. Kokonaisuudessaan tämä oli opettavainen ja mielenkiintoinen kokonaisuus!

Kiitos kokemuksen jakamisesta Pertun koulun oppilaille!

Tutustu:
Tuusulan Agenda2030 -sivusto
Tuusulan yrittäjyyskasvatussuunnitelma
Yrityskylä-oppimiskokonaisuus (NYT)

Lisätiedot:
Oppimisen asiantuntija Laura Aalto, laura.aalto@tuusula.fi, 040 314 3485

Takaisin